Citat:
Ursprungligen postat av
Dicanio1982
Hej! Har löneutmätning som tickat på i 2 år 12000/månad och försöker även betala in lite extra när jag kan.Nu är d så att jag har fått en bil av min far som är värd ca 35-40k.Hur stor risk är det att KFM tar den bilen? Jag pendlar vseke dag till jobbet ca 6 mil och skjutsar barnen på olika aktiviteter på fritiden.Min skyld till kfm är ca 300.000 just nu
Fattar inte att folk sitter och gissar en jävla massa. Ställer bara till oreda för den som vill ha svar.
Så här är det: Behöver du bil för att ta dig till och från jobbet och det inte finns kollektivtrafik är grundregeln att kronofogden INTE FÅR utmäta den. Dock finns det olika sätt att se det rörande värdet på bilen beroende på var i landet man bor. En grundregel är dock att bilen får kosta runt 25-30.000 kronor.
I det här fallet gäller det en bil för 35-40.000. Då är risken ganska liten att den blir utmätt. Själva överskottet blir i stort sett ingenting när kostnaderna för utmätning och försäljning är betalda.
Så du kan i lugn och ro köra vidare. Så länge du kan bevisa att du behöver bilen för att ta dig till och från jobbet.