Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2023-06-22, 21:46
Bannlyst
Värsta bean är pulver knorr eller blåband som man kokar.
Usch fyhell.

Lohmanders är riktigt fin på vardagar.
Helger slår man egen men dagen innan.

Kall eller varm beror på maträtten, samt vilket väder det är / sässong. Varm sommardag eller
kall vinterdag spelar en viktig roll för mig.
Men alla är olika.

Tråden är i färdigmat och halvfabrikat. Då blir det kallt-Lohmanders, för jag vägrar äta pulverbea..

Hemgjord bea är fint, och den kan man med fördel göra dagen innan sommartid.
Vinter går det med varm.
Citera
2023-07-04, 13:16
Medlem
Ica selection bearnaise med tryffel, fungerar, har varit skeptisk ett tag, helt okej.
Citera
2023-07-06, 09:15
Medlem
Min åsikt är att den färdiga såsen man köper på sitt närlivs inte bör få kallas bearnaisesås, men det är en annan diskussion.
Men med det sagt, det betyder inte att jag inte äter den. Och då föredrar jag rumstemperatur.
Detsamma med det jag anser är bearnaisesås, dvs slagen enligt alla regler.

Det händer att jag köper Blåbands pulversås, men det är i ärlighetens namn av sentimentala skäl, inte kulinariska.
Får sådana associationer till när man var liten pojk på en camping och fick denna, färskpotatis och någon nymodighet som flintastek -som farsan varsamt grillat ihjäl.
Denna såsen äter jag varm.
Citera
2025-05-28, 11:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandrasofia
Min åsikt är att den färdiga såsen man köper på sitt närlivs inte bör få kallas bearnaisesås, men det är en annan diskussion.
Men med det sagt, det betyder inte att jag inte äter den. Och då föredrar jag rumstemperatur.
Detsamma med det jag anser är bearnaisesås, dvs slagen enligt alla regler.

Det händer att jag köper Blåbands pulversås, men det är i ärlighetens namn av sentimentala skäl, inte kulinariska.
Får sådana associationer till när man var liten pojk på en camping och fick denna, färskpotatis och någon nymodighet som flintastek -som farsan varsamt grillat ihjäl.
Denna såsen äter jag varm.

Exakt min åsikt, kall bea borde kallas dragonmajonnäs.
Citera
2025-05-29, 15:29
Medlem
Hygrotorks avatar
Fan nu blev jag sugen på pizza med majonäsbernaisesås.

Båda såserna är goda, men bör användas vid olika tillfällen. Äter man på en bättre restaurang bör det dock inte vara den majonäsbaserade såsen.
Citera
2025-09-09, 02:53
Medlem
Bearnaisesås till korv passar det?
Citera
2025-09-10, 23:43
Medlem
Vem0ths avatar
Bearnaise har aldrig någonsin varit en sås som serveras varm, dock i rumstemperatur. Det är bara era barndomsminnen från att ha ätit varm "bea" från Knorrs eller Blåbandspulvermix som inte är en riktig bea men den serverades varm.

Och ja bea ska egentligen vara en "majo" på smör och äggula men en sådan har dålig hållbarhet därav många använder såsbas vilket är rapsolja med smörarom och emulgeringsmedel för att efterlikna både smaken och effekten från smör.
Citera
2025-09-11, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Bearnaise har aldrig någonsin varit en sås som serveras varm, dock i rumstemperatur. Det är bara era barndomsminnen från att ha ätit varm "bea" från Knorrs eller Blåbandspulvermix som inte är en riktig bea men den serverades varm.

Och ja bea ska egentligen vara en "majo" på smör och äggula men en sådan har dålig hållbarhet därav många använder såsbas vilket är rapsolja med smörarom och emulgeringsmedel för att efterlikna både smaken och effekten från smör.

Den fvita såsbasen vi alla vetom.
Citera
2025-09-11, 00:46
Medlem
Sereenas avatar
Ids inte slå egen bea så äkta äts bara om jag droppar förbi nåt av mina favoställen för en planka, och vilken typ det blir hemma beror på vad den ska ätas till.

Till pizza så ska det vara den kalla "dragonmajon", till kött och liknande så kör jag blå bands pulverbea med extra smör och lite extra smaksättning, lite dragon och svartpeppar som standard, chiliolja kan åka i, liksom liquid smoke ibland.
Ibland åker det i en äggula med.
Citera
2025-09-26, 17:51
Medlem
pn222jws avatar
På tal om bearnaise - testa Lohmanders Bearnaise BBQ - otroligt god sötstark smak, även till enbart grönsaker. Den påminner om en mix av bearnaise och remouladsås och chilisås.
Citera
2025-09-26, 18:00
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
På tal om bearnaise - testa Lohmanders Bearnaise BBQ - otroligt god sötstark smak, även till enbart grönsaker. Den påminner om en mix av bearnaise och remouladsås och chilisås.

En mix av rapsolja, kemikalier och skit menar du väl?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in