2023-10-02, 18:53
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
https://ultras-tifo.net/photo-news/7...Gwt8LF5Osl2AK8

Vad härligt att se att Ultras-kulturen frodas även på Djurgårdens läktare. Det är inte bara tråkig brittisk läktarkultur där längre.

DIFs ultras, UCS, har existerat sen 2003. Så inget nytt fenomen med Ultras influenser på DIFs läktare.
Citera
2023-10-02, 19:04
Medlem
Lundbondens avatar
Kollade in publikligan i superettan just nu:

https://www.superettan.se/publikliga

Västerås lär väl kunna snitta ca 6000 i Allsvenskan tänker jag. Ännu mer om det går bra. Ganska stor stad med 130 000 invånare.
Citera
2023-10-02, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden

Västerås lär väl kunna snitta ca 6000 i Allsvenskan tänker jag. Ännu mer om det går bra. Ganska stor stad med 130 000 invånare.
De har definitivt potentialen för det, lägg till närheten till Stockholm och deras stora bortaföljen på det. Problemet är väl i dagsläget att arenan är lite liten? Inga kortsidor.
Citera
2023-10-02, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden

Men det har ju gått bra för VSK hela säsongen. Ändå 3600 i snitt.

I bandyn drar väl samma klubb 2500 pers. Tror vi verkligen på 6000 i snitt om de skulle hamna på undre halvan? De som stödjer hockeylaget VIK går väl inte på matcherna heller pga någon schism mellan klubbarna.
Citera
2023-10-02, 23:47
Avstängd
lemmy124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Men det har ju gått bra för VSK hela säsongen. Ändå 3600 i snitt.

I bandyn drar väl samma klubb 2500 pers. Tror vi verkligen på 6000 i snitt om de skulle hamna på undre halvan? De som stödjer hockeylaget VIK går väl inte på matcherna heller pga någon schism mellan klubbarna.

Svårt att avgöra. Hur laget står sig resultatmässigt kommer såklart spela in.
Tidigare publiksnitten i allsvenskan iaf:
1955/1956 10542
1956/1957 9078
1978 7751
1997 4308
Citera
2023-10-03, 08:48
Medlem
baggebo1s avatar
Jag tror 6 000 är i underkant. Västerås ligger geografiskt riktigt bra för Stockholmslagen och hyggligt för övriga storlag så det kommer att vara stora bortaföljen på många matcher. Kapaciteten är 7 044 på arenan idag. Jag tror de bör försöka bygga upp provisoriska läktare på åtminstone en kortsida för att höja denna. Matcher mot typ AIK borde lätt kunna dra över 10k om bara kapaciteten finns.
Senast redigerad av baggebo1 2023-10-03 kl. 08:51.
Citera
2023-10-03, 09:19
Medlem
Jag tycker väl det ibland blir lite för mycket strävan och önskemål om att optimera Allsvenskan med publiklag. Visst vore det trevligt för publiksnittet om Västerås och GAIS går upp samtidigt som BP och Varberg försvinner, men jag tycker ju det är ännu trevligare när även Superettan har publiklag och matcher med höga publiksiffror.

Allt intresse kan liksom inte vara fokuserat mot enbart högsta serien. Fotbollen mår bara bra av att även Superettan, och till och med Div 1, har matcher som är av visst allmänintresse och drar mycket publik.
Citera
2023-10-03, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jag tycker väl det ibland blir lite för mycket strävan och önskemål om att optimera Allsvenskan med publiklag. Visst vore det trevligt för publiksnittet om Västerås och GAIS går upp samtidigt som BP och Varberg försvinner, men jag tycker ju det är ännu trevligare när även Superettan har publiklag och matcher med höga publiksiffror.

Allt intresse kan liksom inte vara fokuserat mot enbart högsta serien. Fotbollen mår bara bra av att även Superettan, och till och med Div 1, har matcher som är av visst allmänintresse och drar mycket publik.

Håller helt med. Fördelen är dock att många lag som går upp i Allsvenskan oavsett "publiklag" eller inte, får ett incitament att bygga nya/uppgradera sina arenor respektive idrottsplatser. Låt alla lag få en kortare session 1-3 år i Allsvenskan, låta kommunen se potentialen (och behoven för) med ett elitlag så att de bygger nytt!

Kolla på lag som Varberg, J-Södra, Östersund, Falkenberg och snart även Värnamo, som alla varit i Allsvenskan i kortare sessioner och vad det betytt för utvecklingen av deras arena-faciliteter. Sånt driver också publikutvecklingen på sikt i S1 (och Allsvenskan).
Citera
2023-10-03, 11:52
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Frånsett att jag vill ha upp HIF håller jag med. Ogillar eller hatar de flesta lag med mycket publik och vill därför att det ska gå dåligt för dem. Sen ser jag det som en bonus att mer folk dras till Superettan.

Personligen kan jag se en viss prestige i att Superettan ska kunna dra mer än dubbelt så mycket publik som den värdelösa Damallsvenskan.
Citera
2023-10-03, 13:33
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag tror 6 000 är i underkant. Västerås ligger geografiskt riktigt bra för Stockholmslagen och hyggligt för övriga storlag så det kommer att vara stora bortaföljen på många matcher. Kapaciteten är 7 044 på arenan idag. Jag tror de bör försöka bygga upp provisoriska läktare på åtminstone en kortsida för att höja denna. Matcher mot typ AIK borde lätt kunna dra över 10k om bara kapaciteten finns.
Hur många bortafans har Stockholmslagen, Mff och ifk mot Brommapojkarna? Det kan inte vara många med tanke på att de har under 2000 i snitt. Och då ligger det ändå i Stockholm. Så det är bara att ta tunnelbanan för inflyttade och för de tre stockholmslagen.
Citera
2023-10-03, 14:25
Medlem
Citat:
Hur många bortafans har Stockholmslagen, Mff och ifk mot Brommapojkarna? Det kan inte vara många med tanke på att de har under 2000 i snitt. Och då ligger det ändå i Stockholm. Så det är bara att ta tunnelbanan för inflyttade och för de tre stockholmslagen.
Du får tänka på att arenan endast tar 5000 personer och icke-publikmatcher.
Citera
2023-10-03, 14:45
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Min bedömning efter att ha tittat på BP:s hemmasiffror är de har cirka 500-1000 "egna" supportrar. Såna siffror är det mot lag med inga eller få bortasupportrar. Mot AIK och Hammarby har de haft över 4000 så säg ca 3000 bortasupportrar på de matcherna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in