2023-09-30, 10:51
Medlem
baggebo1s avatar
I grunden tror jag att det handlar om fotbollsintresse. Engelsmän är fotbollsintresserade och bryr sig 100% om sitt lag. Tyskar och andra tysklandsinspirerade ultras ser matchen som ett medel att leva ut sin egen naricissism. Jag har flera gånger reagerat på att man knappt märker när det blir mål på t.ex. hammarbymatcher för spektaklet på läktarna bara fortsätter som innan. Man undrar om folk ens tittar på matchen.

MYCKET bra inlägg av kulturstrateg ovan som visar skillnaden på tysk och engelsk kultur.
Citera
2023-09-30, 10:56
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlasboken
Tyska supporterkulturen är den bästa i Europa. Brittisk "läktarkultur" är ett skämt. PL är i klass med att titta på golf. Varenda gång ett tyskt klubblag spelar borta på de brittiska öarna blir de totalt förnedrade av sina tyska motståndare på läktaren. Britternas läktarkultur var fet på 70-talet men nu är det 2023.
Om man bryr sig om fotboll är stämningen bättre i England för den reflekterar vad som händer på plan. Visst, en oinspirerad oviktig match ger ofta ganska oinspirerade läktare i England men det är för att de inte ser något egenintresse med läktarinsatsen i sig. De ser ingen mening med att sjunga i 90 minuter "bara för att". Så tävlingen som tysken då vinner enligt dig, är en tävling som engelsmannen inte ens funderat på att ställa upp i. Det handlar om två helt olika saker.
Citera
2023-09-30, 11:01
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlasboken
Tyska supporterkulturen är den bästa i Europa. Brittisk "läktarkultur" är ett skämt. PL är i klass med att titta på golf. Varenda gång ett tyskt klubblag spelar borta på de brittiska öarna blir de totalt förnedrade av sina tyska motståndare på läktaren. Britternas läktarkultur var fet på 70-talet men nu är det 2023.

Finns inga supportrar i resten av Europa som kan lyfta sitt lag med sång, bengaler och tifon så som tyskarna kan. Där är det självklart att man använder trumma för synka ramsorna så att trycket inte dör ut. Fotboll är mer än bara 22 gubbar som jagar en boll i Tyskland, det är en livsstil för dessa trogna supportrar som följer sina lag i ur och skur.

https://www.youtube.com/watch?v=w20mgxn4EaQ&t=10s
Citera
2023-09-30, 11:06
Medlem
Atlasbokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02
Finns inga supportrar i resten av Europa som kan lyfta sitt lag med sång, bengaler och tifon så som tyskarna kan. Där är det självklart att man använder trumma för synka ramsorna så att trycket inte dör ut. Fotboll är mer än bara 22 gubbar som jagar en boll i Tyskland, det är en livsstil för dessa trogna supportrar som följer sina lag i ur och skur.

https://www.youtube.com/watch?v=w20mgxn4EaQ&t=10s

Eintracht Frankfurt är helt jävla sjuka.... spelar i en helt annan division än något annat lag.. möjligtvis Boca Juniors och Corinthians hade kunnat ge dom en match på läktaren.
Citera
2023-09-30, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
I grunden tror jag att det handlar om fotbollsintresse. Engelsmän är fotbollsintresserade och bryr sig 100% om sitt lag. Tyskar och andra tysklandsinspirerade ultras ser matchen som ett medel att leva ut sin egen naricissism. Jag har flera gånger reagerat på att man knappt märker när det blir mål på t.ex. hammarbymatcher för spektaklet på läktarna bara fortsätter som innan. Man undrar om folk ens tittar på matchen.

MYCKET bra inlägg av kulturstrateg ovan som visar skillnaden på tysk och engelsk kultur.

Nu lallar du bara, hur fan kan man inte höra hur åtminstone halva tele2 skriker till?
Citera
2023-09-30, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
... mff-nollorna skulle lika gärna kunna följa ett annat lag...

Inte sällan de står på bois-läktare under derbyn.
Citera
2023-09-30, 14:25
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filurifix
Inte sällan de står på bois-läktare under derbyn.

Källa på det tack ditt jävla särbarn!

Även om det nu skulle visa sig vara sant så är det åtminstone bättre än att gulla med FCK så som ni gjorde hur länge som helst. Finns ingen äkta kultur i Helsingborg bara en massa kuksugande.

https://nitter.net/HarryJohnston9/st...280262709709#m
Citera
2023-09-30, 15:04
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:

Även om det nu skulle visa sig vara sant så är det åtminstone bättre än att gulla med FCK så som ni gjorde hur länge som helst. Finns ingen äkta kultur i Helsingborg bara en massa kuksugande.

HIF spelar inte emot Rangers eller FCK. Det är en stolthet att förknippas med så fina klubbar utomlands och det hade du förstått om du hade förstått dig på fotbollen eller dess supporterkultur. Det är ju just våran äkta kultur som attraherar supportrar till internationella storklubbar. Ni dras väl snarare till plastig kultur? Landskrona BoIS har i stort sett ingen supporterkultur alls frånsett när de spelar emot HIF.

Sen förstår jag att homosexualitet är ett känsligt ämne för dig, men utanför malmö handlar inte supporterkultur om att suga kuk. Det finns inget sexuellt över huvud taget med våran vänskap. Dina associationer är helt absurda, men du har väl umgåtts för mycket med bögarna i Supras antar jag, eller så ser du upp till dem.
Citera
2023-09-30, 15:41
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Citat:
HIF spelar inte emot Rangers eller FCK. Det är en stolthet att förknippas med så fina klubbar utomlands och det hade du förstått om du hade förstått dig på fotbollen eller dess supporterkultur. Det är ju just våran äkta kultur som attraherar supportrar till internationella storklubbar. Ni dras väl snarare till plastig kultur? Landskrona BoIS har i stort sett ingen supporterkultur alls frånsett när de spelar emot HIF.

Sen förstår jag att homosexualitet är ett känsligt ämne för dig, men utanför malmö handlar inte supporterkultur om att suga kuk. Det finns inget sexuellt över huvud taget med våran vänskap. Dina associationer är helt absurda, men du har väl umgåtts för mycket med bögarna i Supras antar jag, eller så ser du upp till dem.

Sker inga homosexuella aktiviteter på vår läktare eller i Supras utifrån vad jag känner till. Sen är det helt normalt att se upp till Supras, Brigada och MT96 som lägger ner ett jävla arbete på att utveckla läktarkulturen i Malmö till nya nivåer.

Du är bara en nolla med dina kärleksförklaringar till FCK och Rangers.
Citera
2023-09-30, 16:53
Medlem
Citat:

Grundar det i konversationer jag hört på bortaderbyt senast i landskrona. Hörde en grupp boisare som gick och pratade om malmös säsong och vilka matcher de gått på. Utöver det har jag hört från några boisare i lund att många ungdomar i landskrona hejar numera på mff.
Citera
2023-09-30, 20:49
Medlem
buisnismannens avatar
Citat:
På sätt och vis är chelseamuppen en lämplig representant för malmös supporterkultur för det är det plastigaste och mest tillgjorda trams som existerar på en svensk läktare. Tänk att skryta med att det faktiskt händer på en läktare att sånger startas utav riktiga supportrar på själva läktaren. Hur ofta händer det då alltså? Två gånger per match eller? Resten drivs alltså utav en jävla megafonhitler och en trumma, som för övrigt dränker all skönsång i ett envist dunkande. Därmed finns det absolut noll passion. mff-nollorna skulle lika gärna kunna följa ett annat lag eller en annan sport, ja de kanske inte ens behöver en sport - de kan kanske stå och gapa vid bankomaten så som på gamla HippHipp? Problemet med det är väl mest att det inte finns så många bankomater längre. Egentligen borde dessa jävla zombies skövlas. De tillför inget på vår planet och bör genast förpassas till det komposterbara avfallet.

Jag köper dock inte riktigt att alla ultras kör samma sånger och alltid tvunget måste ha trumma osv, för hittills har Kompaniet och Skånepågarna mest stått för positiva grejer på våra läktare. Givetvis förs det diskussioner om olika saker internt hos HIF:arna men så här långt har våra ultras tillfört mycket. Hos oss är det fortfarande läktaren som driver och megafonen är mer som ett komplement. Helst skulle jag se en läktare helt utan artificiella inslag, där man enbart hörde sångröster. Vi är nära idealet, men inte riktigt där än. Utvecklingen behöver ju faktiskt inte gå mot mer styrning precis som att det inte är någon naturlag inom politiken att samhället måste gå mot höjda skatter och mer orättvisa inom skattetryckets fördelning. Karl Marx' inverterade etik som skuldbelägger de framgångsrika och mer produktiva i samhället behöver inte vara framtiden. Jag har över huvud taget hopp om en ljus framtid. Först ska HIF stanna kvar i Superettan. Sen ska vi uppåt och förhoppningsvis kommer fler att inspireras utav den härliga kultur som vi har. Vi är faktiskt förebilder. Tänk på det!

Du är en jävla lögnare rakt igenom. Din självbild, bilden utav heif o frontline är så sjukt jävla pinsam. Ditt inavlade lag har aldrig varit nån ledstjärna när det kommer till läktarkultur. Ni suger rangers kuk så fort ni får chansen. Stjäl varenda ramsa av dom skamlöst, era tifon är skrattretande dåliga. Vad gäller frontline, ett gäng nassar som hade en förkärlek för rövpanna o ryggdunka varandra. Känner till incidenter då du varit jävigt stor i käften, dodgat dans och sen tuppat dig mot julgranar som inte dansar. Du är o förblir en inavlad skånsk smyg-difare. Jävla tönt
Citera
2023-09-30, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
Du är en jävla lögnare rakt igenom. Din självbild, bilden utav heif o frontline är så sjukt jävla pinsam. Ditt inavlade lag har aldrig varit nån ledstjärna när det kommer till läktarkultur. Ni suger rangers kuk så fort ni får chansen. Stjäl varenda ramsa av dom skamlöst, era tifon är skrattretande dåliga. Vad gäller frontline, ett gäng nassar som hade en förkärlek för rövpanna o ryggdunka varandra. Känner till incidenter då du varit jävigt stor i käften, dodgat dans och sen tuppat dig mot julgranar som inte dansar. Du är o förblir en inavlad skånsk smyg-difare. Jävla tönt

Kan svära på att du skrivit detta typ tre-fyra gånger förut hahaha släpp det snälla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in