2022-12-30, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilr1t
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9zbxMw/kuggades-pa-kopt-c-uppsats-arn-provar-inte-fallet

Bland det mest omdömeslösa jag läst på länge. Att reklamera alltså.

Är det vanligt förekommande att betala någon för att skriva sin c-uppsats?

Vem är dåren?
Nänä. Hon har ju plankat något från internet.
Citera
2022-12-30, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobotomeradman
Detta är den typen av bedrägeri som borde vara laglig. Hur många vill ha en läkare som fuskat sig till sin position till exempel...
Nog är fusk illa, men du har aldrig fuskat, eller?
Självklart har du det.
Dom som skriver alla rätt på alla skrivningar, det är dom du borde vara rädd för.
Citera
2022-12-30, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Självklart har du det.
Dom som skriver alla rätt på alla skrivningar, det är dom du borde vara rädd för.

Haha kanske det! Kan säga att jag aldrig fuskat på något prov eller hemläxa. Jag kan förstå att folk gör det på högstadie eller gymnasiet men på högskolenivå så är man fan ute på hal is och borde tänka över vad för konsekvenser man kan orsaka.
Citera
2022-12-30, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Bra där!
Jag missade att söka på S V
Då är det nog SV som är GM ändå.

Konstigt att skriva uppsats 8 år efter avklarade studier...??

Det är många som inte klarar sina studier och ofta är det c- uppsatsen de saknar för att få examen.
Många av dessa får jobb ändå som om att de klarat utbildningen, sen kan de ju komma på flera år senare att de ska läsa klart sin utbildning. De kan också ha en chef som lovar bra löneförhöjning om de fixar examen vilket blir en morot för vissa. Jag tror det är större risk för att fuska med uppsatsen om man försökt själv tidigare men inte fixade det då.
Citera
2022-12-30, 19:39
Bannlyst
Shit, hur kan folk vara så oerhört oansvariga att dem köper en uppsats?! Vilka eller vart har personen i fråga gjort sitt köpt? Frågar åt en vän som absolut inte ligger efter på Svenskan.
Citera
2022-12-30, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Självklart har du det.
Skillnad på fusk och fusk.
Att ha någon fusklapp med krångliga uttryck som ger 5 poäng av 50 på ett prov och någon som skriver hela din uppsatts eller sitter och säger svaret på provet som dyker upp i örat..

Eller att man har en sambands formel för säg fysik men du gör alla uträkningar själv.
Citera
2022-12-30, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobotomeradman
Detta är den typen av bedrägeri som borde vara laglig. Hur många vill ha en läkare som fuskat sig till sin position till exempel...
Självklart har du det.
Citera
2022-12-30, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilr1t
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9zbxMw/kuggades-pa-kopt-c-uppsats-arn-provar-inte-fallet

Bland det mest omdömeslösa jag läst på länge. Att reklamera alltså.

Är det vanligt förekommande att betala någon för att skriva sin c-uppsats?

Vem är dåren?
Typiskt brudar! HON köpe en C-uppsats…!
Citera
2022-12-30, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
När jag och min kurskollega skrev vår C-uppsats i företagsekonomi läste vi flera uppsatser för att se hur de skulle vara strukturerade.

Metodbeskrivning, problemställning, slutsats, fotnots-apparat.

Ämnena skillde sig långt från vårt valda ämne. Men vi kunde få konkreta exempel på vad lärarna sade vi måste ha med.

Man får rätt snabbt en förståelse hur man disponerar och beskriver. Sen blev det i slutändan vår produkt.

Har man läst några uppsatser märker man rätt snart vad som ger ”godkänt” och vad som ger ”väl godkänt”.

Vi fick ”godkänt” på vår uppsats. Att skriva en uppsats som gav ”underkänt” då (1998) var nog omöjligt om man höll god kontakt med sin ”examinatör” och gick på seminarierna. Han gav riktlinjerna om vad en uppsats måste innehålla och vara strukturerad. Han gav ”tips” som i praktiken innebar att de måste följas. Det var trots allt han själv som satte betygen.

På C-nivå var det mer struktur och formalia än att uppsatsen skulle innehålla nya viktiga slutsatser.
Säger samma sak.
Går man på alla seminarium och handledningstillfällen och lämnar in till dem så är det omöjligt att bli underkänd.
Så undrar hur denna student blev underkänd.
Citera
2022-12-30, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
På inget sätt olagligt varken att vara spökskrivare eller att köpa spökskrivare till skoluppgifter, men det är bedrägligt och personen som lämnar in det hela blir sannolikt avstängd och återbetalningsskyldig för kursmomentet till CSN.
Kanske inte olagligt enligt lagen.
Men "olagligt" (=underkänd med risk för avstängning) enligt universitetets regler.
Citera
2022-12-30, 20:08
Medlem
Haha maken till fräckhet. Man undrar hur många som gjort detta eller köpt till sig andra meriter egentligen. Jag hade några klasskamrater på grundskolan/gymnasiet som helt enkelt var för dumma för att förstå de mest basala grejer men har fina titlar idag. Har själv erfarit hur låg kvalitet det är på vissa högskoleutbildningar men tvivlar på att dessa individer hade klarat sig igenom ändå.

Minns särskilt en tjej som pluggade 4h om dagen efter skolan och kunde böckerna utantill, men absolut inte kunde generalisera eller använda det hon lärt sig. Hon fick samma betyg som jag, som på den tiden var en deprimerad, odisciplinerad slacker och inte ligger långt över medel-IQ. Hon har en B.Sc. idag i ett tekniskt ämne, och även om en bachelor inte är särskilt hög nivå tvivlar jag starkt på att hon har förmåga att tillgodogöra sig den mängden information som krävs på tre år.

Sen har jag under ingenjörsstudier uppmärksammat att folk som inte förstår vad en invers, ett konjugat eller derivata är kan få godkänt på en analystenta. Det borde dock inte vara en smart väg att gå för de kursarna eftersom det blir dyrt (många matte/fysik-kurser) och det oftast krävs en viss förståelse i yrket.
Citera
2022-12-30, 20:10
Medlem
Hon som är namngiven i tråden ser ut att redan vara socionom sen 2014.
Varför skulle hon skriva till ARN nu och klaga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in