• 1
  • 2
2022-12-29, 08:47
Medlem
Hej!

Jag har länge velat ge mig in i denna djungel och nu äntligen fått tummen ur och bestämt mig för att ge det ett seriöst försök. Vad ska man tradea, hur ska man tänka när man köper/säljer, vilken mäklare ska man använda sig av. Har blivit tipsad om något som heter IM Academy, är det någon som har erfarenhet av det och om det är värt?

Tack på förhand
Citera
2022-12-29, 08:54
Medlem
Interactive Brokers är bra, då de har mycket olika aktier och instrument, har direct market access och bästa fillsen.

Jaga inte trades, använd alltid stop loss. Bäst är att börja med index, gärna med swing-trading eller liknande först, för att signaler håller längre och du kommer inte riskera att tradea för mycket.

Du behöver ju ha någon typ av edge, detta bör du finna genom teknisk analys eller matematiska modeller. Teknisk analys fungerar hur bra som helst, och det är vad alla daytraders använder sig av.

Breakout trading hade jag väl rekommenderat om du skall day tradea, använd då en scanner för att hitta aktier som har abnormal volym i pre-market, och hoppa in vid första retracementen. Sedan åker du upp/ner.

Bra är om du skalar in och skalar ur positioner med, istället för att gå all-in från början.

Men som sagt, stop loss och money management är viktigast.
Citera
2022-12-29, 09:03
Medlem
Låt bli, är det bästa tipset, ingen tjänar pengar i längden på daytrading!!
Citera
2022-12-29, 09:14
Medlem
Mitt råd är att ta alla dina pengar i näven, öppna fönstret o så kastar du ut pengarna.
Så, färdigt!
Glöm inte att stänga fönstret också för annars blir det kallt.

Nu kan du använda din tid till något annat istället.

För att en person skall bli förmögen så krävs det att 100 000 puckon ger bort sina pengar.
Du är en av de sistnämnda.

Är du beredd att sitta mellan 09:00-17:30 varje dag o bevaka skärmen?
Har du köpt dig direktaccess till börsen?
Sist jag kollade så är konsumenternas tillgång fördröjd någonstans mellan 1-15 minuter, beroende på vilket konto du har.
Du arbetar alltså i uppförsbacke redan från start.

För att det skall bli pengar så måste du bolla runt med minst 100 000 kr o riskera dessa.
Det är inte värt tiden och den psykiska ohälsan.
Citera
2022-12-29, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Mitt råd är att ta alla dina pengar i näven, öppna fönstret o så kastar du ut pengarna.
Så, färdigt!
Glöm inte att stänga fönstret också för annars blir det kallt.

Nu kan du använda din tid till något annat istället.

För att en person skall bli förmögen så krävs det att 100 000 puckon ger bort sina pengar.
Du är en av de sistnämnda.

Är du beredd att sitta mellan 09:00-17:30 varje dag o bevaka skärmen?
Har du köpt dig direktaccess till börsen?
Sist jag kollade så är konsumenternas tillgång fördröjd någonstans mellan 1-15 minuter, beroende på vilket konto du har.
Du arbetar alltså i uppförsbacke redan från start.

För att det skall bli pengar så måste du bolla runt med minst 100 000 kr o riskera dessa.
Det är inte värt tiden och den psykiska ohälsan.

Man kan också använda hävstång. Eller optioner. Då behövs inga 100 000. Men stor risk att bli likviderad spec om man inte vet vad man håller på med..
Citera
2022-12-29, 09:17
Medlem
Läs på först, sen paper trading, sen evt trading för egna medel.
Citera
2022-12-29, 09:25
Medlem
knarkhitlers avatar
All in clyde space!
Citera
2022-12-29, 09:27
Medlem
Valfrids avatar
Undvik trading som nybörjare hitta case du tror på och försök finna bra ingångskurser och var sedan långsiktig.

Sen är det alltid en risk förknippat med aktieinvesteringar.
Senast redigerad av Valfrid 2022-12-29 kl. 10:26.
Citera
2022-12-29, 09:47
Medlem
IM Academy är väl en MLM scam?

Hur som hels skulle jag aldrig rekommendera trading till någon. Det du har som motpart vid daytrading är fonder med hela lag av jävla MIT-ingenjörer med oändlig data-access och superdatorer. Antingen inser man vad det faktiskt innebär och då tradear man inte, eller så förstår man inte riktigt vad det innebär och kör på ändå

Om du ska tradea något alls, hitta något nischat som jättefonderna inte orkar bry sig om och lär dig allt om det. Typ Malaysias interna palmoljehandel eller ngt.
Senast redigerad av DrL0c 2022-12-29 kl. 09:53.
Citera
2022-12-29, 10:57
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NectarinePsycho
Hej!

Jag har länge velat ge mig in i denna djungel och nu äntligen fått tummen ur och bestämt mig för att ge det ett seriöst försök. Vad ska man tradea, hur ska man tänka när man köper/säljer, vilken mäklare ska man använda sig av. Har blivit tipsad om något som heter IM Academy, är det någon som har erfarenhet av det och om det är värt?

Tack på förhand

Min rekommendation är att inte trejda överhuvudtaget. Om du absolut tänker trejda så köp då för guds skull kvalitetsaktier som har något slags substansvärde i botten som investmentbolag. Hoppa inte in i populära aktier som alla andra är inne i som exempelvis SBB.

Det går i princip inte att bli rik på börsen snabbt. De allra flesta som blir rika på aktier blir det på konsekvent sparande oavsett upp eller nedgång på börsen.
Citera
2022-12-29, 11:51
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Min rekommendation är att inte trejda överhuvudtaget. Om du absolut tänker trejda så köp då för guds skull kvalitetsaktier som har något slags substansvärde i botten som investmentbolag. Hoppa inte in i populära aktier som alla andra är inne i som exempelvis SBB.

Det går i princip inte att bli rik på börsen snabbt. De allra flesta som blir rika på aktier blir det på konsekvent sparande oavsett upp eller nedgång på börsen.

Mitt råd är precis tvärtom. Om man prompt måste tredja så ska man utnyttja den enda fördel man har som privatsparare dvs portföljen är extremt liten och man kan handla illikvida aktier. Det är alltså mikorobolag man ska handla med. Att tro att man har något som helst informationsövertag när man handlar i bolag värda 200 miljarder är extrem hybris. Däremot kan man ha informationsövertag i bolag värda 500 miljoner.

Jag sålde mina Bergs Timber på bra nivåer därför att folk i detta bolaget inte fattade att virkespriserna havererat förrän rapporten kom. Du kan fetglömma att sånt här någonsin händer i SCA däremot händer det i Bergs Timber därför att börsvärdet är en miljard och ingen kan handla aktien utom fattiglappar. Det här är den enda fördel man har som privatsparare och man måste använda den.
Senast redigerad av KJosef 2022-12-29 kl. 12:00.
Citera
2022-12-29, 11:53
Medlem
Automatiska robotar traidar på börsen och så fort det är köpläge så kastar de iväg en köporder och eftersom deras datorer står i samma lokal som börsen så har de köpt inom några millisekunder. Du kommer alltid att vara siste person att trycka på knappen. När företag släpper pressreleaser och rapporter så scannar datorer efter de finansiella nyckeltalen och gör automatiska analyser långt innan du ens sett att informationen är tillgänglig.

Läs gärna mer om högfrekvenshandel, jag tycker att det är häftigt i alla fall. https://svenska.yle.fi/a/7-1301817
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in