Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Jag förklarade nyss hur du enkelt kan observera att du saknar fri vilja, det blir inte mer vetenskapligt än så. Även om det såklart även går alldeles utmärkt att konstatera att fri vilja inte existerar genom att notera att själva idén är en logisk omöjlighet.
Detta har såklart även bevisats genom vetenskapliga tester på hjärnan:
https://www.nationalgeographic.com/s...-our-decisions
Det är ett vetenskapligt bekräftat faktum att din hjärna undermedvetet fattar alla dina beslut innan du blir medveten om dem.
Tyvärr, men alla som är insatta i frågan vet att fri vilja inte existerar. Och nu när vi inte längre lever i en religiös värld så kommer bara fler och fler att inse detta. Vi går oundvikligen mot en framtid i vilken det kommer råda allmän konsensus om att ingen någonsin kunde ha gjort något annorlunda. Det är bara att acceptera, hur obehagligt vissa än må tycka att det är.
En vetenskaplig teori kräver i regel falsifierbarhet. En teori som inte är falsifierbar kan varken bekräftas eller förnekas av vetenskapen. Exempel på teorier som inte är falsifierbara är Platonismen eller metafysik i allmänhet. Huruvida fri vilja som teori är falsifierbar beror på vilken definition av fri vilja du väljer. De flesta som tror på fri vilja verkar anse att det har en metafysisk beskaffenhet. Med andra ord är fri vilja inte falsifierbart och heller inte något som kan bekräftas eller förnekas av vetenskapen.
Om du talar om fri vilja som något som är falsifierbart så får du klargöra definitionen, för jag tror ingen i tråden vet vad du menar med fri vilja -- och det är inte uppenbart vad definitionen är.
Utöver detta kan en pragmatisk analys av fri vilja göras. Vilka handlingar ger idén om fri vilja upphov till kontra idén om determinism?
Jag ser heller inget uppenbart svar på denna fråga, men min gissning är att idén om fri vilja ger upphov till bättre handlingar, eftersom mina kulturella anfäder trodde på den idén. Principen om
Chestertons stängsel anger att vi inte ska ta bort något som inte är skadligt och vi inte heller förstår syftet med.
Saxat från engelska Wikipedia om Free Will:
Citat:
Metaphysical libertarianism is one philosophical view point under that of incompatibilism. Libertarianism holds onto a concept of free will that requires that the agent be able to take more than one possible course of action under a given set of circumstances.[63]
Accounts of libertarianism subdivide into non-physical theories and physical or naturalistic theories. Non-physical theories hold that the events in the brain that lead to the performance of actions do not have an entirely physical explanation, which requires that the world is not closed under physics. This includes interactionist dualism, which claims that some non-physical mind, will, or soul overrides physical causality. Physical determinism implies there is only one possible future and is therefore not compatible with libertarian free will. ...
Det finns även Fysisk Indeterminism, som är baserad på kvantteori. Enligt kvantteori kan exempelvis en elektron vara på två platser samtidigt.