2022-12-30, 17:08
Medlem
Jordgubbes avatar
Duscha i iskallt vatten. Testa också att ställa dit en iskall stor snögubbe och studera om kallraset gör att draperiet står åt andra hållet. Rapportera i tråden.
Citera
2022-12-30, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhNoTheHumanity

Hur tänkte du där? Ett draperi i polyester kan väga lika mycket som ett i naturmaterial per kvadratmeter. Materialet spelar ingen roll, det är vikten som avgör.
Citera
2022-12-30, 17:20
Medlem
Ni har nästan rätt. Effekten att draperiet dras mot kroppen kommer av vattnets rörelse uppifrån och ner. Draperiets rörelse går utmärkt att minska med de olika förslag som det skrivits om ovan. Tyngre draperi rör sig helt enkelt mindre.
Citera
2022-12-30, 17:22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Blivit med fint duschdraperi men varje gång jag duschar med draperiet för, så "dras" draperiet mot min kropp av sig själv. Det ser helt sjukt ut, som om vi vore magneter och den sakta, sakta rör sig mot mig så att utrymmet i duschen blir mindre och mindre.

Om jag inte vill duscha med ett kallt, blött plastdraperi klistrat mot kroppen så får jag dra bort det så att det inte längre fyller sin funktion.

Men vad kommer sig skiten av? Värme, statisk elektricitet, spöken? Och vad fan gör jag åt det?

Gott nytt år.

Det kallas skorstenseffekt. Den varma luften inne i duschen stiger uppåt, ersätts av luft utanför duschen som då drar draperiet med sig.
Citera
2022-12-30, 17:56
Medlem
Citat:
Blivit med fint duschdraperi men varje gång jag duschar med draperiet för, så "dras" draperiet mot min kropp av sig själv. Det ser helt sjukt ut, som om vi vore magneter och den sakta, sakta rör sig mot mig så att utrymmet i duschen blir mindre och mindre.

Om jag inte vill duscha med ett kallt, blött plastdraperi klistrat mot kroppen så får jag dra bort det så att det inte längre fyller sin funktion.

Men vad kommer sig skiten av? Värme, statisk elektricitet, spöken? Och vad fan gör jag åt det?

Gott nytt år.

Du har fått lite svar redan, från både virrpannor och de som är nåt på spåret….

Så här är det, att det beror vanligen på två saker.

Normalt duschar man ju varmt, vilket då skapar en del sk ”skorstenseffekt”, men även de snabbt nedåtrusande duschstrålanrna hjälper till med Bernoulli's effekt

Citat:
Kära läsare.
Välkomna till avdelningen "Teknikfrågan", där ni kan ställa knepiga frågor som läsekretsen sedan besvarar. Förrförra numrets fråga löd så här: "När man står i duschen och drar på mycket vatten så kommer duschdraperiet att svepa in mot kroppen. Varför det?"

Läsarna har funnit två olika huvudförklaringar till detta fenomen:

Svar 1: "Normalt duschar man varmt vilket värmer upp luften inne i kabinen. Eftersom varm luft vill stiga uppåt skapas ett undertryck inne i kabinen och kall luft utifrån sugs in. Detta drar naturligtvis in draperiet mot kabinens mitt.

Är det ett stort problem så pröva med att duscha kallt.
Clas Thorsson, Halmstad

Svar 2: "Den snabba luftström som den nedåtriktade duschstrålen skapar genom ejektorverkan ger ger upphov till ett undertryck inne i duschen.

Samma effekt har vi på en flygplansvinge, där den snabbare luftströmen på ovansidan ger vingen en del av dess lyftkraft. I vissa sammanhang tror jag man benämner detta Coanda-effekten."
Hans Nilsson, Trelleborg

Svar 3: "Det beror på att vattendropparna drar med sig luft när de faller mot golvet och bildar undertryck. Duschdraperiet dras mot undertrycket.

Detta fenomen upplever jag som segelflygare när jag flyger framför ett regnmoln. Regnet drar med sig stora luftmassor neråt som måste fyllas på uppifrån. Luften bildar då en toroidformad virvel med nergående luftströmmar i mitten och uppåtgående luftströmmar runt sidorna. Detta gör att man kan segelflyga framför ett regnmoln långa sträckor med god och jämn stig på variometern."
Valdemar Ettelin, segelflygande ingenjör

.
Svar 4: "Vattnet drar luften med sig nedåt och när luft rör sig så sjunker det statiska trycket enligt Bernoullis lag. Statiskt tryck + dynamiskt tryck = konstant (p+q=k). En fläkt i duschen utan vatten skulle ha samma effekt.
Lars Hansén, Norrtälje

Citat:
Fråga:
Varför åker duschdraperiet mot en, när man duschar??
/
Svar:
Mycket trevlig fråga. Vi är nog många som gjort denna iakttagelse. Denna fråga har lett till omfattande diskussioner och försök beroende på att det finns två olika förklaringar:

Den första går ut på att duschen drar med sig luften så att det blir en nedåtgående luftström längs draperiets insida. Man får då samma effekt som på en flygplansvinge: På ovansidan där luften strömmar snabbare där är trycket lägre (bernoullieffekten).

Pröva: Tag en tesked och håll lätt i den längst ut i skaftet. För in baksidan av skeden i en vattenstråle från en vanlig kran och känn hur skeden "dras in" i strålen.

Den andra förklaringen kan vi kalla för "skorstenseffekten". När Du duschar så uppvärms luften inne i duschen och denna varma luft stiger varvid trycket sjunker längst ned.

Pröva: Du kan testa teorierna själv genom att duscha med olika varmt (kallt) vatten!

Se vidare Bernoulli's_principle .

Bilden nedan (från Wikimedia Commons ) visar tydligt att trycket i den vänstra delen av röret är lägre eftersom luften där rör sig snabbare (röret är smalare). Apparaten kallas Venturirör och används för att mäta gasflöde. En liknande anordning används för att mäta flygplans hastighet, se Pitot_tube .

Källor : https://www.nyteknik.se/populartekni...periet-6391876
http://fragelada.fysik.org/index.asp...d=duschdraperi
Citera
2022-12-30, 18:21
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Blivit med fint duschdraperi men varje gång jag duschar med draperiet för, så "dras" draperiet mot min kropp av sig själv.

...

Gott nytt år.

Det är för att du är homo!

Seriösa förklaringar har du redan fått ovan. Här har du ett seriöst tips jag kör med när jag hamnar i en dusch med draperi:

"Klistra" fast draperiet i varje vägg genom att väta ca 15 cm av varje sida och duscha fast dem i väggarna.
Citera
2022-12-30, 18:49
Medlem
Knivur-273s avatar
Köp självhäftande hjulvikter och applicera dem nedtill på draperiet, så är problemet löst

Själv har jag en duschkabin med glasdörrar, så det är inget problem. Däremot så måste jag rengöra golvbrunnens insats av plast minst en gång i månaden, för att undvika dålig lukt. Den samlar smuts i botten, sköljer inte igenom som den borde.
Senast redigerad av Knivur-273 2022-12-30 kl. 18:54.
Citera
2022-12-30, 19:21
Medlem
Bonnatorps avatar
Jag har bara haft det problemet när jag hade en extremt liten dusch.
Kunde inte ens stå med ryggen mot väggen och sträcka fram armarna, slog konstant i armbågarna, och att tvåla fötterna gick i princip inte utan akrobatkonster.

Löste det med att sätta en draperistång med fjädereffekt innanför draperiet i knähöjd, så att stången höll emot draperiet.
Nu efter att ha läst några förslag inser jag att tunga magneter hade varit en ännu smidigare lösning.
Citera
2022-12-30, 19:42
Medlem
Soperents avatar
Köp ett tjockare draperi eller såna där duktyngder som man har för utomhusbruk.
Citera
2022-12-30, 20:03
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Det är pga värmen på vattnet. Det värmer upp luften i duschen. Varm luft går uppåt och det gör att kall luft sugs in under draperiet vilket gör att draperiet dras in mot dig.

Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Det har att göra med att det är kallare luft på ena sidan och varmare på andra.

Blöt ner det som någon sa.

Det finns "tunga" magneter man kan köpa som man sätter längst ner på duschdraperiet så det håller sig på plats.

Planerar att investera i ett par såna längre fram då jag har samma problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det beror på luftströmmen som blir av det varma vattnet, som värmer luften.
Ett riktigt draperi har vikter nedtill för att förhindra detta, alt. kan du duscha i kallt vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Ni har nästan rätt. Effekten att draperiet dras mot kroppen kommer av vattnets rörelse uppifrån och ner. Draperiets rörelse går utmärkt att minska med de olika förslag som det skrivits om ovan. Tyngre draperi rör sig helt enkelt mindre.
Kunde inte sagt det bättre än Dr Tinitus:
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har fått lite svar redan, från både virrpannor och de som är nåt på spåret….

Fenomenet är lite mer invecklat än man skulle kunna tro, och flera olika teorier har diskuterats, bland annat i ett nummer av Scientific American. Jag rekommenderar wikipediaartikeln i ämnet: https://en.wikipedia.org/wiki/Shower-curtain_effect

Utöver de teorier som Dr Tinnitus refererar till nämns även att det skulle kunna bero på att trycket minskar på insidan av draperiet då vattenånga kondenserar och därmed får mindre volym, virvlar i luften samt något som kallas Coandăeffekten.

Jag har också självsäkert förklarat det med att den varma luften stiger uppåt, men sedan jag för några år sedan upptäckte att så många fysiker lagt så mycket tid på frågan och kommit fram till så olika hypoteser har jag accepterat det som ett av livets mysterier
Citera
2022-12-30, 20:27
Medlem
DreamVoids avatar
Citat:

Gott nytt år.

Brukar hända om man har dörren på glänt - dvs om det finns ett litet drag. För mig i alla fall. Stäng dörrhelvetet till duschen och täta på något sätt om det drar någonstans ifrån, som en glipa t.ex.
Citera
2022-12-30, 20:28
Medlem
trazkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Det har att göra med att det är kallare luft på ena sidan och varmare på andra.

Blöt ner det som någon sa.

Det finns "tunga" magneter man kan köpa som man sätter längst ner på duschdraperiet så det håller sig på plats.

Planerar att investera i ett par såna längre fram då jag har samma problem.
Något som fungerar bra annars är att fästa en korg längst ned på draperiet och lägga i några ägg som tyngd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in