Citat:
Ursprungligen postat av
hennke
Helt ok distro .
Känns lite tung .
Hade man tagit bort 95% av allt tingeltangel som är onödig skit i både grafiskt och i kärnan så hade jag gärna kört denna distro.
Själv kör jag med Gentoo och om man tittar till mängden ram som används så i Garuda är det 1,5 GB ram bara att starta upp kde i Gentoo är mellan 500-700MB ram för att starta kde .
Jag är väldigt mycket det att det ska gå fort och vara extremt resurssnålt . Det ska även vara så stilrent som möjligt.
Ju ber skit som läggs in i systemen med massa tingeltangel ju lättare kraschar systemet.
Jag hade om jag vore dig läst på om Archlinux och gjort en ren installation därifrån och installerat det du vill ha i din dator ! Inte massa skit som alla live distrona slänger med . Undantag Ubuntu och Linux mint .
Vill du lära dig Linux på riktigt och har ett par dagar och har lätt för att lära och vågar testa , varför inte testa Gentoo?
Ha det bäst
Det finns ett syfte med att Garuda använder så mycket RAM de menar på att "oanvänd RAM är dåligt" (jag vet... tänkte likadant

), det har något med att det sparas i minnet vilket gör att allt blir mer kvickt och svarar snabbare, samt så är har de optimerat en hel del andra saker också, allt är medvetet av devsen.
Jag har installerat Arch Vanilla i VirtualBox med hjälp av
ArchWikis installationsguide, annars gillar jag
EndeavourOS vilket jag kör på min bärbara, innan körde jag
Slackware på den och Garuda är perfekt för min stationära. Gentoo har aldrig tilltalat mig, har dock hört bra saker om den distron, skulle hellre testa
Arco eller
Void före Gentoo.
Min Linux resa hittills: Red Hat (första kontakten med Linux), Slackware, Ubuntu, Mint, Lite, LMDE, Zorin, Debian, MX, XeroLinux, Vanilla Arch (bara installationsprocessen), Fedora, Endeavour, Pop!_OS och Garuda.
Ha det du med!