Citat:
Ursprungligen postat av
se_där...
Slökollade lite på Elfsborg - Häcken igår, men visst var det en del Häcken fans på plats som dessutom hördes en hel del?
Ovan känsla, men intressant att Häcken kanske (?) börjar bygga upp en supporterkultur.
Det är intressant för att tidigare så har det inte spelat så stor roll vilket fiasko IFK gör, för det har inte funnits så mycket alternativ för Kolle 7år.
Jag kan dock tänka mig att det nu skapas en hel generation Häckensupportrar på lågstadierna i Göteborg. Kan Häcken fortsätta vara bäst i stan några år till, så tror jag dessutom att det blir cementerat.
Häckens stora problem är, liksom IFKs, den urusla arenan som inte går att växa i. Det kan bli döden för denna eventuella gnista som startat. Vet inte om det finns möjligheter att bygga ut den.
Jag brukar säga att i medgång bygger skapas intresse, i motgång bygger man supporterkultur.
Jag har svårt att se att Häcken just nu bygger något varaktigt, men kanske.
Det behövs några år med motgång för att verkligen kunna slå fasta på om de har något på gång eller inte.
Tycker t.ex. att utvecklingen i Norrköping och nu också Sirius känns betydligt mer lovande när det kommer till supporterkultur.
Trots relativt tuffa år för Peking på slutet har Curva Nordahl befäst sig som en riktigt bra kortsida som alltid levererar. På samma sätt har vi alla glatt oss åt utvecklingen i Uppsala där några verkligen tagit tag i grejerna de sista åren och det utan att lyftas av sportsliga framgångar.
Tycker och hoppas få se liknande tendenser i Kalmar de kommande åren, och hoppas också att Elfsborg ska få en nytändning.
Vi behöver en Allsvenska som lever överallt.
För mig som Djurgårdare är det extremt viktigt och något jag gläds åt.