• 3
  • 4
2022-12-30, 18:19
Medlem
feemaxxxs avatar
Om en Villa kostar 4 miljoner, Varför inte köpa en sån.
Om du betalar 3 miljoner och får en miljon i lån på köpet, kostar ju BF huset lika mycket
Citera
2022-12-30, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetalCraft
Hej gott folk!

Jag och sambon är i jakt på bostad, då vi finner att det är rätt tillfälle att slå till.
Vi har funderingar på en nyproduktion, där föreningen precis startat. Allt på papper ser fint ut, och nästan samtliga radhus(bostadsrättsform) har sålt, förutom vår, som vi fortfarande reserverar. Byggherren har redan påbörjat bygget då radhusen på 2 andra etapp sålde slut redan första veckan. Så de ser ljust på att dessa bostäder också säljer slut. 12 av 17 är sålda.

Tillträde är om ca 8 månader.

Det är totalt 17 bostadsrätter och lånet ligger på ca. 9200kr per kvm. Avgiften ligger på 5000Kr/månad, och där ingår kallvatten och fiber/tv. Driftkostnad blir ca 800kr per månad.

Låneupplägget ser ut såhär:

Lån 1: 5 891 067:- kr bidningstid på 1 år, räntesats 2,83%
Lån 2: 5 891 067:- kr bindingstid på 2 år, räntesats 3,49%
Lån 3: 5 891 067:- kr bindingstid på 3 år, räntesats 3,81%

Totala rätnor för år 1 blir 596 765 kr.
amortering av lån blir 176 732: kr.

Jag är ingen expert, men i mina ögon ser det rätt ok ut.
Vad tycker ni? Något jag har missat?
Köp aldrig nyproducerad brf.
Läs på om föreningens lån kvadratmeter. Köp aldrig någonsin om den siffran är över 12 tkr/kvadrat. Försök köpa 6 tkr/kvadrat eller under (men se gärna de gjort stambyte mm)
Citera
2022-12-30, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Lite halvhög belåning, men inget överdrivet. Du kan nog räkna med 1% mer ränta på lånen när de ska förhandlas om i alla fall de på kortare löptid. Tänk på att byggherren gjort så tight kalkyl dom kan för att få ner avgiften. Räkna på högre avgift så du är med på det och kan klara av det.

Verkligen. Jag tycker ett lån om 9000/kvadratmeter på något som byggs idag är rent påhitt av byggherren. Jag skulle sticka ut hakan så långt att säga att det inte stämmer alls, det måste vara gamla (gamla glädjekalkyler). Inte en chans att dessa stämmer alls nu.
Citera
2022-12-30, 19:22
Medlem
Jag tycker avgiften är för låg. Det finns inget utrymme om räntan stiger, om än under en kortare perioden. Räntan ska betalas och budget & prognos visar tydligt att det enda fria kassaflöde som skapas är pga lägre ränteutgift pga amortering året innan. Det finns helt enkelt inget utrymme för negativa överraskningar.

Högre avgift ger lägre värde osv.
Citera
2022-12-30, 19:34
Medlem
Citat:
Hej gott folk!

Jag och sambon är i jakt på bostad, då vi finner att det är rätt tillfälle att slå till.
Vi har funderingar på en nyproduktion, där föreningen precis startat. Allt på papper ser fint ut, och nästan samtliga radhus(bostadsrättsform) har sålt, förutom vår, som vi fortfarande reserverar. Byggherren har redan påbörjat bygget då radhusen på 2 andra etapp sålde slut redan första veckan. Så de ser ljust på att dessa bostäder också säljer slut. 12 av 17 är sålda.

Tillträde är om ca 8 månader.

Det är totalt 17 bostadsrätter och lånet ligger på ca. 9200kr per kvm. Avgiften ligger på 5000Kr/månad, och där ingår kallvatten och fiber/tv. Driftkostnad blir ca 800kr per månad.

Låneupplägget ser ut såhär:

Lån 1: 5 891 067:- kr bidningstid på 1 år, räntesats 2,83%
Lån 2: 5 891 067:- kr bindingstid på 2 år, räntesats 3,49%
Lån 3: 5 891 067:- kr bindingstid på 3 år, räntesats 3,81%

Totala rätnor för år 1 blir 596 765 kr.
amortering av lån blir 176 732: kr.

Jag är ingen expert, men i mina ögon ser det rätt ok ut.
Vad tycker ni? Något jag har missat?

Om du är orolig för ekonomin - köp kontant - då är du inte heller sårbar för framtida avgiftshöjningar

O ta in medlemförteckningen o se till att alla medlemmar löser BRFs lån kontant - inga räntor
o mycket lägre avgifter för er alla
Senast redigerad av SisterJones 2022-12-30 kl. 19:39.
Citera
2022-12-30, 19:51
Medlem
Beroende på stad och byggprojekt så finns det i dessa tider en risk att föreningen går i konkurs. Hela insatsen går förlorad.
Nyproduktion är det sämsta man kan köpa i dagsläget.
Jag hade avvaktat.
Citera
2022-12-30, 21:17
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Som jag har skrivit tidigare är vi just nu intresserade av bostaden. Vi har inte bundit oss på något sätt.
Det passar oss så bra också för att vi kan avvakta och se, då reserveringen inte är bindande till att köpa bostaden. Handpenningen måste in i slutet av nästa år. Då ser vi också hur marknaden ser ut.
Ok låter bra. Se till att hålla lite dialog med er bank också. De kan ha synpunkter på nybildade bostadsrättsföreningar och små byggherrar i dessa tider.
Citera
2022-12-30, 21:19
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Om en Villa kostar 4 miljoner, Varför inte köpa en sån.
Om du betalar 3 miljoner och får en miljon i lån på köpet, kostar ju BF huset lika mycket
Faktiskt mer, eftersom räntan i föreningen inte är avdragsgill. Plus att du har risker som en brf för med sig, särskilt en liten.
Citera
2022-12-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Köp aldrig nyproducerad brf.
Läs på om föreningens lån kvadratmeter. Köp aldrig någonsin om den siffran är över 12 tkr/kvadrat. Försök köpa 6 tkr/kvadrat eller under (men se gärna de gjort stambyte mm)

Men det är ju jättebra det här gillar jag att folk hänger på så jag kan köpa nyprod stooor
BR i Stockholm City för 1 kr kvm i insats
Citera
2022-12-31, 11:49
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Köp en egen äganderätt istället och inte i sådana där små BRF. Det är som bäddat för problem och jag är inte helt säker på att det där kommer att bli sålt, givet de nya villkoren på ränte och energimarknaden.

Är det någon känd byggherre? DVS, JM, Peab, Ikano eller bonava etc? Om det inte är det tycker jag att ni ska håller er långt borta från en sådan investering.
Tack kurt-sune, den ende vettige i tråden som talar ur skägget.

Hålla på att köpa BRF med mängder med skulder just nu. Ja goddag yxskaft.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in