2022-12-30, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Är det en sådan där förening byggd på Attefallsåtgärder. Alltså med bygglov för enfamiljshus och sedan delat med attefallsåtgärd? Ev med ett extra attefallshus på tomten där någon bor i.

Oavsett så vad är det för storlek på företaget som bygger? Många Byggare kommer få problem och en del gå i konkurs. Förutom att det blir strul med byggarantin så kanske de går i konkurs med din handpenning.

Dessutom så är nedgången på värdet av bostadsrättsradhus rätt brutal då belåningen gör att kostnaden rusar jämfört med vanliga radhus. Eftersom föreningen inte får ränteavdrag så får du dela alla räntekostnader med 0.7.

Det är inte Attefallsåtgärder. De bygger grunden på huset, och snart kommer de sätta upp strukturen. Väggar och dylikt. Det är inget färdigt som man planterar på marken. (Är inte riktigt bekant med Attefallshus). Men det är inte fallet.

Storleken på föreningen är liten, då den är relativt ny. Självklart finns det risker, men i detta fallet ser allt just nu bra ut. Byggherren har redan påbörjat bygget, och man kommer köpa upp de bostäder som inte blir av. Vi får hoppas att ränteläget/inflationen vänder nedåt framåt i tiden.
Citera
2022-12-30, 15:55
Medlem
flytandelyckas avatar
När du skriver att skulden per kvadratmeter är ca. 9200kr per kvm så är det mycket bra belåningsrad för en helt ny förening/nyproduktion. Storbankernas KALP-kalkyl brukar innebära att de inte tillåter dig att låna fullt ut eller ens låna överhuvudtaget om skulden per kvadratmeter överstiger 12.000 kr / kvm. Jag försökte mig på flera nyproduktioner när jag skulle köpa Brf men kunde inte det eftersom skulden hos dessa helt enkelt var för hög. Banken sänkte således mitt lånelöfte med ca 400k för Brf:er med mer än 12k i skuld per kvm.

Föreningens lån är inte jättestora men tidsfristen på dem är inte heller specielt långa och det kan ställa till det för er om två eller tre år. Det kan vara bra att kolla om föreningen har någon buffert. Min Brf har t.ex. alltid varit måna om att ha en buffert att ta ifrån i dystra tider.
Citera
2022-12-30, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Tack. Inköpspris inklusive föreningens lån verkar bli ungefär likvärdig. Kostar er drift och avgift lika mkt som för en motsvarande villa?

Vi räknar med att driftkostnaden blir något billigare, eller jämt, jämfört med en villa i liknande storlek.
Vissa utgifter kommer ingå i avgiften, och driften räknas till ca. 800kr för bostaden. Då inkluderar vi el, varmvatten, uppvärmning, sophämtning mm. Det är ca. 300kr mer än vad vi ger just nu i en lägenhet på 70kvm.
Citera
2022-12-30, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
När du skriver att skulden per kvadratmeter är ca. 9200kr per kvm så är det mycket bra belåningsrad för en helt ny förening/nyproduktion. Storbankernas KALP-kalkyl brukar innebära att de inte tillåter dig att låna fullt ut eller ens låna överhuvudtaget om skulden per kvadratmeter överstiger 12.000 kr / kvm. Jag försökte mig på flera nyproduktioner när jag skulle köpa Brf men kunde inte det eftersom skulden hos dessa helt enkelt var för hög. Banken sänkte således mitt lånelöfte med ca 400k för Brf:er med mer än 12k i skuld per kvm.

Föreningens lån är inte jättestora men tidsfristen på dem är inte heller specielt långa och det kan ställa till det för er om två eller tre år. Det kan vara bra att kolla om föreningen har någon buffert. Min Brf har t.ex. alltid varit måna om att ha en buffert att ta ifrån i dystra tider.

Det du beskriver är också det jag funderar på. Det ser bra ut. Förutsatt att världsläget blir bättre, är påväg mot bättre väder. Föreningen har en mindre buffert vad jag kan se.
Citera
2022-12-30, 16:09
Medlem
Jag kan ju faktiskt länka till deras ekonomi.

https://vastanhem.se/files/view/docu...5CF34C7934.pdf
Citera
2022-12-30, 16:16
Medlem
hoppa det om du inte är alldeles desperat vänta ett tag till ock tänk efter, snackas om 15% nedgång för några veckor sen men jag tror det kan bli -50%
Citera
2022-12-30, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
hoppa det om du inte är alldeles desperat vänta ett tag till ock tänk efter, snackas om 15% nedgång för några veckor sen men jag tror det kan bli -50%

Som jag har skrivit tidigare är vi just nu intresserade av bostaden. Vi har inte bundit oss på något sätt.
Det passar oss så bra också för att vi kan avvakta och se, då reserveringen inte är bindande till att köpa bostaden. Handpenningen måste in i slutet av nästa år. Då ser vi också hur marknaden ser ut.
Citera
2022-12-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetalCraft
Hej gott folk!

Jag och sambon är i jakt på bostad, då vi finner att det är rätt tillfälle att slå till.
Vi har funderingar på en nyproduktion, där föreningen precis startat. Allt på papper ser fint ut, och nästan samtliga radhus(bostadsrättsform) har sålt, förutom vår, som vi fortfarande reserverar. Byggherren har redan påbörjat bygget då radhusen på 2 andra etapp sålde slut redan första veckan. Så de ser ljust på att dessa bostäder också säljer slut. 12 av 17 är sålda.

Tillträde är om ca 8 månader.

Det är totalt 17 bostadsrätter och lånet ligger på ca. 9200kr per kvm. Avgiften ligger på 5000Kr/månad, och där ingår kallvatten och fiber/tv. Driftkostnad blir ca 800kr per månad.

Låneupplägget ser ut såhär:

Lån 1: 5 891 067:- kr bidningstid på 1 år, räntesats 2,83%
Lån 2: 5 891 067:- kr bindingstid på 2 år, räntesats 3,49%
Lån 3: 5 891 067:- kr bindingstid på 3 år, räntesats 3,81%

Totala rätnor för år 1 blir 596 765 kr.
amortering av lån blir 176 732: kr.

Jag är ingen expert, men i mina ögon ser det rätt ok ut.
Vad tycker ni? Något jag har missat?
Man köper i första hand en bostad för att man vill bo där. Om ni tycker att läget är bra och att ni har ekonomi för det så ser jag inget fel eller anmärkningsvärt med ert planerade köp. Så klart så är det alltid en glädjekalkyl men med nyproduktion så slipper ni nästan allt underhåll de kommande 15 åren. Skönt att slippa lägga tid, pengar och energi på renoveringar.
Citera
2022-12-30, 16:52
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetalCraft
Jag kan ju faktiskt länka till deras ekonomi.

https://vastanhem.se/files/view/docu...5CF34C7934.pdf
Räntan där är baserat på en offert från i somras, sannolikt får ni marknadsräntorna när föreningen väl tar över lånen, minus ev rabatt.

Det verkar dock inte vara baserat på Attefallsåtgärder. De anger ingenstans vad det är för frånluftsvärmepump, antingen kan det vara NIBE F370 som är ok men klen eller F750 som är betydligt dyrare och mer avancerad. F370 räcker dock nog till så små radhus.
Citera
2022-12-30, 17:19
Medlem
För stora lån för min egna smak allt över 5k per kvadrat är allt för mycket tycker jag.

Samt kolla soliditeten i brf:en är något jag brukar göra bor sjölv i en förening där soliditeten är 90% målet är givetvis 100% men men.
För mig är en soliditet på över 80 bra men det är mitt "egna" tycke

Sen måste man självklart kolla på byggnadens ålder etc i en ny förening så har man ju lite mer svängrum i belåning än en äldre där stora åtgärder ska göras.
Citera
2022-12-30, 17:33
Medlem
Jag bor i en radhus brf, vi är 32 lägenheter och 3 lån på totalt 34 miljoner. Det är strax över 1 mille som varje medlem skall betala ränta på förutom sitt egna lån. Så säg att jag har 2 mille på mitt radhus samt 1 mille av föreningens lån så blir det 3 mille å 3% ( exempel) vi Har en avgift på ca 5k i månaden...av dessa är då ca 3k ränta på föreningens lån och resten går till föreningens övriga kostnader samt amortering.

3% på 34 mille =102000kr dvs 85k per månad
32 kgh ×5k × 12 månader =1920000
Amortering ca 340k
Så av vår totala budget går nästan allt till ränta och amortering.

Nu är detta lite fiktiva siffror då vi har bundit olika belopp till olik procent men du kan räkna likt så ich se om avgiften är tillräcklig eller om ni behöver höja.
Citera
2022-12-30, 17:39
Medlem
over9ks avatar
Ganska låg belåning för nyproduktion. Tycker det ser rätt bra ut men kolla upp vad räntorna kommer hamna på samt den ekonomiska planen för att se om det är glädjekalkyler gällande utgifter som kommer påverka avgiften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in