• 6
  • 7
2023-03-13, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcfuckidoodle
Lustigt att du nämnet det... Jag och mina 2 systrar har vuxit upp under samma förhållanden. En farsa som nästan varje dag betonade hur värdelösa vi var, och att hur bröd var mer värt än vad vi var. Så är det bara jag, lillebrorsan som lever med konstant ångest och mindervärdeskomplex. Jag har fått förklarat för mig av psykolog att människor är olika känsliga, och det är en jävligt tung börda att bära för mig. Men det är så det ser ut... Jag kan bli avundsjuk på mina syskon som jag pratat med. Som visserligen har väldigt många hemska minnen och känslor från åren under det taket. Men som inte alls kan relatera till den ångestbördan jag känner.

Ok, är du HSP?
Citera
2023-03-13, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turtlesequence
Jadu, inte supersmidigt liv.

Nej, jag fattar inte riktigt vad jag håller på med... Därför blir jag så trött på mig själv och jag tycker att jag är helt jävla trasig.

Och jag försöker hitta orsaker och samband till detta vilket upptar en del tid. Men jag kan ju hitta något eller iallafall man kan ju inte peka på en orsak och varannan säker på att det var därför.

Citat:
Ser att du skrev mitt på natten. Jag var också vaken då. Klarvaken. Odefinierbar ångest av medelnivå.

Man undrar ju hur sjuk i huvudet man är när man inte ens vet varför man ballar ur. Oftast är man ju besatt av ett visst orosmoment eller några få orosmoment, vilka man återkommer till och ältar. Men sen kan man vara uppskruvad och på helspänn, helt utan uppenbar anledning. Även då har man ju fysiska symptom och då tänker man att det kanske är något fysiskt fel.

Citat:
Märkligt på något sätt att FB ska vara det bästa sättet att få prata av sig.

Ibland behöver man få ur sig saker, men det finns ingen psykolog eller liknande att tillgå. Speciellt inte kl 3 på natten. Möjligen finns en psykolog på akutpsyk. Men det känns dramaqueen att bege sig dit! 😁

Man får "körare" av ångest, som visserligen inte är lika kraftfulla såsom regelrätta panikångest-attacker men som är tillräckligt besvärliga för att man tror att man håller på att tappa det helt. Men dessa "mindre" körare lägger sig ju tillslut eftersom att kroppen inte orkar vara i ångestillstånd hur länge som helst.

Citat:
Sovit max 3 timmar i natt. 1 1.5 h period. Känns fysiskt som värk och gift i ådrorna. Mentalt oväntat pigg men ändå trött. Natten kändes klassisk nojjig. Varit där förr men trodde faktiskt att jag blivit mycket bättre med åren.

Jag har upplevt många sådana nätter. Även i tonåren med hjärtklappning osv.

Värk i muskler är ett återkommande gissel. Speciellt rygg, nacke, axlar...

Citat:
Ser likheter i mycket av det du skriver men det verkar som vi är på olika "platser" i livet. Jag är nog äldre samt har fru och barn. En anekdot ang det är att det var min fru som hittade mig en gång i tiden i 30-årsåldern. I nyktert tillstånd i en arbetssituation. Jag mådde förvisso ovanligt bra då så utrstrålande väl inte "psyko" haha. Är inte ful och har haft goda möjligheter innan men mest ofrivillig celibat och precis som du beskrev, hittade mycket behag i kraftig fylla. Blev dock inte alkholist.

Jag tvivlar inte på att personer med "issues" kan bli bra föräldrar. Men personligen är jag skeptisk till att föröka mig då jag misstror min förmåga i avseendet.

Jag har haft en del möjligheter till det täcka könet, ty jag ansågs attraktiv men jag har ju burit på en inre trasighet vilket fått mig hellre att vilja isolera mig.

Citat:
Gissar att oron och tankarna hjälpte mig lite där genom att jag hela tiden självreflekterar.

Låter som en hälsosam självreflektion och tyder på självbevarelsedrift! 😁

Citat:
När vi fick barn tänkte jag mest att det kanske är något som kan ge en känsla av mening. (är tyvärr oftast låggradigt deprimerad sedan 20-årsåldern.). Barn var mest asjobbigt och ledde till utmattning och sjukskrivning. Lite egositisk tänker jag att de kanske kan ta hand om mig om jag blir gammal.
puh...

Jag tror att alla påfrestningar ångest innebär och har inneburit, gjort att jag möjligen är låggradigt deprimerad på konstant basis (låggradig, långvarig depression är "dystymi" eller "persistent depressive disorder").

Just det att barn ju innebär såpass mycket "extrajobb" samt att man inte längre kan vara "självisk" kan för mig verka avskräckande. Det är ett stort ansvar!

Men det sägs ju att det räcker med att vara en good enough parent! 😁

Citat:
Tog några öl igår och under 2-3 timmar var livet ok. Men som du säger, det löser ju inget. Tyvärr inte heller hittat någon medicin som jag känner skulle funka men funderar mycket på att återuppta mirtazapin eftersom sömenn är så kass.

Har ingen NPF diagnos. Gjorde en förundersökning för några år sen men läkaren tyckte att det inte fanns skäl att gå vidare. Förklarade inte varför men det kan säkret stämma. Enligt skattningar så är jag precis på gränsen. Sorry om jag skriver lite huller om buller idag men lite kaos i hjärnan.
Vet inte om man skulle bli hjälpt av en diagnos heller. Tillgång till CS mediciner tänker jag av riskerar att öka ångesten istället.

Vilken diagnos skulle varit aktuellt i ditt fall?

Citat:
Mina försök till tips för att få livet att bli lite lättare (som funkar ibland) är att träna hårt (men inte så hårt att du går sönder eller får feber). Och göra fysiska saker i allmänhet. Skärmliv och modernt liv i allmänhet är sämst. Har dock haft mycket ångest och problem innan internet fanns också (yes, that old). Och att klassikern "fake it till you make it". Låtsas att du mår bra, gör en "rollperson" som är mer som du önskar och spela den rollen. Byt till en pigg klädstil. Utsidan kan hjälpa att spegla en insida som du ömskar fanns. Jag hade bara svart på mig, lyssnade på blackmetal och identifierade mig med mörker fram till 28. Sen bestämde jag mig för att klä mig "som vanligt folk", "sälja ut mig" och försöka få till ett förhållande med godtycklig flicka även om jag egentligen allitd letad efter romantisk sann kärlek. Det funkade då och bröt en lång ond spiral. Som du förstår var det ju inte lösningen på allt eftersom jag fortfarade har problem och skriver här. Men utan den förändringen vet i fan var jag varit idag.
Meditiation har jag försökt mig på sedan 18-årsåldern och vill gärna säga att det funkar men får aldrig ro och kan inte hålla kvar vid det.
Hoppas du hittar något sätt att hitta lite lugn och harmoni.

Det var bra tips. Har ägnat mig en del åt meditation i perioder.
Citera
2023-03-27, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itsover
Ok förstår. Jag fick reda på det när jag gick kbt. Så alltså ett expertutlåtande. Det tar sig utryck att jag känner av stämningar i rum jag går in i.

Är känslig när det blir för mycket intryck osv i sociala sammanhang. Förändringar med mera är också känsligt. Så kanske bottnar i något mer än bara hsp och ångest..

Ett tag sedan detta inlägg men...

Kan skriva under på att jag (nästan uteslutande) avskyr förändringar - därför går jag helst i gamla fotspår. Förändringar kan bringa mig ur fattningen.

Jag kan grunna på problem eller saker som skall göras intill besatthet. Övertänkande.

Kort tid innan jag skulle flytta, vaknade jag med panikångest. För att nämna ett exempel.

Vilka andra saker bottnar det i, menar/tror du?
Citera
2023-03-29, 22:38
Medlem
Mcfuckidoodles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BINARY-CIS-PERSON
Ok, är du HSP?

Det är ingenting jag har hört talas om tidigare men när jag läser om det så är det mycket som stämmer. Dock har jag i alla år försökt hålla inne alla känslor, så jag har ändå framstått som en stabil arbetsam, och lugn kille. Men inombords så är jag trasig, och minsta antydan att jag kunde jag gjort ett bättre jobb, eller bara rent av att jag blir ifrågasatt pga okunskap kan rasera all självkänsla jag lyckats bygga upp.

Jag vill iallafall tro att min far är en stor bov i dramat... Mycket fylla och otrygghet när man satt på rummet och väntade på att han skulle få sina fylleryck och börja bråka och gapa på sina vänner... Jag blev även ofta tvingad att köra hem honom när han var totalt plakat, då var jag 11 år gammal. Sen blev det inte bättre av att han tryckte ner mig, mina systrar och min mamma psykiskt. Jag minns när vi åkte bil ifrån en fest. Mamma var nykter och körde, pappa satt bredvid. Plötsligt får han ett psykbryt och börjar slita morsan i håret och skriker att hon är en jävla f***a och en h**a... Med oss i baksätet. Sån glömmer man inte.

Ursäkta mig, ville bara skriva av mig lite. Finns självklart dom som har det mycket värre.
Senast redigerad av Mcfuckidoodle 2023-03-29 kl. 22:58.
Citera
2023-03-30, 00:03
Medlem
Jag har vad som kan uppfattas som ångest i perioder. Ibland kan allt kännas bra, men ibland så får jag massa kroppsliga symtom.

Det är framförallt hjärtklappning, hjärtat slår väldigt hårt, tror ibland att hjärtat ska brista eller sluta och det skrämmer upp mig mer vilket gör att jag får svårt att sova.

UAndas lite snabbare och känns som jag är lite andfådd, kroppen spänner sig lite.

När det började så blev jag orolig att jag hade fel på hjärtat först så jag gick till vården men mina blodvärden och ekg ser bra ut.

Hur vet jag att det verkligen är ångest? Tänker att de måste missat något på undersökningarna.

Finns det något sätt utöver blldprover och ekg som kan styrka att det verkligen är ångest det handlar om?

Jag vet att träning och framförallt löpning är bra, men jag vågar typ inte träna eftersom läkaren sa att det kanske är ett virus som har satt sig på hjärtat eller vad man ska säga.

Är rädd att jag ska få hjärtstopp eller att det ska kännas ännu sämre.

Ifall man tar kokain och dricker en rejäl fylla, kan det trigga ångest som sitter kvar länge?
Citera
2023-03-30, 06:59
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fitthaka
Ifall man tar kokain och dricker en rejäl fylla, kan det trigga ångest som sitter kvar länge?
Givetvis. Har man problem med ångest bör man lägga ned alkohol, koffein, nikotin och övriga droger.
Alkohol skapar stress när man inte ens dricker.

Ca 2 min in i klippet berörs detta
https://m.youtube.com/watch?v=89ub1V...ature=youtu.be
Senast redigerad av WebDev 2023-03-30 kl. 07:01.
Citera
2023-03-30, 08:58
Medlem
Willtoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WebDev
Givetvis. Har man problem med ångest bör man lägga ned alkohol, koffein, nikotin och övriga droger.
Alkohol skapar stress när man inte ens dricker.

Ca 2 min in i klippet berörs detta
https://m.youtube.com/watch?v=89ub1V...ature=youtu.be

Ett väldigt bra tänk som många borde ha är att fylla endast lånar välbefinnande från dagarna efter.
Har man dåligt välbefinnande som det är kanske man inte bör utföra något för att sänka det mer.

Men skulle inte vilja påstå att detsamma gäller med nikotin och koffein.
Men det är väl för att man hålla det på en reglerad, kontinuerlig nivå.
Citera
2023-03-31, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcfuckidoodle
Det är ingenting jag har hört talas om tidigare men när jag läser om det så är det mycket som stämmer. Dock har jag i alla år försökt hålla inne alla känslor, så jag har ändå framstått som en stabil arbetsam, och lugn kille. Men inombords så är jag trasig, och minsta antydan att jag kunde jag gjort ett bättre jobb, eller bara rent av att jag blir ifrågasatt pga okunskap kan rasera all självkänsla jag lyckats bygga upp.

Jag vill iallafall tro att min far är en stor bov i dramat... Mycket fylla och otrygghet när man satt på rummet och väntade på att han skulle få sina fylleryck och börja bråka och gapa på sina vänner... Jag blev även ofta tvingad att köra hem honom när han var totalt plakat, då var jag 11 år gammal. Sen blev det inte bättre av att han tryckte ner mig, mina systrar och min mamma psykiskt. Jag minns när vi åkte bil ifrån en fest. Mamma var nykter och körde, pappa satt bredvid. Plötsligt får han ett psykbryt och börjar slita morsan i håret och skriker att hon är en jävla f***a och en h**a... Med oss i baksätet. Sån glömmer man inte.

Ursäkta mig, ville bara skriva av mig lite. Finns självklart dom som har det mycket värre.

Ja, du skrev att din psykolog sade till dig att vissa är känsligare än andra. Att dina syskon inte farit lika illa såsom du gjort.

Känner igen det där med kritiken - att en liten gnutta kritik kan ta hårt på en och kritiken kan hänga med en, en lång tid framöver.

Visst finns det de som har det värre... Men det spelar ingen större roll.

Jag har inte bevittnat lika våldsamma händelser såsom du gjort... Men jag har upplevt familjegräl där alkohol varit inblandat. Men även gräl där alkohol inte varit inblandat.
Citera
2023-04-23, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BINARY-CIS-PERSON
Ett tag sedan detta inlägg men...

Kan skriva under på att jag (nästan uteslutande) avskyr förändringar - därför går jag helst i gamla fotspår. Förändringar kan bringa mig ur fattningen.

Jag kan grunna på problem eller saker som skall göras intill besatthet. Övertänkande.

Kort tid innan jag skulle flytta, vaknade jag med panikångest. För att nämna ett exempel.

Vilka andra saker bottnar det i, menar/tror du?

Någon typ av add/autism. Dock en väldigt lätt sådan i mitt fall. Men det är det jag tror det kan bottna i isåfall. Utöver känsligheten.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in