Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-04, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Du missade att egentligen bemöta det jag sa till dig.

Du säger att vetenskaplig forskning har med fullständig säkerhet fastslagit att 100% av vårt beslutsfattande ligger utanför vår medvetna kontroll.

Mitt svar till det är att vetenskaplig forskning har visat att vissa aspekter av beslutsfattandet, t.ex. bildandet av preferenser och val, kan påverkas av omedvetna eller automatiska processer, men det är inte korrekt att säga att allt beslutsfattande är bortom medveten kontroll.

Den mänskliga hjärnan är ett komplext och sofistikerat system som kan utföra en mängd olika kognitiva processer, inklusive medvetet beslutsfattande. Även om det är sant att en del av de processer som ligger till grund för beslutsfattandet kan fungera utanför det medvetna medvetandet, är människor fortfarande kapabla att göra val och fatta beslut utifrån sina värderingar, mål och preferenser.

Det är också viktigt att inse att den utsträckning i vilken omedvetna eller automatiska processer påverkar beslutsfattandet kan variera beroende på de specifika omständigheterna och den typ av beslut som fattas. Vissa beslut kan vara mer påverkade av omedvetna processer, medan andra kan vara mer påverkade av medvetna överväganden.

På det hela taget är det inte korrekt att säga att allt beslutsfattande ligger utanför medveten kontroll, och det är viktigt att erkänna komplexiteten och nyanserna i den mänskliga beslutsprocessen.

Bemöt gärna detta istället för att blint bara fortsätta predika deterministisk filosofi som jag redan förstått att du utgår ifrån.
Ditt svar är felaktigt. Det är korrekt att säga att allt beslutsfattande är bortom medveten kontroll, för det är var forskningen har bevisat.

För det första kan saker rent logiskt bara inträffa på två olika sätt. Antingen som en direkt konsekvens av en tidigare händelse, eller som en ren slump. Dina tankar utgör givetvis inget undantag från denna regel, de är antingen deterministiska eller slumpmässiga. Då de alltid tycks ha ett syfte så är det rimligt att anta att de är deterministiska. Även om den fria vilja såklart hade varit precis lika omöjlig om de hade varit indeterministiska, d.v.s. slumpmässiga.

Det rent logiska faktumet att ens vilja inte kan ge upphov till sig självt kan enkelt kontrolleras av vem som helst när som helst genom att helt enkelt observera att man aldrig kan välja vilka tankar man ska tänka. Du vet aldrig vad du kommer att tänka härnäst och du får aldrig några alternativ att välja mellan. Dina tankar dyker alltid bara upp i medvetandet i färdig form, konstruerade av ditt undermedvetna. Du har därmed ingen som helst kontroll över ditt medvetande, dess enda funktion är att observera vad som händer i ditt huvud, inte att styra det.
Citera
2023-01-04, 03:20
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Ditt svar är felaktigt. Det är korrekt att säga att allt beslutsfattande är bortom medveten kontroll, för det är var forskningen har bevisat.

För det första kan saker rent logiskt bara inträffa på två olika sätt. Antingen som en direkt konsekvens av en tidigare händelse, eller som en ren slump. Dina tankar utgör givetvis inget undantag från denna regel, de är antingen deterministiska eller slumpmässiga. Då de alltid tycks ha ett syfte så är det rimligt att anta att de är deterministiska. Även om den fria vilja såklart hade varit precis lika omöjlig om de hade varit indeterministiska, d.v.s. slumpmässiga.

Det rent logiska faktumet att ens vilja inte kan ge upphov till sig självt kan enkelt kontrolleras av vem som helst när som helst genom att helt enkelt observera att man aldrig kan välja vilka tankar man ska tänka. Du vet aldrig vad du kommer att tänka härnäst och du får aldrig några alternativ att välja mellan. Dina tankar dyker alltid bara upp i medvetandet i färdig form, konstruerade av ditt undermedvetna. Du har därmed ingen som helst kontroll över ditt medvetande, dess enda funktion är att observera vad som händer i ditt huvud, inte att styra det.

Så med andra ord är bara alla offer för sina omständigheter enligt din filosofi? Om du hade haft mina erfarenheter så hade du också varit lika ”besatt” kring ”den vita hudfärgen”?
Citera
2023-01-04, 03:22
Medlem
Necriss avatar
.
Senast redigerad av Necris 2023-01-04 kl. 03:25.
Citera
2023-01-04, 03:25
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Du missar poängen. Din hjärna ser ut som den gör pga tidigare händelser, deras orsak, val och konsekvenser. När en ny händelse sker så kommer hjärnan köra igenom sitt mönster, om det är så att det är ett medvetet val så är det det pga av hur hjärnan ser ut och det är redan bestämt vilket beslut du kommer fatta.

Din hjärna ser ut som den gör pga tidigare händelser. Du reagerar som du gör pga av hur hjärnan ser ut. etc etc etc. Därför är det förutbestämt vad du kommer besluta. Det handlar alltså inte om omedveten/medveten utan om alla beslut.

EDIT: Vill tillägga att jag personligen inte tror på determinism.

Såg din EDIT nu.
Min EDIT blir då en fråga: Vad tror du själv på?
Citera
2023-01-04, 03:37
Medlem
Citat:
Så med andra ord är bara alla offer för sina omständigheter enligt din filosofi? Om du hade haft mina erfarenheter så hade du också varit lika ”besatt” kring ”den vita hudfärgen”?
Precis. Det enda som skiljer människor åt är deras olika gener och olika upplevelser, detta är de enda faktorer som avgör vilken information hjärnan får och hur den ska tolkas.. Hade alla människor haft exakt samma gener och varit med om exakt samma saker under sina liv så hade de haft exakt samma personlighet, tankar och åsikter.
Citera
2023-01-04, 09:11
Medlem
Akvavitaes avatar
Citat:
Du missade att egentligen bemöta det jag sa till dig.

Du säger att vetenskaplig forskning har med fullständig säkerhet fastslagit att 100% av vårt beslutsfattande ligger utanför vår medvetna kontroll.

Mitt svar till det är att vetenskaplig forskning har visat att vissa aspekter av beslutsfattandet, t.ex. bildandet av preferenser och val, kan påverkas av omedvetna eller automatiska processer, men det är inte korrekt att säga att allt beslutsfattande är bortom medveten kontroll.

Den mänskliga hjärnan är ett komplext och sofistikerat system som kan utföra en mängd olika kognitiva processer, inklusive medvetet beslutsfattande. Även om det är sant att en del av de processer som ligger till grund för beslutsfattandet kan fungera utanför det medvetna medvetandet, är människor fortfarande kapabla att göra val och fatta beslut utifrån sina värderingar, mål och preferenser.

Det är också viktigt att inse att den utsträckning i vilken omedvetna eller automatiska processer påverkar beslutsfattandet kan variera beroende på de specifika omständigheterna och den typ av beslut som fattas. Vissa beslut kan vara mer påverkade av omedvetna processer, medan andra kan vara mer påverkade av medvetna överväganden.

På det hela taget är det inte korrekt att säga att allt beslutsfattande ligger utanför medveten kontroll, och det är viktigt att erkänna komplexiteten och nyanserna i den mänskliga beslutsprocessen.

Bemöt gärna detta istället för att blint bara fortsätta predika deterministisk filosofi som jag redan förstått att du utgår ifrån.

Måste säga att jag håller med dig. Inget är så enkelt som svart eller vitt.

Även om jag förhåller mig till moral, normer, blir matad information, preferenser och personlighetsstörningar så kan jag välja att göra irrationella val som strider helt mot vad som är förväntat. Jag skulle imorn kunna mörda en skolflicka om jag var driven till att motbevisa den deterministiska tesen, trots att det bryter allt jag står och är bekväm i. Visserligen behöver jag kanske en anledning, som uppmuntrandet i sig. Men det visar ju att i våran skalle så har vi en process som står över determinism och väger valen man gör.

Denna värdering av sina val kräver stimuli, men att säga att allt är högst deterministiskt bara för att allt behöver en kausalitet. Det underminerar alla val vi gör som strider mot evolutionära impulser som att stå emot frestande.

Med andra ord så anser kampen mellan detet, jaget och överjaget är ytterst odeterministiskt.
Senast redigerad av Akvavitae 2023-01-04 kl. 09:21.
Citera
2023-01-04, 09:59
Medlem
Västkustskts avatar
Vi måste komma igång med det här nu.

Sverige håller på att gå åt helvete.
Citera
2023-01-04, 10:51
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:

Även om allt vore förutbestämt, och alla handlingar bestäms av omständigheter så säger det inget om vilket straff som ska tillämpas för brott. Det säger inte att man ska vara snäll mot brottslingar. Det säger faktiskt inget alls, det finns ingen preskriptiv slutsats från det.

Östasiater har också synen att allt är förutbestämt, eller en variant av den synen. Men de har fortfarande dödsstraff och andra hårda straff där.
Senast redigerad av Sedelagen 2023-01-04 kl. 11:25.
Citera
2023-01-04, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Vetenskaplig forskning har med fullständig säkerhet fastslagit att 100% av vårt beslutsfattande ligger utanför vår medvetna kontroll. Vi vet helt säkert att vi inte kan rå för någonting vi gör. Så all typ av "fri vilja" som innebär att vi har minsta medveten kontroll över våra handlingar är bara att utesluta. Detta får du helt enkelt bara ta och acceptera.

Du pratar om filosofi, inte vetenskap. Det är verkligen inte bevisat att fri vilja inte exisrerar. Snarare tvärtom. Det är en intressant filosofi att reflektera över men om man inte har kommit på övertygande argument för varför det är helt fel så är man nog ibte direkt lagd åt det intellektuella och filosofiska hållet.

Håller du inte med? Ok ge oss vetenskapen - inte filosofin - som visar att fri vilja inte existerar.

När man argumenterar med sådana som absinten ansikte mot ansikte är det bästa att ge honom en hård smäll på käften. När han sedan undrar vad du håller på med svarar du lugnt: jag hade ju inget val? Arv och miljö tvingade mig att slå dig på käften. Faktum är att jag borde ha skadestånd av dig nu flr mina skadade knogar. Hade du inte kommit här och tvingat mig att slå dig så hade jag inte haft ont i handen nu.
Citera
2023-01-04, 12:02
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Jag vet inte hur många sådana här trådar jag har läst genom åren. Det är inte det att jag inte håller med om att vårt land och folk kommer att försvinna, och jag är inte för det. Men majoriteten av det svenska folket vill av någon anledning ha det så här. Det faktum att SD endast fick lite mer än 20% av rösterna 2022, visar hur många svenskar det finns som inte bryr sig. De kanske bryr sig lite grann, men de prioriterar annat. Att tjäna mycket pengar är viktigare för en del svenskar än att bevara sitt land och sitt folk. Att få suga på en stor svart penis är för en del svenskar viktigare än att bevara sitt land och folk. Att vara populär bland folk och inte kallas för rasist, är viktigare för en del svenskar än att bevara sitt land och sitt folk.

Visa mig en enda svensk i en maktposition som kritiserar vår invandringspolitik offentligt. De enda som existerar är SD-politiker. Alla andra spelar dumma, och går på äggskal för att inte bli kallade för "rasist". När du har ett land med så många människor som har så lite integritet och mod, då kommer det landet automatiskt att gå under. Sverige och svenskar är som en alkoholist som vägrar erkänna att han/hon är en alkoholist. "Jag dricker bara på helgerna, och jag sköter dessutom mitt arbete". "Det finns många invandrare som arbetar och inte begår brott, och vad Adolf Hitler gjorde mot judarna var fel". Inget av detta förändrar det faktum att personen är en alkoholist, och att Sverige har allvarliga problem som alla kan kopplas till massinvandringen. Allt annat är bara förnekelse.

Visst, det svenska folket har idag många problem som inte har med invandringen att göra. Många svenskar har vuxit upp med ensamstående mammor, pga att Sverige, precis som många andra länder i väst, alltid ger vårdnaden till mamman. Många svenskar har problem med droger och ångest. Men inget av detta blir bättre av massinvandring. Det är som när vissa säger "det finns många svenskar som också begår brott". Ja givetvis finns det det. Det finns inget folk som endast innehåller perfekta laglydiga människor. Men varför ska vi importera en massa fler kriminella? Det finns en del svenska kvinnor som säljer sex. Ska vi då börja importera en massa prostituerade från Thailand pga det? Det finns svenskar som är alkoholister. Ska vi importera en massa alkoholister från Irland pga det? Det finns inget logik bakom detta öht. Det naturliga borde givetvis vara att om du flyttar till Sverige och begår ett grovt brott, borde du utvisas och aldrig mer få komma hit.

För min del kan du komma med vilka argument som helst. Det faktum att mitt folk, som har bott i detta land i över 1000 år, och byggt upp det från grunden, sakta ska bytas ut mot andra folk, som vi inte på något sätt har någon skuld till, är inte okej för mig. Det hade inte spelat någon roll om varenda en som hade kommit hit hade arbetat och följt lagar. Det är fortfarande ett folkutbyte. Alla förstår varför koloniseringen av Afrika var fel, och att det fortfarande är fel idag när Kina delvis koloniserar Afrika. Men så fort det handlar om ett land där majoritetsbefolkningen är vita, då upphör förståelsen för att kolonisering är något som är fel. Allting som är det vidrigaste som finns när vita människor utför det, är någonting positivt när vita blir utsatta för det. I Danmark har de gjort undersökningar som visar att både IQ:n och empati-nivån är högre bland människor i västvärlden, än bland människor i tredje världen. Med andra ord, många vita människor har empati för deras situation, men väldigt få av dem har någon empati för vår situation.

Vad tror du kommer att bli resultatet av att det inte räknas som rasism eller hets mot folkgrupp när du hetsar mot svenskar och vita, samtidigt som det är det när svenskar och vita utsätter andra för det? Vi kan redan idag se hur många totalt empati-döda svenskar det finns i Sverige när det gäller vita som blir utsatta för olika vidriga brott. Den 9-åriga flickan som idag sitter i rullstol, var ett av de värsta. Detta kommer givetvis att eskalera, och så länge politiker, journalister och lärare i skolor, inte reagerar mot rasism och våld mot svenskar, kommer ingenting att förändras. Att ett gäng araber eller afrikaner bestämmer sig för att leta upp en ensam svensk person och sedan utsätta den for misshandel, våldtäkt och mord, kommer inte att ses som någon big deal, medans de svenskar som bestämmer sig för att hämnas på de som utför dessa saker, kommer att målas ut till ondskefulla nazister.

Så här ser det ut, och inget av det kommer att förändras innan svenskar i maktpositioner börjar uttala sig. Jag trodde att detta skulle förändras kraftigt under tiden SD har varit i riksdagen och tagit upp frågan om och om igen under åren. Men ingenting har förändrats, och debatten låter likadant som den gjorde för 20 år sedan. Den har delvis också blivit ännu sämre, just pga att en massa journalister och andra är rädda för att lyfta alla frågor som på något sätt kan gynna SD. Med andra ord, all typ av verklighet. Om du inte ska gynna SD, måste du dölja alla brott som begås av icke-svenskar, och allt rasistiskt våld som riktas mot svenskar. Du måste manipulera de dåliga PISA-resultaten, brottsstatistiken osv. Kort sagt, du måste utveckla ett mycket sjukt och dysfunktionellt samhälle. Det är vad Sverige är, och det är därför så många svenskar mår dåligt psykiskt, därför att de lever i en verklighet där de inte kan säga sanningen om mycket som sker, utan att bli stämplade till rasister. Jag kallar detta för ett slags psykiskt förtryck. Den typ av mobbning som äger rum på skolor och inom vissa familjer, är vad som sker i hela Sverige. Inom alla institutioner. Alla vet sanningen, men spelar dumma då de inte orkar ta tag i de konsekvenser som kommer för den som uttalar sig.
Citera
2023-01-04, 12:06
Medlem
potatislandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
Hela mitt citat är sakligt och korrekt.

Dog verkligen Adriana 12 år för att hon såg svensk ut?
Citera
2023-01-04, 12:32
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Såg din EDIT nu.
Min EDIT blir då en fråga: Vad tror du själv på?
Jag tror att det inte är helt förutbestämt eftersom små små variationer i kvant-världen kommer influera större händelser så som dina nervcellers aktivitet och därför är inte din hjärnas respons helt möjlig att förutsäga även om man känner till dess struktur i detailj. Med andra ord kommer slumpen vara med till viss del och styra vilka möjliga tankar du har eller skulle kunna tänka, och därför också till viss del influera vilka beslut du fattar, som i sin tur avgör hur din hjärna kommer se ut i framtiden.

Dessa små variationer gör det alltså möjligt för dig att genom livet ha haft chans att utvecklas till att ha flera olika strukturer på din hjärna vilket gör att du skulle kunna resonera på olika sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in