2022-12-30, 13:50
Medlem
JavaScript / Python nu som sedan byts ut till C++ vid gymnasieåldern.
Citera
2022-12-30, 14:20
Medlem
ConnyJonssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Vad kan passa bra till en 12 åring?

Allt. Inget är fel för en 12 åring om intresset finns, så börja där. Om han vill göra webbsidor så kommer han behöva html, men JavaScript kommer vara nyttigt även om det är en himla djungel med ramverk. Swift/Java om han vill göra appar för iOS/Android (välj en dock).

Om han vill göra spel så kanske C# och Unity eller Godot kan vara en bra väg att gå.

Om det gäller en grund att kunna bygga på senare så tycker jag att du inte kan hitta bättre än C. Om grabben får bra koll på det språket så kommer han förstå hur andra fungerar och lära sig vidare.
Citera
2022-12-30, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Python är bra att börja med.
Om man också vill lära sig att göra hemsidor så är Javascript en naturlig del.
Python förutsätter funktioner som inte riktigt är i nivå för ett barn i årskurs 6.
Citera
2022-12-30, 14:39
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trellen
Skulle satsat på göra spel i JavaScript. Finns massvis med bibliotek för det och tutorials för det. Steg 1 kan vara vanlig snake. Steg 2 kan vara att utmana utmana "datorn". Är snake för svårt så kör ping pong. Går att skriva på 100 rader kod typ utan att använda bibliotek.

Det bästa med JS är att sonen kan skicka en ".html" till sina kompisar och det kommer att automatisk fungera dem. Python o.s.v kräver att det är installerat hos kompisen - något som det ofta inte är om de inte är utvecklare själva.

Ja jag har själv varit inne på att Java borde vara vettigast. Jag har en liten aning om hur det funkar. Jag har jobbat mycket med after effects och Photoshop och jag har kopierat en del koder och studerat det lite. Men det språket verkar väldigt matematiskt. Behöver man har bra kunskap i matematik? Finns det nått språk som inte är så matematiskt krävande? Eller är det kanske ganska enkelt ändå? Jag personligen har lätt att lära. Men matte suger jag på som fan.
Citera
2022-12-30, 14:40
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulls1
Python förutsätter funktioner som inte riktigt är i nivå för ett barn i årskurs 6.
Då skippar vi det. Eftersom han älskar att spela spel och appar så kanske Java är det bästa att sätta igång med?
Citera
2022-12-30, 14:42
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyJonsson
Allt. Inget är fel för en 12 åring om intresset finns, så börja där. Om han vill göra webbsidor så kommer han behöva html, men JavaScript kommer vara nyttigt även om det är en himla djungel med ramverk. Swift/Java om han vill göra appar för iOS/Android (välj en dock).

Om han vill göra spel så kanske C# och Unity eller Godot kan vara en bra väg att gå.

Om det gäller en grund att kunna bygga på senare så tycker jag att du inte kan hitta bättre än C. Om grabben får bra koll på det språket så kommer han förstå hur andra fungerar och lära sig vidare.

Intressant perspektiv. C ska jag kolla in. Och Java. Men jag tror att det är spel och appar han vill göra. Så att man ser visuellt vad man skapar.
Citera
2022-12-30, 14:51
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Vad kan man använda python till då? Är det inte det robotprogrammerare använder? Vilket språk använder dom som gör appar?

För iphone appar är det Swift, C# (xamarin) eller javascript (Cordova).

Swift är väl där det bästa och en mac med xcode rekommenderas.

Android appar kan byggas i fler språk, men vanligast är Java och Kotlin.
Citera
2022-12-30, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Arduino + lite LED:ar, knappar, motorer, finns säkert nåt bra startpaket.

Det ger en helt annan förståelse att blinka lite ledar än att dra ihop färdiga block till nåt träigt "spel".

Problemet är att ungar idag är vana vid otroligt häftiga spel med fantastisk grafik - det de kan åstadkomma i Scratch blir rent löjligt och de tappar intresset.

Bättre att programmera lite mer hårdvarunära - det är inget som kan/ska konkurrera med spelen. Gör tex ett inbrottslarm till rummet, morseövningsapparat, elektronisk tärning et.c. etc.

Som mina barn sa som körde lite Scratch i skolan: "det var inte programmering på riktigt".

Annars är Python ett trevligt språk, går också att kombinera mot hårdvara, kolla te.x. på BBC Microbit.

Lycka till!
Att göra en "PLC" för att styra saker och ting är nog bra. Allt ifrån en sensor som reagerar när brevbäraren har lämnat post till att styra bevattning av blommor och gräsmatta. Enkla villkor som och, eller är roligare visuellt än framför datorn. Skaffa en temperatursensor till en Auruino/Raspberrypi och försök att få temperaturen visad i skärmen på mobilen.

Pysslar man med hårdvara så blir det lite lödning, ellära och mekanik inblandat också.
Citera
2022-12-30, 15:11
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Arduino + lite LED:ar, knappar, motorer, finns säkert nåt bra startpaket.

Det ger en helt annan förståelse att blinka lite ledar än att dra ihop färdiga block till nåt träigt "spel".

Problemet är att ungar idag är vana vid otroligt häftiga spel med fantastisk grafik - det de kan åstadkomma i Scratch blir rent löjligt och de tappar intresset.

Bättre att programmera lite mer hårdvarunära - det är inget som kan/ska konkurrera med spelen. Gör tex ett inbrottslarm till rummet, morseövningsapparat, elektronisk tärning et.c. etc.

Som mina barn sa som körde lite Scratch i skolan: "det var inte programmering på riktigt".

Annars är Python ett trevligt språk, går också att kombinera mot hårdvara, kolla te.x. på BBC Microbit.

Lycka till!

Håller me. Arduino tillsammans me en elmotor eller bygg något med honom. Hjälp han använda något kul libary.
Citera
2022-12-30, 15:41
Medlem
Citat:
Hej.

Jag tänkte att jag och min son ska lära oss grunderna i programmering tillsammans. Jag vill försöka få honom intresserad av det.

Så jag behöver veta vilket jag ska börja med?

Nått som man har användning för även i framtiden. Att sitta med html kanske inte är så kul.

Jag kan i princip ingenting själv. Tips på online kurser eller böcker för nybörjare välkomnas.

Vad kan passa bra till en 12 åring?
Om han är smart, assembler.
Citera
2022-12-30, 15:53
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Python är det rätta svaret. I varje fall framför Java skulle jag säga.

I python behöver han inte tänka på att deklarera storlek på arrayer och sån skit. I python skriver man i princip på ren engelska vad man vill att programmet ska göra, och så gör det de.

Python + arduino + pythons serial bibliotek borde man kunna göra mycket roligt med som ger snabba resultat. - robotar och skit

Python + pygame biblioteket går väldigt fort att komma igång med - göra spel
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2022-12-30 kl. 15:56.
Citera
2022-12-30, 16:07
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulls1
Nä det där är helt draget ur luften.
Tolvåringar kan skilja sig otroligt mycket.
Vissa har inga problem att greppa derivatans härledning bara man går igenom det med dem, och vissa har ingen aning om hur man använder en karta (inte heller allt för ovanligt bland vissa gymnasieelever som började studera skeppsnavigering fick jag höra av en lärare i ämnet).

Python är ett jättebra förslag som låter killen lära sig att få mycket gjort med lite möda, vilket är den allra största fördelen med Python.
Väldigt enkelt att lära sig, men det kan hända att man lär sig lite dålig praxis kring vissa saker som blir lite svårare att öva bort när man byter språk.

Annars, om det är spel som hägrar så finns det primärt tre vägar att gå.

C# skulle jag säga är ett bra val just för att det är centralt inom spelmotorn Unity, som kan göra både dator- och mobilspel.
Relativt enkelt att lära sig men håller sig ändå mer troget "traditionell" programmering är python, som har lite säregna workarounds för vissa saker.

Java är ett andra val, som liknar C# mycket på många sätt. Jag gillar inte Java mest för att utvecklingsmiljöerna för det varit lite muppiga i mitt tycke, men egentligen är det inget fel på det som så.

Sist men inte minst:
C++.

Grejen är dock att C++ är att gå in väldigt hårt på en gång.
Det är lite som att lära sig laga gröt i industrikök har jag fått höra. En grej som skiljer sig mycket där är just minneshanteringen, vilket gör det svårare till en början, men det är också en av styrkorna då man kan göra oerhört mycket snabbare program med C++ än med Python, Java eller C#.
Därför är också C++ the shit om man skulle vilja göra AAA-spel i framtiden, eftersom det går få att köra mycket fortare på billiga datorer än andra språk.
Därtill är det C++ man använder i Unreal Engine, som är en fantastisk spelmotor.

Unity har sina positiva sidor också, finns många bra spel gjorda i det.
Men vill man göra de allra snyggaste och mest optimerade spelen så är Unreal Engine creme de la creme med körsbär på.

Seda skulle jag säga att det är en viss coolhetsfaktor om man valt att gå vidare efter C++ som första språk.
Men återigen, det har traditionellt inneburit en mycket högre inlärningskurva.

Jag rekommenderar att ni lär er Unity och C# parallellt.
Då får ni rätt så tidigt tillgång till en miljö där man kan se vad koden man skriver faktiskt gör för något, och det är något lite roligare än en dagbok i kommandotolken eller bokföringsprogram.
Och återigen, det går göra riktigt fräsiga spel i Unity också.
Många stortitlar är gjorda med det, t.ex. Hollow Knight, Pokemon Go, Beat Saber, Cities :Skylines, Subnautica, Heartstone, med mera.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-12-30 kl. 16:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in