2022-12-30, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Nä det där är helt draget ur luften.
Tolvåringar kan skilja sig otroligt mycket.
Vissa har inga problem att greppa derivatans härledning bara man går igenom det med dem, och vissa har ingen aning om hur man använder en karta (inte heller allt för ovanligt bland vissa gymnasieelever som började studera skeppsnavigering fick jag höra av en lärare i ämnet).

Python är ett jättebra förslag som låter killen lära sig att få mycket gjort med lite möda, vilket är den allra största fördelen med Python.
Väldigt enkelt att lära sig, men det kan hända att man lär sig lite dålig praxis kring vissa saker som blir lite svårare att öva bort när man byter språk.

Annars, om det är spel som hägrar så finns det primärt tre vägar att gå.

C# skulle jag säga är ett bra val just för att det är centralt inom spelmotorn Unity, som kan göra både dator- och mobilspel.
Relativt enkelt att lära sig men håller sig ändå mer troget "traditionell" programmering är python, som har lite säregna workarounds för vissa saker.

Java är ett andra val, som liknar C# mycket på många sätt. Jag gillar inte Java mest för att utvecklingsmiljöerna för det varit lite muppiga i mitt tycke, men egentligen är det inget fel på det som så.

Sist men inte minst:
C++.

Grejen är dock att C++ är att gå in väldigt hårt på en gång.
Det är lite som att lära sig laga gröt i industrikök har jag fått höra. En grej som skiljer sig mycket där är just minneshanteringen, vilket gör det svårare till en början, men det är också en av styrkorna då man kan göra oerhört mycket snabbare program med C++ än med Python, Java eller C#.
Därför är också C++ the shit om man skulle vilja göra AAA-spel i framtiden, eftersom det går få att köra mycket fortare på billiga datorer än andra språk.
Därtill är det C++ man använder i Unreal Engine, som är en fantastisk spelmotor.

Unity har sina positiva sidor också, finns många bra spel gjorda i det (t.ex. Fortnite har jag för mig).
Men vill man göra riktigt snygga och optimerade spel så är Unreal Engine creme de la creme med körsbär på.

Sedan får man inte glömma att det är en viss coolhetsfaktor om man valt att gå vidare efter C++ som första språk.
Men återigen, det är en högre inlärningskurva.

Jag rekommenderar att ni lär er Unity och C# parallellt.
Då får ni rätt så tidigt tillgång till en miljö där man kan se vad koden man skriver faktiskt gör för något, och det är något lite roligare än en dagbok i kommandotolken eller bokföringsprogram.

Du vet att C++ införde automatisk minneshantering för länge sedan, se https://www.quora.com/Why-are-the-%E...-in-modern-C++
Citera
2022-12-30, 16:17
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Du vet att C++ införde automatisk minneshantering för länge sedan, se https://www.quora.com/Why-are-the-%E...-in-modern-C++
Det visste jag faktiskt inte, det underlättar definitivt en hel del om man får kläm på det och det fungerar som det ska.
Citera
2022-12-30, 16:45
Bannlyst
6502 Asm?? Nehe! Seriöst!

Börja med något enkelt språk , där man lätt skapa saker. När jag lärde programmera i ZX Basic på 80 talet, var jag i samma ålder som din son är idag. Skillnaden var, att det fanns bara jag , böcker och datorn. Det fanns inget internet som kunde distratera och det spel som fanns fick man köpa dyrt. Idag finns knappt några böcker om programmering och förvisso massor på internet, men man lätt distratera av annat.

I den åldern är det spel som lockar, att på enkla sätt lära sej att t.ex styra en sprite över skärmen eller likande.
Citera
2022-12-30, 17:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Hej.

Jag tänkte att jag och min son ska lära oss grunderna i programmering tillsammans. Jag vill försöka få honom intresserad av det.

Så jag behöver veta vilket jag ska börja med?

Nått som man har användning för även i framtiden. Att sitta med html kanske inte är så kul.

Jag kan i princip ingenting själv. Tips på online kurser eller böcker för nybörjare välkomnas.

Vad kan passa bra till en 12 åring?
Din grabb kommer snart köra ifrån dig. men men så är det och jag vet själv hur det är

Ska du lära dig grunderna är c ihop med Arduino eller en Raspberry PI bra saker för ni ser då mer vad som händer.

Jag har själv hållit på med en hel del sådant från maskinkodsprogrammering (nivån under assembler) på en Z80 processor som satt i min första dator Sinclair ZX81 och sedan massa Basic och en sväng med Cobolt (skitspråk) till C++, C# mm och en del andra mikrokontrollers upp till IBM stordatorer på 90-talet och senare med webbutveckling i aps.net mm.

Ska man kunna grunderna vilket kan vara bra för att fatta vad man håller på med är nog Arduino ett bra insteg för er.
Bra hobby och kul att göra tillsammans.
Citera
2022-12-30, 17:33
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Hej.

Jag tänkte att jag och min son ska lära oss grunderna i programmering tillsammans. Jag vill försöka få honom intresserad av det.

Nått som man har användning för även i framtiden. Att sitta med html kanske inte är så kul.

Jag kan i princip ingenting själv. Tips på online kurser eller böcker för nybörjare välkomnas.

Användning i framtiden är att begripa de bakomliggande algoritmerna, inte ens säkert att Rust eller Python blir med oss så mycket längre fram.

Börja med pseudokod, sen kan man titta på tillämpningar.

Mikrocontrollers kanske kunde vara nått som t.ex ATMEGA eller Arduino, går att göra allt från fjärrkontroller till radiostyrda bilar eller julgransbelysning.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2022-12-30 kl. 17:36.
Citera
2022-12-30, 17:37
Medlem
Editor: VS Code
Språk: Python, Javascript

Det finns många tutorials på Youtube som du inte behöver betala för.
Vill du betala kan du kolla in https://www.pluralsight.com/

Testa också ChatGPT! den kan hjälpa till att skriva kod och även förklara vad kod gör.
Citera
2022-12-30, 18:00
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Hej.

https://htdp.org/2022-8-7/Book/index.html och https://racket-lang.org/ . Ni kommer snabbt att kunna börja programmera med grafik, m.m. Materialet är anpassat för gymnasieungar men det är inga problem att börja tidigare om du stöttar.

Alla andra i tråden har fel och har gjort sig omak i onödan och vill att andra också ska lida på samma sätt.
Citera
2022-12-30, 18:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulls1
Python förutsätter funktioner som inte riktigt är i nivå för ett barn i årskurs 6.
Det förutsätter väl inte mer funktioner än andra programspråk?
Citera
2022-12-30, 18:27
Medlem
Sqrbankens avatar
Klokt!

C. Förstå sig på turerna i detta gamla åbäke och övriga språk, i sin tur inte sällan byggda i C, blir tämligen lätta att sätta sig in i. Grabben kommer få lite datorvetenskap med sig dessutom eftersom exempelvis kompilering med alla dess steg, pekare etc kommer på köpet.

Men visst, lätt att han med C som förstaspråk kommer uppfatta programmering lika kul som AIDS varpå allt rinner ut i sanden istället så kanske bättre gå på andra tips i tråden. I mitt svar utgår jag från nått "lära sig från grunden" sett till din sons ålder, samtidigt så skulle en kodapa född på 40-talet knappast kalla C "från grunden". Är som det är.

Medger att C++ kan vara ett bättre val av förstaspråk eftersom det kommer att göra honom bekant med OOP direkt och någonting som, åtminstone i skrivande stund, alltjämt är väldigt centralt inom modern utveckling. Men ja, medföljer gör mycket magi "som bara funkar" och stjäl honom på grymma kunskaper.
Citera
2022-12-30, 18:34
Medlem
Din son ska självklart inte lära sig programmera. Kommer aldrig få fitta då, hur lycklig verkar den genomsnittlige programmeraren tycker du?
Citera
2022-12-30, 18:36
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Din son ska självklart inte lära sig programmera. Kommer aldrig få fitta då, hur lycklig verkar den genomsnittlige programmeraren tycker du?

Stämmer förvisso på mig... Men nog finns det kodapor därute som både får åka och tycker livet har sina stunder
Senast redigerad av Sqrbanken 2022-12-30 kl. 18:44.
Citera
2022-12-30, 19:03
Medlem
LaddaAckumulatorns avatar
Med tanke på hur populärt det är idag är det svårt att argumentera emot att lära sig javascript. Vill han jobba med webbutveckling i framtiden så faller det sig naturligt eftersom det ingår i html/css kittet. Javascript är också extremt förlåtande att koda i - på gott och ont. Personligen gillar jag c# mest men jag har kladdat lite i javascript också och tycker det är rätt trevligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in