2022-12-30, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Nissan Micra säljs som ny 2022 åtminstone, men du kanske menar att de inte är billiga längre. Nissan Micra idag kostar 200000 kr. Det ska du tacka vår regering och en ansvarslös penningpolitik för (som gjort att kronan i det närmaste är värdelös)

För några år sedan kostade en Ny Micra i dess billigaste utförandet 109900, idag nästan det dubbla !

Priserna på bilar har dragit iväg rejält, den dyraste Volvon kostade 1981 ca 130000 kr, idag en 1,4 mnkr. Även med inflation inräknat så är priserna mer än fördubblade flera ggr om
Citera
2022-12-30, 20:33
Medlem
ReijoHervonens avatar
Miljöfittorna och Greta-bataljonen har bestämt att bilarna måste vara stora och göra 0-100 på kort tid. Då Toyota släppte sin elbilsmotsvarighet till Rav4, Bz4X så kom genast elbilsfolket och sågade. Endast 215hp duger inte, hur ska farmor komma till butiken och tillbaks utan minst 400hästar under huven?

Vill bara klappa till elbilsmaffian. Sedan elbilarna introducerades har allt handlat om att ha så stor motor som möjligt.
Citera
2022-12-30, 20:37
Medlem
Freebops avatar
Toyota yaris säljs fortfarande och de klassas väl som småbil?
Citera
2022-12-30, 20:42
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Dacia sandero 143000kr.

Exact, den kommer vara en storsäljare i Uganda om 10 år.

Dagens tittelhållare är Toyota corolla liftback.
Citera
2022-12-30, 20:46
Medlem
Små bilar finns väl fortfarande, men problemet är att de inte är så billiga längre. Så sent som sommaren 2015 kunde man plocka ut en helt ny japansk småbil för 135 000 kr inklusive vinterdäck. Så ser väl inte riktigt verkligheten ut längre.
Citera
2022-12-30, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Av något skäl har bilarna blivit större. Jag åkte i en VW Polo ac ca 2016 års modell. Han som körde var 19 eller 20 år gammal. Jag sade att Polon är en liten bil. 19-åringen fattade inget alls, vadå "liten bil" sade han. Okej... När jag var i hans ålder då var VW Polo en LITEN bil. Idag har bilarna vuxit en hel storlek. Det verkar gälla alla storlekssegment av bilar. Medelstora bilar som förr fanns som Peugeot 405 är ju idag av samma storlek som en VW Polo.

Jag vet faktiskt inte varför just små bilar inte efterfrågas längre, möjligen för att kunden vill ha utrymme. På samma vis som att folk inte vill köra runt i tattiga Volvo 142: or, vilket normalt folk kunde göra i början på -90 talet. Idag ska allt vara nytt men också stort, som jag förstår det. Trenden i Sverige går mot SUV-bilar för vanligt folk, så de kan kliva in i bilen, istället för att krypa in.

Små nya billiga bilar ÄR efterfrågade men de finns inte till försäljning längre! För 20 år sedan kunde man få en Hyundai Atos för 70 000:-, nu finns inget liknande....
Citera
2022-12-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Små nya billiga bilar ÄR efterfrågade men de finns inte till försäljning längre! För 20 år sedan kunde man få en Hyundai Atos för 70 000:-, nu finns inget liknande....

Du kan nog få en 20år gammal Hundai Atos för 70 000:-
Citera
2022-12-30, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Du kan nog få en 20år gammal Hundai Atos för 70 000:-

Och? Vad har det med min frågeställning att göra?
Citera
2022-12-30, 21:01
Medlem
rrpipers avatar
Det finns en massa småbilar till salu så frågan gäller väl varför det blivit så dyrt. Och det är inget unikt för småbilar. Hoppar man upp till en medeltrång bil av enklare märke så som Opel Astra så börjar den på 350 laxis.
Citera
2022-12-30, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Och? Vad har det med min frågeställning att göra?

Jag svarade på ett påstående inte en frågeställning din nöt! Märks att det är jullov...

Och hade du följt begagnatmarknaden hade du fattat poängen.

Edit: som svar på trådens fråga: svag krona, ökad kostnader för material/tillverkning till stor del pågrund av komponentbrist. Inflation. Mer och dyrare teknologi i bilar överlag idag.

Därför kostar en småbil idag 200 000:- och inte 100 000:- som de gjorde år 2000.
Senast redigerad av Vishking 2022-12-30 kl. 21:38.
Citera
2022-12-30, 21:35
Medlem
Hursomhelstings avatar
Ja men fatta att bilpressen påstår att bilar i svanget 400 000 -500 000 kr är folkbilar där under 400 000 är budget segmentet.

Tacka fan att bilindustrin tackar för den och sätter ribban högre, 200 000-300 000kr utgör idag lågbudget segmentet.
Citera
2022-12-30, 22:10
Medlem
Vad ni ser är försöket till den totala centraliseringen av kontrollen på världsekonomin och dess riktning. Är det ingen som har märkt att det varit förvånansvärt tyst ifrån den enorma industrin vi talar om? De satt på sina händer och bet sin tunga med några undantag. Det är inte så att alla företag såg exakt samma framtid och tänkte; elbilen är den enda framtiden och vi måste sluta bygga och investera i förbränningsmotorer.

Planen är och har alltid varit att skjuta bilindustrin i knäskålarna om det så ska krävas mutor från nationalstater och globala intressen. Det är ett hat mot personbilen som koncept och ytterligare en attackvektor mot den absolut viktigaste energisektorn på jorden som är motivet bakom detta.

Attacken har även skett på oljeindustrin i sig, men lyckas man krossa bensin och dieselmotorns framtid blir också framtiden för oljeutvinning svårare att återuppta. Jag vet att detta låter fantastiskt och kanske även osannolikt, men folk måste ifrågasätta om det vi ser omkring oss bara är en slump och att varje domino som faller och träffar nästa domino är en osannolik symmetri i ett kaos av händelser.

Ni får tro vad ni vill om orsaken till kriget i Ukraina, jag vet vad jag tror. Vad som inte är tillåtet är att missta sig om vem det är som attackerar energisystemet. Det var inte inkompetens som låg bakom sanktionerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in