• 1
  • 2
2023-01-01, 22:25
Medlem
JW12345s avatar
Hej,

Min provanställning löper ut snart och det är dags för nytt lönesamtal / en diskussion om framtiden.

Jag studerar på ett av europas främsta universitet och är headhuntad på veckovis basis av amerikanska techbolag i UK. Dessa erbjuder mycket högre lön än svenska arbetsgivare. Jag gillar stället jag är på nu (svensk arbetsgivare) och har arbetat heltid här utmed mina studier.

Nu tager jag snart examen och vill få en ordentligt mycket högre lön än vad jag haft under studierna. Även om jag kommer erbjudas en lön om 30-35k så vill jag istället upp till 45-50k. Min lösning: få arbeta 60h i veckan och därmed få 50% högre lön. Då skulle lönen vara konkurrenskraftig med jobben jag erbjuds i UK. Jag kan tänka mig att min arbetsgivare vore ok med detta, om det också är möjligt med kollektivavtalet / lagen yada yada i beaktelse.

Skulle detta fungera rent praktiskt i Sverige? Vi har Almega / Unionens (IT) kollektivavtal.

Tacksam för hjälp,
JW
Senast redigerad av JW12345 2023-01-01 kl. 22:27.
Citera
2023-01-01, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JW12345
Hej,

Min provanställning löper ut snart och det är dags för nytt lönesamtal / en diskussion om framtiden.

Jag studerar på ett av europas främsta universitet och är headhuntad på veckovis basis av amerikanska techbolag i UK. Dessa erbjuder mycket högre lön än svenska arbetsgivare.

Jag gillar stället jag är på nu (svensk arbetsgivare) och har arbetat heltid här utmed mina studier. Nu tager jag snart examen och vill få en ordentligt mycket högre lön än vad jag haft under studierna. Även om jag kommer erbjudas en lön om 30-35k så vill jag istället upp till 45-50k. Min lösning: få arbeta 60h i veckan och därmed få 50% högre lön. Då skulle lönen vara konkurrenskraftig med jobben jag erbjuds i UK. Jag kan tänka mig att min arbetsgivare vore ok med detta, om det också är möjligt med kollektivavtalet / lagen yada yada i beaktelse.

Skulle detta fungera rent praktiskt i Sverige? Vi har Almega / Unionens (IT) kollektivavtal.

Tacksam för hjälp,
JW

NEJ.
dygnsvila samt veckovila "företaget kommer få saktionsavgifter på uppemot 1miljon"
har du däremot 2 olika sysselsättningar så får du skylla dig själv
Citera
2023-01-01, 22:29
Medlem
JW12345s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
NEJ.
dygnsvila samt veckovila "företaget kommer få saktionsavgifter på uppemot 1miljon"

Dygnsvila och veckovila är ingen problem om jag jobbar 8-21
Citera
2023-01-01, 22:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hej,

Jag studerar på ett av europas främsta universitet och är headhuntad på veckovis basis av amerikanska techbolag i UK. Dessa erbjuder mycket högre lön än svenska arbetsgivare.

Jag gillar stället jag är på nu (svensk arbetsgivare) och har arbetat heltid här utmed mina studier. Nu tager jag snart examen och vill få en ordentligt mycket högre lön än vad jag haft under studierna. Även om jag kommer erbjudas en lön om 30-35k så vill jag istället upp till 45-50k. Min lösning: få arbeta 60h i veckan och därmed få 50% högre lön. Då skulle lönen vara konkurrenskraftig med jobben jag erbjuds i UK. Jag kan tänka mig att min arbetsgivare vore ok med detta, om det också är möjligt med kollektivavtalet / lagen yada yada i beaktelse.

Tacksam för hjälp,
JW
Facket gillar inte olika, det ska vara samma för alla, så redan där spricker det. Jag tror inte heller arbetsgivaren är så pigg på detta. I många arbeten förväntas det dessutom obetald övertid eller i varje fall flextid. Läs på denna länk så får du se: https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-arbetstid
Citera
2023-01-01, 22:33
Medlem
Citat:
Dygnsvila och veckovila är ingen problem om jag jobbar 8-21

bra svar. 0800 till 2100.
suckar.. kör på bara
köp litr vitt vaselin så gör det inte så ont under resan

önskar man kan se arbetsgivarens inbetalningar till fora
Citera
2023-01-01, 22:34
Det skulle jag aldrig gå med på som arbetsgivare. Du kommer ju inte direkt producera 50% mer.
Citera
2023-01-01, 22:35
Medlem
Citat:
NEJ.

Kan inte se att man bryter mot någon lag med att arbeta 60 H/vecka?

Däremot säger säkert kollektivavtal ifrån.
Om även kollektivavtal "godkänner" sådant så lär den "överskjutande" tiden att bli övertid och då blir det ju dyrt för AG.

Sen kan man väl(?) komma överens med en AG om saker inom ramen för ett anställningsavtal som båda är överens om.......................
Citera
2023-01-01, 22:37
Medlem
JW12345s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

Om även kollektivavtal "godkänner" sådant så lär den "överskjutande" tiden att bli övertid och då blir det ju dyrt för AG.

Sen kan man väl(?) komma överens med en AG om saker inom ramen för ett anställningsavtal som båda är överens om.......................

Yes, är en "individuell överenskommelse" som jag har sneglat lite på. Med en sådan kan man frånsäga sig arbetstidslagen exempelvis, men fattar inte om vårt specifika kollektivavtal går med på sådant.
Citera
2023-01-01, 22:38
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Nej, för du kommer i så fall upp i en förhög årsarbetstid.

Sen tjänar du ju inget på att få upp lönen då du ändå kommer skatta bort en hel del av den så Netto kommer du hur som ha mindre i Sverige än i exempelvis UK

Som arbetsgivare kan jag även ställa mig frågande till vilken kvalite du kommer leverera på ditt arbete om du kontunuerlugt tänker dig jobba 12h dagar.är ju inte intresserad av att betala för en dålig "produkt". En medarbetare som jobbar 12h om dagen har ju även ett rätt begränsat socialt liv vilket skulle få mig att dra öronen åt mig.
Citera
2023-01-01, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

arbetsmiljölagen säget nej

det kostar för en AG att gå över "om man har kollektivavtal" tillåtna timmar.
i grunden handlar det om att man ska ta hand om sina anställda. behövs det fler anställ mer.
ingen ska vara slav.
om AG kommer överns med facket och inte triggar AMV så funkar det, men "slaven" ska bli belönad på ett sätt "eller viktig indvid inom sammhällsfunktion" så man ska bli lite avis.
Citera
2023-01-01, 22:41
Medlem
Allting går om man vill... en stund.
Citera
2023-01-01, 22:48
Medlem
Citat:
arbetsmiljölagen säget nej

det kostar för en AG att gå över "om man har kollektivavtal" tillåtna timmar.
i grunden handlar det om att man ska ta hand om sina anställda. behövs det fler anställ mer.
ingen ska vara slav.
om AG kommer överns med facket och inte triggar AMV så funkar det, men "slaven" ska bli belönad på ett sätt "eller viktig indvid inom sammhällsfunktion" så man ska bli lite avis.
har du någon hänvisning till den lagtexten?

Har sökt i AML men hittar inget som förbjuder det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in