Citat:
Ursprungligen postat av
Trulls1
Python förutsätter funktioner som inte riktigt är i nivå för ett barn i årskurs 6.
Nä det där är helt draget ur luften.
Tolvåringar kan skilja sig otroligt mycket.
Vissa har inga problem att greppa derivatans härledning bara man går igenom det med dem, och vissa har ingen aning om hur man använder en karta (inte heller allt för ovanligt bland vissa gymnasieelever som började studera skeppsnavigering fick jag höra av en lärare i ämnet).
Python är ett jättebra förslag som låter killen lära sig att få mycket gjort med lite möda, vilket är den allra största fördelen med Python.
Väldigt enkelt att lära sig, men det kan hända att man lär sig lite dålig praxis kring vissa saker som blir lite svårare att öva bort när man byter språk.
Annars, om det är spel som hägrar så finns det primärt tre vägar att gå.
C# skulle jag säga är ett bra val just för att det är centralt inom spelmotorn Unity, som kan göra både dator- och mobilspel.
Relativt enkelt att lära sig men håller sig ändå mer troget "traditionell" programmering är python, som har lite säregna workarounds för vissa saker.
Java är ett andra val, som liknar C# mycket på många sätt. Jag gillar inte Java mest för att utvecklingsmiljöerna för det varit lite muppiga i mitt tycke, men egentligen är det inget fel på det som så.
Sist men inte minst:
C++.
Grejen är dock att C++ är att gå in väldigt hårt på en gång.
Det är lite som att lära sig laga gröt i industrikök har jag fått höra. En grej som skiljer sig mycket där är just minneshanteringen, vilket gör det svårare till en början, men det är också en av styrkorna då man kan göra oerhört mycket snabbare program med C++ än med Python, Java eller C#.
Därför är också C++
the shit om man skulle vilja göra AAA-spel i framtiden, eftersom det går få att köra mycket fortare på billiga datorer än andra språk.
Därtill är det C++ man använder i Unreal Engine, som är en
fantastisk spelmotor.
Unity har sina positiva sidor också, finns många bra spel gjorda i det.
Men vill man göra de allra snyggaste och mest optimerade spelen så är Unreal Engine creme de la creme med körsbär på.
Seda skulle jag säga att det är en viss coolhetsfaktor om man valt att gå vidare efter C++ som första språk.
Men återigen, det har traditionellt inneburit en mycket högre inlärningskurva.
Jag rekommenderar att ni lär er Unity och C# parallellt.
Då får ni rätt så tidigt tillgång till en miljö där man kan se vad koden man skriver faktiskt gör för något, och det är något lite roligare än en dagbok i kommandotolken eller bokföringsprogram.
Och återigen, det går göra riktigt fräsiga spel i Unity också.
Många stortitlar är gjorda med det, t.ex. Hollow Knight, Pokemon Go, Beat Saber, Cities :Skylines, Subnautica, Heartstone, med mera.