• 1
  • 2
2022-12-30, 10:48
Medlem
PedoJoeBidens avatar
En del av svensk humorkultur har sedan urminnes tider varit att skämta om "danskjävlar", dra Norgehistorier, håna det finska språket osv.
Dom flesta har säkert vuxit upp med att det skämtas friskt om allt detta och ser det som en självklarhet.

Det som dock fick mig att rygga tillbaka var när jag hörde en person på tunnelbanan skämta om hur dumma norrmän var. Problemet var bara att denna person var invandrare, MENA.
Efter denna händelse blev jag plötsligt mer uppmärksam på vilka det egentligen är som hånar våra grannar. Droppen som fick bägare att rinna över var när Hanif Bali snackade skit om danskar på sin podcast.

När MENA skämtar om dansken så är det också en tydlig pik åt det svenska, hån mot den etniska folkgrupp som står oss närmast och bör därför räknas som HMF.

Diskussion:
Har MENA i Sverige rätt att skämta om våra grannländer?
Hör dessa typer av skämt till dåtiden - när Sverige fortfarande var etniskt homogent?
Hur skulle det se ut om svenskar åkte till Japan och drog skämt om hur kineser talar eller håna koreansk kultur?
Citera
2022-12-30, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
En del av svensk humorkultur har sedan urminnes tider varit att skämta om "danskjävlar", dra Norgehistorier, håna det finska språket osv.
Dom flesta har säkert vuxit upp med att det skämtas friskt om allt detta och ser det som en självklarhet.

Det som dock fick mig att rygga tillbaka var när jag hörde en person på tunnelbanan skämta om hur dumma norrmän var. Problemet var bara att denna person var invandrare, MENA.
Efter denna händelse blev jag plötsligt mer uppmärksam på vilka det egentligen är som hånar våra grannar. Droppen som fick bägare att rinna över var när Hanif Bali snackade skit om danskar på sin podcast.

När MENA skämtar om dansken så är det också en tydlig pik åt det svenska, hån mot den etniska folkgrupp som står oss närmast och bör därför räknas som HMF.

Diskussion:
Hör dessa typer av skämt till dåtiden - när Sverige fortfarande var etniskt homogent?
Hur skulle det se ut om svenskar åkte till Japan och drog skämt om hur kineser talar eller håna koreansk kultur?

Vad betyder MENA och HMF?
Citera
2022-12-30, 10:54
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyAbbekos
MENA = Middle East & North Africa
HMF = Hets Mot Folkgrupp
Alltså invandrare från mellanöstern och/eller norra Afrika.
Citera
2022-12-30, 10:54
Medlem
CudLifes avatar
Citat:

Diskussion:

Varför bryr du dig om vem som skämtar om Norge eller Danmark? Bor man i Sverige så har man väl sina uppfattningar/fördomar om grannländerna alldeles oavsett härkomst. Det är väl knappast så att Norrmän och Danskar är helt etniskt homogena heller.

Du är verkligen helt ute och cyklar.
Citera
2022-12-30, 10:55
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyAbbekos

Middle East and North Africa
Hets mot folkgrupp

Vill du veta vad covid-19 är också?
Citera
2022-12-30, 10:56
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:

Diskussion:
Om vi får tillbaka rätten att behandla svartskallar som den undermänskliga smuts de är, så kan de väl få skämta om skandinaver.
Citera
2022-12-30, 11:00
Medlem
Nej, vi ska inte gå de lättkränktas ärenden och inbilla oss att våra grannar känner sig kränkta över att vi gör narr av dem. Det skulle vara ytterligare ett steg i den sjuka riktningen som pågått under senare tid där folk målar upp sig själva som offer, inte sällan för någon annan.

Om du inte visste det så gör danskarna, finnarna och norrmännen exakt samma sak om oss. När jag växte upp kallades detta för syskonkärlek och den benämningen är jag villig att behålla.
Citera
2022-12-30, 11:01
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CudLife
Varför bryr du dig om vem som skämtar om Norge eller Danmark? Bor man i Sverige så har man väl sina uppfattningar/fördomar om grannländerna alldeles oavsett härkomst. Det är väl knappast så att Norrmän och Danskar är helt etniskt homogena heller.

Du är verkligen helt ute och cyklar.
Den där mentaliteten att ta allt med en klackspark och rycka på axlarna är inte längre relevant utan hör till historien.
I och med att Sverige blivit ett s.k. "mångkulturellt" land nu så är det endast rimligt att man grupperar sig själv med dom som man har mest gemensamt med.

Vill etniska svenskar att våra grannar ska stå upp för oss så behöver även vi stå upp för dom.
Citera
2022-12-30, 11:07
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Nej, vi ska inte gå de lättkränktas ärenden och inbilla oss att våra grannar känner sig kränkta över att vi gör narr av dem. Det skulle vara ytterligare ett steg i den sjuka riktningen som pågått under senare tid där folk målar upp sig själva som offer, inte sällan för någon annan.

Om du inte visste det så gör danskarna, finnarna och norrmännen exakt samma sak om oss. När jag växte upp kallades detta för syskonkärlek och den benämningen är jag villig att behålla.
Intressant att du väljer just ordet "syskonkärlek" då det pekar på en genetisk koppling mellan två människor.
Adopterar en familj ett barn från Afrika så tror jag "syskonkärleken" försvinner om deras biologiska barn börjar dra negerskämt.
Citera
2022-12-30, 11:07
Medlem
CudLifes avatar
Citat:
Den där mentaliteten att ta allt med en klackspark och rycka på axlarna är inte längre relevant utan hör till historien.
I och med att Sverige blivit ett s.k. "mångkulturellt" land nu så är det endast rimligt att man grupperar sig själv med dom som man har mest gemensamt med.

Vill etniska svenskar att våra grannar ska stå upp för oss så behöver även vi stå upp för dom.

Återigen, det är väl inget som säger att skämten enkom rör etnicitet när det snarare rör sig om nationalitet. Det är ju en tolkning som du själv har applicerat på skämten. Jag skiter fullständigt i om det är en Håland eller en Carew, en norrman är en norrman och ska hånas därefter. Precis som de gör gentemot oss.
Jag hade snarare sett det som en del av assimilering till en svensk kultur att man kan ta till sig den typen av skämt. Att gå på att förneka och förbjuda är helt fel väg att gå.
Citera
2022-12-30, 11:32
Medlem
Citat:
Intressant att du väljer just ordet "syskonkärlek" då det pekar på en genetisk koppling mellan två människor.
Adopterar en familj ett barn från Afrika så tror jag "syskonkärleken" försvinner om deras biologiska barn börjar dra negerskämt.

I detta fall åsyftas det faktum att de utgör våra grannländer, inget annat. Jag står fast vid min åsikt att världen, i synnerhet Sverige behöver färre lättkränkta människor. Vi behöver inte fler människor som går runt och gör sig själva till offer.
Citera
2022-12-30, 12:53
Bannlyst
Så det var okej att skoja om det tills två personer med delvis utländsk bakgrund skämtade om det?

Du är verkligen helt tappad. Man kan undra hur du klär på dig utan hjälp på morgnarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in