• 1
  • 2
2022-12-28, 12:07
Tjenare!

Har börjat fundera en del över vad jag skall plugga vidare nu till efter gymnasiet och har fått stort intresse av civilingenjör industriell ekonomi, några tankar om den linjen? Någon som har läst den och vad jobbar ni med just nu?

Hursomhelst, om ni nu fick välja mellan att läsa på chalmers, KTH eller Lund, vad hade ni valt? Betygen är inga problem utan rent utbildnings-/studentlivsmässigt tänkte jag.

Tacksam för svar!
Citera
2022-12-28, 12:20
Medlem
TupolevTu-144s avatar
KTH är absolut bästa alternativ. Lund är för studentikost, men bra universitet annars, givet andrahandsval. Chalmers är sämsta val med bred marginal. Äckligt rent av. Av flera anledningar som jag inte orkar räkna upp nu..

Indek är värdelöst om du har någorlunda förmåga till abstrakt tänkande. Välj ett klassiskt program istället - Teknisk fysik, Maskinteknik, Farkostteknik(KTH). Industriell ekonomi är tillräckligt lätt för att släppa igenom typiska skräpmänniskor - PK-folk, Karriärister, Opportunister - folk utan sann intelligens och abstrakt tänkande, vilka också snor jobben sedan. Bättre då att välja ett mer utmanande klassiskt program, givet att du har något i pallet..
Senast redigerad av TupolevTu-144 2022-12-28 kl. 12:30.
Citera
2022-12-28, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
KTH är absolut bästa alternativ. Lund är för studentikost, men bra universitet annars, givet andrahandsval. Chalmers är sämsta val med bred marginal. Äckligt rent av. Av flera anledningar som jag inte orkar räkna upp nu..

Jo, få höra om Chalmers. Berätta.
Citera
2022-12-28, 12:30
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144

Varför känner du så om chalmers?
Citera
2022-12-28, 12:37
Medlem
JW12345s avatar
Det finnes allaredan ett par större trådar som berör ämnet.
Citera
2022-12-28, 12:43
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullandeIgelkott
Varför känner du så om chalmers?

Var ska man börja? Bara det faktum att Chalmers ligger i Göteborg borde avskräcka de flesta. Den genuina Göteborgs-stämningen är borta sedan länge. Staden dog på tidigt 00-tal och har mer sociala problem än självaste Malmö.

Men det viktigaste är ju ändå att bedöma utbildnings-institutionen som sådan, inte vilken stad den råkar ligga i. Och Chalmers hamnar inte högt i min bok..

Det enda de är bra på är att sälja ut vetenskaplig tradition, integritet, empirisk hederlighet, etc..

Chalmers sjösätter sinnessjuka projekt, som att exempelvis "forska" om så kallade klimatförnekare. De dyker alltså inte ner i, och kritiskt granskar de teorier och förklaringsmodeller som bygger upp själva klimatnarrativet med tillhörande klimathot..

..nä, utan de forskar om vad som försiggår i huvudet på de som kritiserar nämnda teorier och modeller, s.k "klimatförnekare". Kvasivetenskap så det står härliga till alltså.

Såg du förresten att jag editerade mitt första-inlägg, la till mina tankar om industriell ekonomi, programmet som du funderar på att läsa.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2022-12-28 kl. 12:51.
Citera
2022-12-28, 12:49
Medlem
Kan inte tala för Chalmers och KTH, men LTH erbjuder finfina utbildningar och definitivt Sveriges bästa studentliv.
Citera
2022-12-28, 14:16
Medlem
Lund.

KTH och Chalmers är typ lika stora som min högskola, studentlivet kan man nästan glömma i jämförelse med Lund/umeå. MEN måste du verkligen gå 5 år? Räcker det inte med 3? Och ska du verkligen inte ta 1-2 sabbatsår? Fundera på dom frågorna. Och sen spelar betyg inte en jävla roll alls. Jag gick ut med 20.7 och känner mig lika dum som någon med 13 i betyg från gymnasiet som gått basår
Citera
2022-12-28, 14:30
Medlem
Vet att det inte var med som alternativ i frågan, men om du vill gå efter studentlivsstad så är det ju Uppsala du ska satsa på! Civing indek är ganska nytt där dock så det kan ju vara både fördel och nackdel antar jag.
Citera
2022-12-28, 16:12
Medlem
efftolvs avatar
Skulle tro Lund - Chalmers - KTH.
KTH sist då för jag har hört att lite illa om själva lokalerna och fastigheterna
Citera
2022-12-28, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buttfia87
Vet att det inte var med som alternativ i frågan, men om du vill gå efter studentlivsstad så är det ju Uppsala du ska satsa på! Civing indek är ganska nytt där dock så det kan ju vara både fördel och nackdel antar jag.

Hur håller sig Uppsalas civilingenjörsutbildningar jämfört med de mer tekniska högskolorna? Är man lika attraktiv på arbetsmarknaden och så? Är ju en roligare stad än Stockholm och Göteborg.
Citera
2022-12-28, 17:04
Medlem
Utbildningarna är ganska lika och det kommer inte vara lärosätet som avgör om du får ett bra jobb eller inte utan dina egna egenskaper, kunskaper och färdigheter. Välj den stad där du tror att du får bäst studenttid. Alla kommer att ge dig en bra utbildning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in