2022-12-31, 18:55
Avslutad
Vet man vem denna stjärna är?
Citera
2022-12-31, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelangoche
Varför lära sig något över huvud taget när man kan fuska sig till en karriär menar du?

Nån påpekade att det var väldigt dyrt att köpa en C-uppsats. Jag blev nyfiken på priset. Tror jag skulle kunna svänga ihop nåt som går igenom i rätt många ämnen.
Citera
2022-12-31, 21:37
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det är däremot ett lagbrott att sätta sitt eget namn på en annans persons verk och lämna in det till en myndighet såsom högskolan. Brottet är urkundsförfalskning enligt brottsbalken.

Man kan säga att det inte är olagligt att köpa uppsatser men olagligt att använda dvs lämna in dem i eget namn.
Lägg märke till att paragrafen om urkundsförfalskning inleds med "Den som obehörigen...". Dvs om personen bakom verket går med på att någon annan signerar det så är det ej urkundsförfalskning.

Jag tror inte köpta uppsatser var något man tänkte på när lagen stiftades, förbehållet var nog för att det ansågs vara diktaturfasoner att en författare inte skulle få använda pseudonym eller skiva bakom en bulvan.
Citera
2023-01-01, 07:06
Medlem
Mogaku-sans avatar
Snacka om karma. Så går det när man försöker fuska sig fram i livet.
Citera
2023-01-01, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Nån påpekade att det var väldigt dyrt att köpa en C-uppsats. Jag blev nyfiken på priset. Tror jag skulle kunna svänga ihop nåt som går igenom i rätt många ämnen.

Fusk när det gäller självständiga arbeten som en C-uppsats är knappast lätta att genomföra i några anständiga utbildningar, och andelen av de som försöker fuska men avslöjas är antagligen mycket hög. Och det handlar då inte om plagiat eller liknande.

Examensarbeten innebär att studenten ingår i en process där man deltar i seminarier, lämnar in PM med en idé som ska vara relevant och genomförbar utifrån aktuell utbildning samt handledning där utkast ges återkoppling under skrivandet gång. Ofta vet handledaren redan tidigt under kursen var en slutprodukt kommer att hamna betygsmässigt.

Visserligen är aldrig handledaren densamma som examinatorn, men de har kommunikation om uppsatsen inför att den ska ventileras och sedemera examineras - detta eftersom det är studentens insatser på hela kursen som ska betygsättas, inte bara själva den slutgiltiga textprodukten.

Centrala moment som ingår i betygsättningen är också hur väl författaren förmår försvara sitt arbete samt att opponera och hitta brister i andras uppsatsar. Även om examinatorn inte läst uppsatserna när de ventileras så får man bara genom att närvara under dessa moment en hygglig uppfattning om studentens övergripande akademiska förmågor.

Om det sedan plötsligt dyker upp en uppsats för betygsättning som inte alls korresponderar med hur studenten presterat under övriga moment så lyser alla slags varningar klarare än vad någonsin t ex en Urkund-rapport kan göra.

Känner inte till detaljerna i detta fall men i princip kan själva uppsatsen varit klanderfri, d v s att hon faktiskt kan ha köpt en högkvalitativ produkt, men att det fallit på att uppsatsens styrkor överhuvudtaget inte går att förstå utifrån studentens insatser på övriga moment. För att göra fusket svårare att upptäcka måste den riktiga författaren ta detta i beaktning och anpassa uppsatsen efter stundenten som avser fuska, och det är uppgifter som den riktiga författaren sällan har tillgång till.

Som fuskare vore det betydligt mer fruktbart att köpa otillbörlig hjälp under hela uppsatsprocessen genom att låta den egentliga författaren förbättra PM och utkast samt inför ventilering förklara svagheterna i slutprodukten så fuskaren kan förbereda ett trovärdigt försvar vid ventileringen. Avancerad läxhjälp, helt enkelt, istället för en sorts teknisk lösning utan förklaringar.

Att det sen finns hittepåutbildningar och låtsaslärosäten där såväl fuskare, handledare och examinator är både idoiter och kurrupta är en annan sak - då går det förstås att lyckas med vadsomhelst. Det är därför sådana examina väger lätt i CVet när man ska senare i livet ska visa sig anställningsbar på en arbetsmarknad, eller än värre tror sig vara ämnad för en forskarutbildning.

Men prova, vetja, det vore intressant att veta hur väl du lyckas inom olika ämnen, utbildningar och lärosäten.
Citera
2023-01-01, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nej, det är inte möjligt att han vann. Att sälja och köpa hasch är olagligt. Därför kan man inte bli dömd för bedrägeri om man sålt en chokladkaka istället. Det är som att en sexköpare skulle bli dömd för att han inte betalat horan. Eller att en tjuv anmäler langaren för att han inte fått betalt för stöldgodset. Så fungerar inte vårt rättssystem. Rättsväsendet hjälper inte människor som begått en olaglig handling att få rätt. Den som ger sig in i leken får leken tåla.

Däremot blev en man frikänd från narkotikabrott efter ha ätit från en haschkaka. Han var hos en kompis på nyårsfest, blev sugen på nåt sött, hittade vad han trodde var en chokladkaka i kylskåpet och åt en bit. Men det visade sig vara en haschkaka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21P344/choklad-var-hasch

—————-

När det gäller studenten så måste hon ha nån diagnos. Narcissism? Aspergers? Nånting fattas i hennes syn på hur världen fungerar. Hur i hela fridens namn kunde hon tro att ARN skulle döma till hennes fördel?

En blivande rättshaverist? Skulle inte förvåna mig om hon gjorde en polisanmälan (som lades ned) innan hon kontaktade ARN.

Jag tror inte sista ordet är sagt från hennes sida. Hon ger sig förmodligen inte. Nu försöker hon komma på nåt sätt att gå vidare. Förtala de ansvariga för uppsatsen anonymt på nätet? Stalka dem? Hota?
Jag är 100% säker att jag läst det och det var ju såklart väldigt märkligt. Har googlat men kan inte hitta nåt, är det verkligen ingen annan som minns det? Tror det fanns en tråd här på Flashback också. Det var längesen, säker 10 år sen. Men är helt säker på det!!!!
Citera
2023-01-01, 14:35
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast nu är det ju inte mot lagen att fuska under sina studier. Givetvis har lärosätet möjlighet att införa sanktioner vid fusk, men det är inget brott mot svenska lagar.
Jo det är det, nu har man infört undertecknat intygande vid examination, att inga otillåtna hjälpmedel mm använts. Hursom, principen avser att lagen inte skall stödja ohederlighet såväl som lagbrott.
Citera
2023-01-01, 14:44
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Ifråga själva fallet, en princip som heter pactum turpe är tillämpbar vilket innebär att man inte får nån rätt från lagen ifall saken gäller nåt olagligt.

Typiskt exempel är att nån anser sig lurad att denne inte fick knark för pengarna, lagen ger då ingen rätt till några pengar tilbaka.

Yttermera så sysslar inte ARN med tvister mellan privatpersoner.

Det är ytterst osannolikt att uppsatsen är köpt av ett företag.

Helt meningslöst att gå till ARN, och sedan bli uthängd som idiot.

LL
Citera
2023-01-02, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Undrade jag också och fick ett vettigt svar du kan se ovan.

Kan söka nytt jobb som kräver examensbevis som hon saknar nu?
Fast kan hon verkligen arbeta som uthyrd socionomkonsult i sju år utan att vara socionom på riktigt? ( =Ha en examen).
Citera
2023-01-02, 11:24
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Fast kan hon verkligen arbeta som uthyrd socionomkonsult i sju år utan att vara socionom på riktigt? ( =Ha en examen).

Det känns väl sannolikt att hon gått en utbildning utan att fullfölja den och sedan ljugit om att ha en examen och aldrig behövt visa upp examensbevis. Nu försökt köpa sig en examen, antagligen för att det brann i knutarna eller att hon funderade på att söka en position där det var oundvikligt att papper måste uppvisas. Spekulation, givetvis, men det låter mest rimligt.
Citera
2023-01-03, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
1) du säger att detta bedrägeri borde vara laglig.
2) du undrar hur många vill ha en läkare som fuskat till sin utbildning.

Hur ska du ha det?

Ja, bedrägeriet att skriva dåliga C-uppsatser för pengar, så att de som försöker fuska genom att köpa dessa C-uppsatser får underkänt.
Citera
2023-01-14, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobotomeradman
Haha kanske det! Kan säga att jag aldrig fuskat på något prov eller hemläxa. Jag kan förstå att folk gör det på högstadie eller gymnasiet men på högskolenivå så är man fan ute på hal is och borde tänka över vad för konsekvenser man kan orsaka.
Det har du nog. Hela systemet med betyg är helt upp åt väggarna. Ersätt det med intagningsprov.
Jag har graverande exempel på detta.
Jag gick en sjukvårdsutbildning på åttiotalet, jag skrev näst intill fullt på de tre prov vi hade, och fick en 3a. Damen framför skrev ytterst mediokert och fick en 5a, det är INTE okay!!
Det finns fler exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in