2022-12-30, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Det är pga värmen på vattnet. Det värmer upp luften i duschen. Varm luft går uppåt och det gör att kall luft sugs in under draperiet vilket gör att draperiet dras in mot dig.

Riktig skolfysik

Har folket blivit dummare eller har skolan blivit sämre?
Citera
2022-12-30, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Draperiet är gjort av polyester, alltså plast. Köp ett draperi i naturmaterial så dras det inte mot dig i duschen och det är dessutom mycket, mycket bättre för miljön.

Duscha inte alls, bättre för miljön.
Citera
2022-12-30, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Blivit med fint duschdraperi men varje gång jag duschar med draperiet för, så "dras" draperiet mot min kropp av sig själv. Det ser helt sjukt ut, som om vi vore magneter och den sakta, sakta rör sig mot mig så att utrymmet i duschen blir mindre och mindre.

Om jag inte vill duscha med ett kallt, blött plastdraperi klistrat mot kroppen så får jag dra bort det så att det inte längre fyller sin funktion.

Men vad kommer sig skiten av? Värme, statisk elektricitet, spöken? Och vad fan gör jag åt det?

Gott nytt år.
Går det inte göra en öppning? Dra det lite åt sidan så luften kommer in.
Det borde inte krävas någon stor öppning.
Citera
2022-12-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt

Det hjälper såklart, men vill man ha skapligt tätt så förhindrar det inte fenomenet, men kan minska det.
Citera
2022-12-30, 21:57
Medlem
io3uri9uys avatar
Hur svårt ska det vara; ställ flaskan med duschkrämen i vägen för draperiet på golvet så kan det inte åka in.
Citera
2022-12-30, 21:58
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt

Går traperiet ända upp tätat mot taket borde det väl funka utan vikter och mög?
Citera
2022-12-30, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Går traperiet ända upp tätat mot taket borde det väl funka utan vikter och mög?
Finns det sådana?
Citera
2022-12-30, 22:08
Medlem
GrillTeknikers avatar
Ni har alla fel. Men någon har gjort en datorsimulering för att ta reda på vad det är som egentligen händer:

Scientific American - SPACE & PHYSICS -
Why Does the Shower Curtain Move Toward the Water?

"When the simulation was complete, it showed that the spray drove a vortex. The center of this vortex, much like the center of a cyclone, is a low-pressure region. This low-pressure region is what pulls the shower curtain in. The vortex rotates around an axis that is perpendicular to the shower curtain. It is a bit like a sideways dust devil. But unlike a dust devil, this vortex doesn't die out because it is driven continuously by the shower. "

Själv trodde jag fram tills för två minuter sedan att det var pga. vattnet som går ner i avloppet och på så sätt drar in luft från omgivningen...
Senast redigerad av GrillTekniker 2022-12-30 kl. 22:10.
Citera
2022-12-30, 22:41
Medlem
DuranDurans avatar
Jag hade exakt samma problem, sjukt störande.
Hittade denna på Amazon, lite tjockare material, och det är en fröjd att duscha nu.
Tvätta den innan bara så lukten försvinner.

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B09248...b_b_asin_title
Citera
2022-12-30, 22:45
Medlem
muggos avatar
Du kan också bygga en ytterligare dusch utanför ditt draperi, med lite varmare vatten som kommer att kompensera fenomenet.
Citera
2022-12-30, 23:15
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Upptäckte detta. Ett rimligt alternativ då glipan inte behöver vara så stor

Trodde alla gjorde så, men inser att vissa duschlösningar kanske gör att det blir väldigt blött utanför om man gör så.
Citera
2022-12-30, 23:21
Medlem
Ravatoss avatar
Det funkar också att använda ett tygnät som draperi, eller fiskenät. Då åker luften igenom. Även vattnet iofs, men man slipper ju TS problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in