2023-01-03, 16:01
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrmurinLange
Fast Malmö FF saknade supporterkultur fram tills blådårar. Hammarby, Blåvitt -och GAIS är de enda klubbarna med riktig supporterkultur i landet. Ni malmöiter följer bara titlarna. Hade lika gärna kunnat vara IFK Malmö i eran plats. Ni betyder ingenting inom svensk kultur.

IFK Malmö va i helvete är du utvecklingsstörd eller?

GAIS fyller inte ens sin ståplats på GU och IFK gjorde nog sitt sämsta år läktarmässigt förra säsongen.

Alla som vet något om vår publik i Malmö känner till att vår support fick sitt lyft när vi spelade i Superettan 2000. Ditt argument om att MFF:are endast följer titlar blir helt verklighetsfrånvänt mtp att vi endast tog 1 guld på 00-talet.

Fortsätt dagdrömma Bajenbonde.
Citera
2023-01-03, 16:50
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Varför skriver ens en mff:are i den här tråden? År 2000 hade de ca 2000 pers i publik och spelade på malmö ip. Det stämmer iofs att deras klack var minst lika dålig under 90-talet. Att svinen har publik är någonting helt nytt och de är fortfarande skit.

Jag har ju fått lära mig att HIF tidigt hade en väl utvecklad supporterkultur och det samma kan väl sägas om AIK och DIF, så jag vet inte om jag egentligen håller med om att Hammarby, GAIS och IFK Göteborg skulle vara så speciella historiskt.

Kul förresten med en Millwall-grabb på avataren på en person som säger sig ha varit på Chelsea-Middlesborough 1988. Tvestjärt? https://www.youtube.com/watch?v=CzH6KSiJYnM
Citera
2023-01-03, 18:30
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Klart du garvar. För du saknar supporterkultur.

Områden där tvillingarna dominerar diskuterar ni skitsnack. Ensam Bajare står i bakgrunden -som söker sig till andra områden. Resten av Stockholm domineras av Bajen. Där hakar gårdarna på Bajarna. För de vet att Hammarby är bäst. AIK-grabbarna gick i OBS-klass. De man köper kokain av halv 3. Men aldrig bjuder in på festen.

Du är uppenbarligen ett nytt Bajen troll. Ingen i sina sinnesfulla bruk skulle skriva vad du skrev.

Antingen det eller så bor du på något dagcenter.
Citera
2023-01-03, 18:39
Medlem
OrmurinLanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Du är uppenbarligen ett nytt Bajen troll. Ingen i sina sinnesfulla bruk skulle skriva vad du skrev.

Antingen det eller så bor du på något dagcenter.

Beskriv AIK:s kultur då?
Citera
2023-01-03, 18:56
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Beskriv AIK:s kultur då?

Det räcker med att vi ligger i toppen av publikligan sedan 90-talet.

Beskriv du istället hur vi inte har någon kultur?

Förklara hur GAIS har en bättre supporterkultur än AIK eller DIF?
Senast redigerad av Skarparattarn 2023-01-03 kl. 19:00.
Citera
2023-01-03, 19:00
Medlem
OrmurinLanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Det räcker med att vi ligger i toppen av publikligan sedan 90-talet.

Beskriv du istället hur vi inte har någon kultur?

Hur ni sjunger 90% ramsor ni snott av Bajen. Att ni försöker vara blattekultur -tio år innan drar ni Sveriges stolthet.

Skäms du inte att håller på sådant pajasgäng? Juste du gillar dessutom Spurs.

1970talets bortamatcher dömer jag GAIS. Stora Ullevi fick man passa sig. Samtidigt kunde jag ställa mig i Djurgårds -eller AIK-klacken och sjunga Bajenramsor.
Senast redigerad av OrmurinLange 2023-01-03 kl. 19:04.
Citera
2023-01-03, 20:55
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Varför skriver ens en mff:are i den här tråden? År 2000 hade de ca 2000 pers i publik och spelade på malmö ip. Det stämmer iofs att deras klack var minst lika dålig under 90-talet. Att svinen har publik är någonting helt nytt och de är fortfarande skit.

Ingen tar dina myter på allvar ditt lilla socialfall.

Europacupfinalen 1979 där Malmö tog med sig 10000 supportrar är det näst största bortaföljet som en Svensk klubb haft, etta är DIF (12000) vid guldmatchen 2002 mot Elfsborg.

Hur kan det då vara något helt nytt med att MFF har en trogen och storskalig publik?

Är inte helt säker vem som är trea och fyra på denna lista men jag gissar på Norrköping-DIF 2019 och IFK Göteborg-MFF 2004.

Citat:
Jag har ju fått lära mig att HIF tidigt hade en väl utvecklad supporterkultur och det samma kan väl sägas om AIK och DIF, så jag vet inte om jag egentligen håller med om att Hammarby, GAIS och IFK Göteborg skulle vara så speciella historiskt.

Helsingborg har aldrig haft något man kan kalla för läktarkultur. Eran peak var när ni gick upp 1992 och då var det stor publikbrist i Sverige.
Citera
2023-01-04, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy

Malmö FF
Allsvenskan 1999: 6979
Superettan 2000: 6156
Minskning: 12%

Vårt 90-tal var kass. Typ som resten av Sverige. Ni hade er hype då.

HeIF på 80-talet

1980: 2106
1981: 3488
1982: 3538
1983: Okänt
1984: 3135
1985: 3540
1986: 1910
1987: 606
1988: 1512
1989: 2330
1990: 4650

Citerar mig själv från 2010 i tråden Fördomar mot andra lag?

HIF:aren tror att Allsvenskan började -93 eller var det nu var. När det skall sättas igång och räknas publiksnitt för att bevisa hur lojala man är räknar man alltid från det årtalet eftersom det gynnas dem själva. Påstår att alla MFF:are (obs, man säger ALDRIG MFF:are. Det är muppar, maff, cirukus etc som gäller. Det första HIF:aren lär sig) är medgångare och fortfarande lever in en hype trots åratal av usla placeringar. HIF:aren påstår att man är Sveriges röststarkaste klack eftersom man står rakt under ett tak och sjunger 10 gånger per match. Resten av tiden går år att kolla hur det går för FCK, leta efter "originella ramsor" som man tar direkt från FCK (igen) eller de engelska lagen samt sätta upp SD-stickers på läktarna. Man har ett friendship med FCK (igen) och är därför grymt mentala. FCK bildades 1992, ingår i en större paraplyorganisation som sätter ekonomin långt före fotbollen och deras läktarkultur har hämtat influenser från såväl England som Sydeuropa. Allt det där föraktar HIF:aren egentligen, men i det här fallet kan man göra ett undantag. Det är ändå storebrossan det handlar om. "Can't beat them, join them". Det är därför HIF är Sveriges bästa fans!
Citera
2023-01-04, 14:27
Medlem
Jag ser att mff återigen ska spela tävlingsmatcher på konstgräs. Vilken ursäkt har alla konstgräs-downies i malmö köpt i år? Hoppas på någon mer originell i år och inte det gamla vanliga.
Citera
2023-01-04, 18:47
Medlem
laddkingens avatar
kommer hyresgästerna fortsatt att parasitera på nya Söderstadion eller blir de Grimsta för dom En arena som passar deras publiksnitt bättre
Citera
2023-01-04, 23:44
Medlem
Kaciguios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cratzie
13.105 sålda säsongskort för DIF nu.
I och med att förtur till Europaspelet ingick fram tills årsskiftet, så trodde i alla fall jag att försäljningen skulle stanna av rejält när vi gick in i 2023, men på två dagar i januari har vi alltså sålt dryga 100 säsongskort till! Målsättningen 15.000 sålda säsongskort kändes smått utopisk och gör typ fortfarande det, men det är inte omöjligt att vi når över 14.000 sålda.

Ska nämnas att tidigare totala rekordet som sattes förra säsongen var 11.800 sålda säsongskort. Då klev vi över 10.000 sålda 31 januari. Nu ligger försäljningen redan 1300 säsongskort över rekordet, och 4.000 fler sålda än motsvarande datum förra året.

Även DIF's medlemsantal har ökat enormt.
24.502 medlemmar (enbart fotbollssektionen) vid årsskiftet.
i början på 2020 vill jag minnas att föreningen hade typ 16.300.
Riktigt fina siffror, Europaspelet som skapar hypen för eran del?
Citera
2023-01-06, 19:39
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02
Europacupfinalen 1979 där Malmö tog med sig 10000 supportrar är det näst största bortaföljet som en Svensk klubb haft, etta är DIF (12000) vid guldmatchen 2002 mot Elfsborg.

Hur kan det då vara något helt nytt med att MFF har en trogen och storskalig publik?

Är inte helt säker vem som är trea och fyra på denna lista men jag gissar på Norrköping-DIF 2019 och IFK Göteborg-MFF 2004.

Historielöst. IFK var 10 000 i Hamburg 1982.

Det finns rätt många matcher bakåt i tiden som kommer upp i minst MFF:s konstant uppblåsta följe 2004. I rapporterna direkt efter match så nämns det 5 000, kanske 6 000 bortasupportrar.

Man kan kolla längre bak i tiden och säkerligen hitta så stora bortaföljen utan problem. Jag har inte grävt specifikt i de siffrorna, men det finns beskrivet i enkeltillgänglig litteratur hur Blåvitt t.ex. hade 4 000 bortasupportrar uppe i Billingsfors i Division 2 år 1939, eller hur en majoritet av de 10 000 på plats mot Malmö (inte MFF utan IFK Malmö) 1958 var blåvita. Givet det är det fullt rimligt att tro att det finns ett rätt bra gäng med bortasiffror från svensk fotboll allmänt som slår MFF 2004.

/feldgrau
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in