Citat:
Ursprungligen postat av
Blargg
Att mänskligheten försvinner förr eller senare tror jag är oundvikligt, precis som med dinosaurier så kommer vi förr eller senare att ersättas, detta genom en katastrof på ett eller annat vis.
Så, som rubriken lyder; hur tror du att mänskligheten upphör att existera?
Jag tror själv att något av dessa fyra alternativ är att se som mest trolig inom en överskådlig framtid:
1: En vulkan kommer explodera och lämna oss i en atomvinter varvid vi svälter till döds. Som exempel har Yellowstone historiskt haft frekventa utbrott på ungefär 700.000 års mellanrum, och det är i skrivande stund drygt 640.000 år sedan det senaste..
2: En asteroid raderar vår existens. Den 13 april 2029 passerar asteroiden Aphophis ruskigt nära vår lilla jord, och den återkommer år 2036, och det är bara en av alla rymdstenar där ute.
3: Sjukdomar. Ett nytt virus liknande digerdöden löper amok och i vår tid är det betydligt svårare, om inte omöjligt, att lyckas hejda något sådant, se bara på Covid.
4: Ett mer kontroversiellt men inte omöjligt scenario är att vi bygger vår egen undergång i och med att vi försöker skapa AI.
Väldigt få inser de enorma risker detta medför, om vi skulle lyckas. En superintelligens med spikrak inlärningskurva som aldrig mattas av kommer givetvis inte lägga någon vikt i vad vi säger och att tro att vi på något sätt kan överlista eller tygla en sådan intelligens är bara enfaldigt att tro.
Så, vad tror du?
Jag tror största faran är oss själva, dvs kärnvapen.
Men jag vill ändå lite naivt tro att vi människor kan ta oss framåt och överleva genom att bli en intergalaktisk ras. Det kanske låter som science fiction, men med tanke på den snabbt växande teknologiska utvecklingen som pågår så känns det inte helt omöjligt.
Det här låter också sjukt, men tillslut så kommer vi bli odödliga. Antingen genom medicin eller AI. Genom att koppla vårat medvetande till en maskin.
Vi behöver bara ta oss förbi några faser och hinder. Vi får hålla tummarna för Musken.