• 1
  • 2
2022-12-30, 15:35
Det finns en hel del akademiskt stöd för att värde och momentum fungerar i finansiella marknader. Här är en artikel som sammanfattar mycket av forskningen: Value and Momentum Everywhere.
Citat:
We find consistent value and momentum return premia across eight diverse markets and asset classes, and a strong common factor structure among their returns. Value and momentum returns correlate more strongly across asset classes than passive exposures to the asset classes, but value and momentum are negatively correlated with each other, both within and across asset classes. Our results indicate the presence of common global risks that we characterize with a three-factor model. Global funding liquidity risk is a partial source of these patterns, which are identifiable only when examining value and momentum jointly across markets. Our findings present a challenge to existing behavioral, institutional, and rational asset pricing theories that largely focus on U.S. equities.

Vad tycker ni om detta? Tänker att vi kan diskutera värde och momentum i denna tråden om det finns något intresse för det här på flashback.

Jag delar upp min portfölj i en värde-portfölj och en momentum-portfölj och har ungefär 50% i vardera. Tänkte posta dom bästa värde och momentum portföljerna (för Stockholmsbörsen) här i tråden för skojs skull och har tänkt uppdatera dom varje månad, men vi får se hur länge jag orkar posta och om folk här är intresserade.

Citera
2022-12-30, 20:43
Medlem
KJosefs avatar
Jag är mycket intresserad av sånt här. Det vore kul att läsa uppdateringar av portföljerna när de kommer. Jag kanske ryggar om jag har cash över.

Vad har du för process dvs hur väljer du ut aktier? edit: jag ser nu att du beskrev processen i en annan tråd. Hursomhelst, kul att följa.

Finns det någon stoploss i momentumportföljen eller ombalanserar du slaviskt efter någon fix period?
Senast redigerad av KJosef 2022-12-30 kl. 21:06.
Citera
2022-12-31, 00:06
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuyCheapBuyStrong
Vad tycker ni om detta?
Kul initiativ. Blir intressant att följa värdebolagen, där flera är i sällanköpssegmentet och därför handlats ner. Kvantanalysen bryr sig inte om makro.
Citera
2022-12-31, 00:30
Medlem
Citat:
Det finns en hel del akademiskt stöd för att värde och momentum fungerar i finansiella marknader. Här är en artikel som sammanfattar mycket av forskningen: Value and Momentum Everywhere.

Vad tycker ni om detta? Tänker att vi kan diskutera värde och momentum i denna tråden om det finns något intresse för det här på flashback.

Jag delar upp min portfölj i en värde-portfölj och en momentum-portfölj och har ungefär 50% i vardera. Tänkte posta dom bästa värde och momentum portföljerna (för Stockholmsbörsen) här i tråden för skojs skull och har tänkt uppdatera dom varje månad, men vi får se hur länge jag orkar posta och om folk här är intresserade.

Intressant! Jag har en värdebolags fond om jag tror på en hel del. Det är det bekväma sättet att äga värdebolag ibland! Men ska följa denna intressanta tråd.
Senast redigerad av Truefighter 2022-12-31 kl. 00:33.
Citera
2023-01-01, 23:42
Roligt att det verkar finnas ett intresse!
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Finns det någon stoploss i momentumportföljen eller ombalanserar du slaviskt efter någon fix period?
Jag ombalanserar min portfölj kvartalsvis eller när jag har pengar över. Det händer att jag säljer av en momentumaktie tidigt om den totalkraschar (och inte längre är en momentumaktie), men jag använder inte en stoploss. En bra tumregel är att sälja en momentumaktie om den totalkraschar, men det är oklart om man bör använda en stoploss. Jag skulle säga nej (med tanke på transaktionskostnader), men det verkar inte helt orimligt.

Jag borde ha beskrivit processen i mitt första inlägg, men jag gör det nu istället.

Värde

Momentum

Övrigt

I praktiken
Citera
2023-01-09, 21:41
Vad tycker ni om min process för att skapa värde och momentum portföljer? Har ni några frågor eller funderingar?

Tänker att vi kan jämföra en kombinerad värde och momentum portfölj med Utmaningen 2023 portföljen efter att 2023 är slut. Ett år är alltför kort tid för att dra några slutsatser, men det kan ändå vara roligt.
Citera
2023-01-09, 22:44
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Vad tycker ni om min process för att skapa värde och momentum portföljer? Har ni några frågor eller funderingar?

Tänker att vi kan jämföra en kombinerad värde och momentum portfölj med Utmaningen 2023 portföljen efter att 2023 är slut. Ett år är alltför kort tid för att dra några slutsatser, men det kan ändå vara roligt.

Ser väldigt bra ut men kräver en del extrajobb och tillgång till data. Helt klart värt det om man allokerar mycket till dessa strategier men man kan köra mycket enklare varianter och få skapliga resultat. Du vet detta såklart men kanske andra är intresserade.

Jag undrar om du gör några kvalitativa korrigeringar för att undvika typ Profilgruppen som tjänar bisarrt mycket pengar ett år men som kan förväntas ha mycket sämre intjäning framöver. Jag vet att vissa institutionella investerare försöker sortera bort grejer som ser billiga ut på screens men som har intjäning av engångskaraktär jag vet dock inte hur de gör detta utan att börja köpa dyrare bolag. Gör man för många avvikelser från modellen har man ju som bekant ingen kvantstrategi längre.
Citera
2023-01-13, 21:04
Citat:
Jag undrar om du gör några kvalitativa korrigeringar för att undvika typ Profilgruppen som tjänar bisarrt mycket pengar ett år men som kan förväntas ha mycket sämre intjäning framöver. Jag vet att vissa institutionella investerare försöker sortera bort grejer som ser billiga ut på screens men som har intjäning av engångskaraktär jag vet dock inte hur de gör detta utan att börja köpa dyrare bolag. Gör man för många avvikelser från modellen har man ju som bekant ingen kvantstrategi längre.
Nej, jag implementerar bara värdefaktorn som den är definierad i den akademiska litteraturen. Värdefaktorn kan som sagt definieras på lite olika sätt, men poängen är att man vill kolla på något fundamentalt värde (kanske EBIT eller book value) i relation till något pris (kanske TEV eller market cap). Om man börjar avvika från detta alltför mycket så får man något annat än värdefaktorn. Jag kollar på EBIT Operating income / Total Enterprise Value (för det senaste året), så jag borde förhoppningsvis undvika att ta med intjäning av engångskaraktär. Jag sorterar också efter kvalitetsmåttet inom den billigaste decilen och kvalitetsmåttet inkluderar mått som är en proxy för stabilitet (margin characteristic osv.), så det borde rimligen leda till att operationellt stabila bolag överviktas.
Citera
2023-01-18, 04:53
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Nej, jag implementerar bara värdefaktorn som den är definierad i den akademiska litteraturen. Värdefaktorn kan som sagt definieras på lite olika sätt, men poängen är att man vill kolla på något fundamentalt värde (kanske EBIT eller book value) i relation till något pris (kanske TEV eller market cap). Om man börjar avvika från detta alltför mycket så får man något annat än värdefaktorn. Jag kollar på EBIT Operating income / Total Enterprise Value (för det senaste året), så jag borde förhoppningsvis undvika att ta med intjäning av engångskaraktär. Jag sorterar också efter kvalitetsmåttet inom den billigaste decilen och kvalitetsmåttet inkluderar mått som är en proxy för stabilitet (margin characteristic osv.), så det borde rimligen leda till att operationellt stabila bolag överviktas.

Okej. Jag har möjligen frågat dig detta förut men jag kommer inte ihåg vad du sa: Har du kodat så att kvalitetsberäkningarna och grejer också är helt automatiskt? All data som behövs finns på Börsdata?
Imponerande isåfall.

De flesta på detta forum är väldigt kvalitativt inriktade men jag ser fram emot dina portföljuppdateringar iallafall som sagt
Citera
2023-01-18, 10:42
Medlem
rollerbladess avatar
Väldigt intressant. Jag följer! En fråga från min sida angående värdeportföljen är hur du undviker s.k "värdefällor", dvs bolag som till ytan ser billiga ut, men som står inför marginalkontraktion eller där vinsterna på olika sätt inte är uthålliga av externa anledningar, tex. priset på insatsvaror som Josef tog upp gällande Profilgruppen. Wise och Bilia är två andra som skulle kunna drabbas. Men samtidigt är det billigt och du kanske räknar med att marknaden redan prisat in sådant?

Mvh
Citera
2023-01-18, 15:29
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rollerblades
Väldigt intressant. Jag följer! En fråga från min sida angående värdeportföljen är hur du undviker s.k "värdefällor", dvs bolag som till ytan ser billiga ut, men som står inför marginalkontraktion eller där vinsterna på olika sätt inte är uthålliga av externa anledningar, tex. priset på insatsvaror som Josef tog upp gällande Profilgruppen. Wise och Bilia är två andra som skulle kunna drabbas. Men samtidigt är det billigt och du kanske räknar med att marknaden redan prisat in sådant?

Mvh

Du frågade inte mig men jag har läst en artikel på ämnet som kan vara intressant.

https://www.gmo.com/americas/researc...raps_insights/

Jag tror inte att de går att undvika helt men dessa aktier är ett mindre problem än vad folk tror vilket GMO visar genom att studera hur värdefällor beter sig relativt tillväxtfällor. Även om man köper mycket bättre bolag än vad TS gör åker man på rejäla sunkbomber ibland.
Citera
2023-01-18, 17:32
Medlem
rollerbladess avatar
Citat:
Du frågade inte mig men jag har läst en artikel på ämnet som kan vara intressant.

https://www.gmo.com/americas/researc...raps_insights/

Jag tror inte att de går att undvika helt men dessa aktier är ett mindre problem än vad folk tror vilket GMO visar genom att studera hur värdefällor beter sig relativt tillväxtfällor. Även om man köper mycket bättre bolag än vad TS gör åker man på rejäla sunkbomber ibland.

Tack för lästips! Det blir intressant. Jo, fy. Vilka sunkbomber man kan kliva råka kliva på. Jag vaknar fortfarande upp ibland om nätterna när jag tänker på FerroNordic som av redan kända anledningar i princip raderade en större del av portföljen förra året. Samtidigt blev det en viktig läxa inför framtiden i vilka variabler jag väger in i mina beslut. Politisk risk är en sådan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in