2022-12-31, 11:00
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert_Goatse
https://www.criterion.com/current/top-10-lists/214-martin-scorsese-s-top-10

Martin Scorsese’s top-10, från 2014, notera att han har ingen amerikansk film på sin lista.

Är det här vi kan ha den ”mest korrekta” listan?
Tack!!
Citera
2022-12-31, 11:02
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Någonstans tänker man ju, precis som med musik, att filmer som listas måste sättas i en kontext där de leder filmindustrin framåt också.

Jaws, som exempel, är ju idag kanske inte världens bästa film, men när den kom så gjorde den något den aldrig gjort förut. Men det betyder ju inte nödvändigtvis att Avatar ska vara med på en lista, om ni förstår hur jag menar.

Sen är det ju personligt. För mig är Rocky IV en otroligt viktig film, men det betyder ju inte att den objektivt är en av världens 100 bästa filmer, även om den är det för mig.

Bra reflekterat.
”Into the wild” är min absoluta favoritfilm. Den ger jag 10 av 10 av flera olika anledningar. Men det betyder inte att den är en tiopoängare om man ska se rent kritiskt på det. Därav jag ratar IMDB.
Citera
2022-12-31, 11:09
Medlem
Robert_Goatses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Är det här vi kan ha den ”mest korrekta” listan?
Tack!!
På Criterion finns det massor av personliga tio i top-listor.
Värt att rota lite.
Gillade verkligen Pablo Larrains och Ruben Östlunds listor.
Citera
2022-12-31, 11:09
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Man klarar sig bra med lite rysk från 20- och 30-talet (Eisenstein) , Hollywood (40- och 50-talet) , fransk film (60-talet, La nouvelle Vague 'Nya vågen') , på 70-talet blir det en kombo av tysk (Fassbinder, Herzog) , italiensk (Scola, Pasolini, Argento) och skandinavisk (Balling, Widerberg) och Polens Wajda och såklart amerikanska Woody Allen och Scorsese (dom räcker också in på 80- 0ch 90-talet)
På 80-talet händer det inte mycket, massa dans- och tonårsfilmer......Kieslowskis Dekalog bör man inte missa och sen fick Kurosawa lite av ett genombrott hos den västerländska publiken (Ran och den mycket vackra Drömmar)
90-talet? Tarantino bör framhävas, den där kombon av snabba repliker, en huvudstory som ofta pekar åt flera håll. Kan bli lite tjatigt med den ständiga idealiseringen av våld i hans filmer, men han gör det bra och medryckande - det får man ge honom. Coen-bröderna gör sig också bemärkta (missa inte 'Miller's Crossing' eller 'Fargo) Belgiska 'Man Bites Dog' ska också nämnas....
Sen kommer 2000-talet och där är jag så gott som blank.....minns väldigt lite....och längre fram är det ju TV-serier som dominerar......

Och i dessa strömningstider, så rekommenderas tjänsten TriArt.....där hittar ni mycket gott.
Citera
2022-12-31, 11:27
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Bra reflekterat.
”Into the wild” är min absoluta favoritfilm. Den ger jag 10 av 10 av flera olika anledningar. Men det betyder inte att den är en tiopoängare om man ska se rent kritiskt på det. Därav jag ratar IMDB.
Fast just "Into the Wild" är en av de bästa filmer som gjorts.
Citera
2022-12-31, 11:34
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert_Goatse
På Criterion finns det massor av personliga tio i top-listor.
Värt att rota lite.
Gillade verkligen Pablo Larrains och Ruben Östlunds listor.

De har faktiskt klipp på Youtube där kända går in i ett rum och letar upp deras personliga favoriter.
Citera
2022-12-31, 12:34
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Spelar du dum? Eller är du bara generellt dryg?
IMDB ger jag inte fem öre för. Ingen som är seriös gör det. Vem som helst kan ge ett betyg på en film där. Och många ger betyg för att t.ex. deras favoritskådespelare är med. Och vipps, så är filmen högt upp på listan.
Men snälla rara.

Allt tyckande är subjektivt, det är alltid någon/några som har någon favoritgenrr, epok, eller vad du vill.

Men med den tonen får du inga tips från mig igen.
Citera
2022-12-31, 12:57
Medlem
Citat:
Vilka är de officiellt 100 bästa filmerna genom tiderna (så officiellt som det kan bli)?
Jag har sökt för att hitta seriösa sidor. Men vet inte helt vilken man kan lita på.

Frugan och jag tänkte att ha som projekt att börja från film 100 och gå uppåt nästa år.

Letterboxd: Official Top 250 Narrative Feature Films https://boxd.it/8HjM
Citera
2022-12-31, 13:08
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absbjdkdlsls
Letterboxd: Official Top 250 Narrative Feature Films https://boxd.it/8HjM

Tack!
Ser okej ut vid en första titt.
Citera
2022-12-31, 13:32
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Metacritic kanske?

https://www.metacritic.com/browse/movies/score/metascore/all/filtered?sort=desc

Hur scoren beräknas tar de själva upp i sin FAQ:

Citat:
How do you compute METASCORES?

To put it simply, a METASCORE is a weighted average of reviews from top critics and publications for a given movie, TV show, video game, or album.

Citera
2022-12-31, 14:20
Medlem
Sixten00s avatar
Det måste vara något fel på IMDBs lista när tre Sagan om ringen-filmer intar plats på top12.

Jag har visserligen bara genomlidit ettan men uj vad trist den var. Jag placerar den faktiskt som den sämsta film jag sett. Är det någon vettig(!) människa som på allvar och av egen kraft tycker att de filmerna är bra?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in