2022-12-31, 16:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Men varför är du så patetisk att du besvarar ett inlägg som du inte kan bemöta? Eller kanske man kan se det som starkt och utelämnande? Jag vet att din sida bara går på lövtunn fakta och ren krigspropaganda men kunde du inte koka ihop något att citera ifrån som låter bra utöver dina tröttsamma epitet? Börja med vad Ryssland inte kommer att kunna köpa och vad som kommer snart att ta slut. Förklara sedan varför Kina inte skulle ha balls att sälja detta till dom för att dom är så rädda för USA när dom redan trotsar dom med alla annan handel med Ryssland som dessutom nu bara intensifieras. Kina är inte alls rädda för USA, USA är mer rädda för Kina och nu har dom lyckats att föra dessa länder mycket närmare varandra. Lysande utrikespolitik från mr Biden där Europa är inte USA alls rädda för att bitcha runt med dock. Det är Europa som används som buffert och ekonomisk trampolin för ett USA vars ekonomi är körd i botten.
Ja, kriget förs på europeisk mark och påverkar knappast jänkarna. Och hur många flyktingar från Ukraina har man tagit emot?
(Jag tror dessutom att många ukrainare inte kommer att återvända. Vad ska en massa soldatänkor med barn göra i ett sönderbombat land?)
Citera
2022-12-31, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Vi klarar oss utmärkt redan nu, trots att vi har skurit ner enormt på rysk gas, olja och kol. Rysk ekonomi däremot...

Nej vi gör ju inte det.
Även om du ler o trallar på så kommer nutiden göra sig påmind i din lilla bubbla av förnekelse.
Jag har många bekanta som redan blivit uppsagda och fler är att vänta.
Byggbranschen är på dekis och detta är bara början, tyvärr.

Personligen skiter jag i Ukraina för jag har nog med mitt. Fred skapas inte genom sanktioner.

Citat:
Bortsett från när landet har kollapsat i kaos och inbördeskrig då så klart.

Ryssland har inte kompetensen att utveckla ny teknik. Dels p.g.a. brist på ungt folk generellt och p.g.a. Putins politik f.f.a. unga och välutbildade. F.f.a. inom teknikområdet. Den ryska vapenindustrin är t.ex. till stor del befolkad av folk som är 50+ och dessa kan inte ersättas av unga ingenjörer, eftersom dessa ingenjörer inte existerar eller har flyttat utomlands.

En mycket stor andel av de fåtaliga ryska ingenjörer som har utbildats mot flygbranschen sedan murens fall, jobbar idag t.ex. i väst. Antingen inom flygindustrin, andra industrier eller för den delen med spelutveckling.

Japp. Och Väst har ett starkt samförstånd att stödet till Ukraina ska fortsätta.

Ryssland kommer samarbeta allt närmare Kina. Detta vinner ingen i Europa på.
Du kommer bli varse om alla problem som kommer nästa år. När du blir uppsagd från ditt jobb o får problem med att betala räkningarna så kommer du inte vara lika sugen längre på att stödja detta krig.
För civilbefolkningens skull är det bättre att mäkla för fred.
Citera
2022-12-31, 17:01
Medlem
Q6s avatar
Putinrunkarna borde vara glada över alla sanktioner, de gynnar ju bara ryssarna enligt dem.

Hoppas att vi ökar sanktionerna så att vi kan glädja dessa hjärndöda mytomaner.
Citera
2022-12-31, 17:01
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiljedomaren
Precis. Putin har även lovat att inte invadera Ukraina, så det kommer inte att ske. Förstår inte vad alla babblar om?
He-he-he. Att invadera Europa klarar han inte av, och det vet han.

Ukraina och vissa stater i Rysslands omgivning blir på sin höjd bondeoffer. F ö så tror jag att man kunnat stoppa Rysslands angrepp på Ukraina om viljan funnits, men man vill åderlåta Ryssland och låta Ukraina göra jobbet (och ta den största smällen).
USA är dock på krigsstigen mot Ryssland och Kina och skickar fram sina löpare, torn och hästar (dvs vi i Europa) att som ombud genomföra ett handels- och väpnat krig mot dessa.
Citera
2022-12-31, 17:04
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Du vet om att att Poopin lovade efter den olagliga annekteringen av Krim 2014, att lämna resten av Ukraina i fred?

Sen ändrade han sig tydligen.

Det går helt enkelt inte att lita på Poopin. Glöm drömmen att han är nöjd efter Ukraina.
Ett alternativ är annars att du vaknar upp från mardrömmen.
Putin invadera Europa? Dra den om ”Rödluvan och vargen” också mens du ändå är igång …

Enligt alla rapporter så är ju hans ”speciella operation” i Ukraina rena fiaskot. Hur skulle en ”speciell operation” mot Europa sluta, tror du..?
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2022-12-31 kl. 17:06.
Citera
2022-12-31, 17:06
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag tror inte heller att sanktioner mot olje och gasrika länder har så mycket verkan.
Trump blev president i Januari 2017 och hans regering införde en av de värsta sanktionerna mot Iran genom tiderna.
Det var många ekonomiska byråer som skrev att landet är snart konkurs färdigt och klarar sig max i 6-12 månader med sina valuta reserver.
Det har gått 6 år sen dess. Landet mår inte bra ekonomiskt men skulle ändå klara sig ekonomiskt i 60 år till.
Sanktionerna drabbar tyvärr det vanliga folket i stort sätt medan den regerande makten klarar sig fint.

Nja. Jag menar att du, på sätt och vis har rätt i det fetade, men med reservationer.

Om man med "klara sig" menar att man, till nöds kan upprätthålla en något så när fungerande stat och, kanske, föda befolkningen i bästa fall, så stämmer det nog. Problemet med ett sådant scenario i den globala handels och industrivärlden vi idag lever i, är främst att man hela tiden halkar längre och längre efter i utvecklingen. Till slut har man gått ner sig så långt, att om staten finns kvar, så klarar den inte av någonting annat än att terrorisera sin egen civilbefolkning och suga ut de spillror av ekonomiska vinstfickor som fortfarande finns kvar.

Beroende på hur landet såg ut innan sanktionspaketen, så kan detta ta mycket lång tid, emedan den oundvikliga "lämnad bakom"-utvecklingen sakta men säkert äter upp allt av värde inom nationen ifrågas gränser.

Man hade kunnat ta en nation år 1300 och flytta den till år 1400 utan att det hade haft katastrofala konsekvenser. Man kan, däremot, inte ta en nation från 2022 och flytta den till 2122 utan att det riskerar att krossa landet och dess folk fullständigt.

Hur hade det sett ut om man tog Sverige 1850 och flyttade det till världen 1950? Hade vi klarat att upprätthålla en fungerande stat och vara konkurrenskraftiga på världsmarknaden av 1950 och 60-talen?

Nordkorea är ett bra exempel på detta. De är chanslösa militärt mot Sydkorea och samtliga sydkoreanska statsledningar de senaste 50 åren har haft som sin värsta mardröm att de skulle behöva omhänderta Nordkorea och få det på fötter vid en eventuell återförening. De är så långt bakom västerländska och rika österländska länder att det skulle lamslå hela den sydkoreanska ekonomin i årtionden. Kanske till och med århundraden.
Citera
2022-12-31, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Hahaha, cope ryssrunkare. Ryssland saknar förmågan att förädla sina egna naturresurser, så har det alltid varit och kommer förbli.

Alla som inte har din åsikt är ryssrunkare?
Bra inställning.

Kan det vara så att andra människor kan hysa andra tankar än vad du kan?

Varför du använder ord som ryssrunkare förstår jag inte heller då jag menar att det är bättre att verka för fred än för krig.
Sanktionerna fungerar inte, tydligen.
Varför inte testa att samtala med Ryssarna?
Det är bättre än att låta hela Europa gå under.
Citera
2022-12-31, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag tror blint på rysstrollet Macgregor:

https://m.youtube.com/watch?v=jH3iGOPNCiM&t=124s
Ett tips är att du slutar med det då antisemiten MacGregor inte är något medium och därtill har visat sig ha helt fel i sina prognoser hittills. Samma med pedofilen, mytomanen och yrkesidioten Scott Ritter som förutspådde en rysk konteroffensiv med avstamp i Lyman ungefär ett dygn innan staden föll och orcherna flydde hals över huvud.

EDIT: har nu kollat igenom din länk och herregud vilket jävla dravel. Rysk industri mår bättre än någonsin? Ryssarna badar i pengar? Ukraina har medgett 100 000 döda och 35 000 saknade? Förlustsiffrorna i kriget är 8 ukrainare på 1 ryss? Jag visste att MacGregor var rasist och allmänt stollig men hade faktiskt inte hört honom ljuga på den här nivån förut. Det är som högläsning ur valfri Z-stämplad Telegramkanal.
Senast redigerad av Raukberg 2022-12-31 kl. 17:23.
Citera
2022-12-31, 17:23
Medlem
volvo 240s avatar
Detta har jag trott från början. Putte visste såklart att de skulle få stenhårda sanktioner mot sig.... Ryssland är ju ett så stort land med massor av resurser så de kan vara i princip självförsörjande. Jag hoppas fortf att Tyzskarna får frysa.
Citera
2022-12-31, 17:26
Medlem
Landsfaderns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Med andra ord så är sanktionerna helt verkningslösa när det gäller Rysslands krig i Ukraina?
Det beror på vad du menar med "helt verkningslösa".

Är det möjligt för Putin att bedriva krig i Ukraina, trots rådande sanktioner? Av allt att döma, ja.
Är det möjligt för Putin att bedriva krig i Ukraina om säg ett år med nuvarande sanktioner? Ingen aning, förutsättningarna lär inte vara bättre i alla fall.
Kommer sanktionerna orsaka ett folkligt missnöje i Ryssland och öppna för att befolkningen gör sig av med Putin? Ingen aning, men sanktionerna gör i alla fall inte livet lättare för ryssarna.
Kommer sanktionerna efter Putins död vara ett förhandlingsverktyg för att få Ryssland att bli mer civiliserat? Mycket möjligt.

Kort sagt, det går inte att svara på. Frågan är alldeles för mångfacetterad. En mer intressant fråga är om det är motiverat med sanktioner mot Ryssland och där är svaret ja, utan tvekan. Förstår och respekterar att många har det svårt ekonomiskt med ökad inflation och energikostnader, men för egen del tjänar jag så pass bra och har det så pass gott ställt att jag mer än gärna betalar lite extra för mat och el om möjligheten att bli av med Putin ökar.
Citera
2022-12-31, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Grejen är att andra säger att sanktionerna biter. Ryssar som flytt landet säger att det biter. Ryssar i Ryssland blir fattigare och framför allt så kan ryssarna inte köpa bra bilar eller annat som kräver avancerad elektronik längre. Så självklart biter sanktionerna. Och alla vet att det tar tid innan sanktioner märks fullt ut.

Att man inte kan köpa coca cola eller ikeamöbler överlever nog ryssarna. Värre är det när hissar går sönder och man inte kan få reservdelar. Vartefter tiden går och saker går sönder eller blir utdaterade så kommer det märkas. Det saknas tex mediciner i ryssland.

Väst lider inte speciellt mycket. Ja, elen är dyr men vi har råd att betala den ändå. Ja diesel är dyrt men inte har folk slutat köra bil för det? Ja maten är dyr men inte svälter speciellt många för det. Så, ryssland förlorar på så många sätt.
Jag antar att du lyssnar på gynekologen Ursula von der Leyen och tror på vad hon säger. Hon har ju en "djup" kunskap inom många områden och har även varit försvarsmininster i Tyskland (den sämsta genom tiderna där enligt tyskarna själva).

Ta nu reda på vilka andra som tillverkar bilar här världen, ta också reda på vilka som tillverkar halvledare och elektronik. Vad det gäller mediciner så fundera var ryskt vaccin kommer ifrån och om Indien tillverkar mediciner med licenser eller inte. Du har mycket att ta reda på.

Sen svider det naturligtvis för statusjägarna som inte helt fritt kan köpa chanel, gucci, rolex, prada, bulgari, mercedes, bmw, ferrari osv. Men gissa vem som förlorar här och var rika ryssars rubel tar vägen istället?

Vad det gäller den övre nivån av bilar, halvledare, elektronik, maskiner och verktyg och lite annat får Ryssland leva med äldre årsgångar tills dom även byggt upp denna sektor tillsammans med Kina, Indien och Turkiet.

Så sanktioner kommer aldrig att bita på ryssarna eftersom dom aldrig egentligen varit bortskämda, man överlever förlusten av lyxartiklar precis som man gjorde i Sovjet och på 90-talet.

Vad det gäller militär produktion så är man i princip sanktionssäker och levererar allt mer i rask takt som atomubåtar, SU-57 och alla möjliga missiler.

Det är ditt tankefel och okunskap som ledarna i EU gått på och nu försatt vår union i en kommande kris. Sådana som dig lyssnar inte ens på ledande ekonomer inom IMF eller media som bloomberg utan ni kan tydligen bättre. Det är inte konstigt att råskinnen i Ukraina förlorar, dom tänker likadant i sitt blinda hat. I botten ligger avundsjuka, paranoia och rädsla.

´
Citera
2022-12-31, 17:34
Medlem
Har polare i Ryssland som jag lärt känna via spel och som jag snackar med dagligen.

Flera hsr flytt landet till blandannat Kazakstan.

De som ör kvar vittnar om att allt ör skit, svprt att då ut kontanter , svårt att handla det man vill och arbetsmarknaden är HELT död
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in