• 1
  • 2
2022-12-28, 10:47
Medlem
Obs att detta inte handlar om att inte kunna bli beroende av nikotin utan om att inte få någon kick!

Jag var på en fest härom veckan med en kompis som aldrig rökt, snusat eller druckit alkohol i hela sitt liv. Vi fick henne att testa en prilla LYFT med 2 pluppar och förväntade oss att hon skulle kräkas ganska snart som de flesta gör efter sin första.

Ingenting hände och hon bad om en till, men ingenting hände där heller. Det slutade med att hon satt där med 4 st snusar under läppen och kände inte av någonting alls. Det var inget fel på själva snuset eftersom vi som tog från samma dosor kände av dem.

Jag kan inte förstå hur hon, som aldrig testat nikotin, kunde trycka in 4 snusar och samtidigt kunna stå på benen. Jag själv som van snusare hade åtminstone blivit ordentligt illamående av detsamma.

Har någon varit med om liknande?? Eller kan någon förklara vad det kan bero på?? Kan man vara helt immun mot nikotin på det sättet?
Citera
2022-12-28, 11:32
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buttfia87
Obs att detta inte handlar om att inte kunna bli beroende av nikotin utan om att inte få någon kick!

Jag var på en fest härom veckan med en kompis som aldrig rökt, snusat eller druckit alkohol i hela sitt liv. Vi fick henne att testa en prilla LYFT med 2 pluppar och förväntade oss att hon skulle kräkas ganska snart som de flesta gör efter sin första.

Ingenting hände och hon bad om en till, men ingenting hände där heller. Det slutade med att hon satt där med 4 st snusar under läppen och kände inte av någonting alls. Det var inget fel på själva snuset eftersom vi som tog från samma dosor kände av dem.

Jag kan inte förstå hur hon, som aldrig testat nikotin, kunde trycka in 4 snusar och samtidigt kunna stå på benen. Jag själv som van snusare hade åtminstone blivit ordentligt illamående av detsamma.

Har någon varit med om liknande?? Eller kan någon förklara vad det kan bero på?? Kan man vara helt immun mot nikotin på det sättet?

Hon kanske har testat utan att berätta för er, är det möjligt? Konstigt nog fick jag ett rus fullt i klass med tyngre droger första gången jag snusade. Hela världen snurrade med eufori och sen motsvarande illamående, men aldrig upplevt liknande efteråt, ens efter åratal av uppehåll och "för" stor mängd nikotin.
Citera
2022-12-28, 12:02
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Krister
Hon kanske har testat utan att berätta för er, är det möjligt? Konstigt nog fick jag ett rus fullt i klass med tyngre droger första gången jag snusade. Hela världen snurrade med eufori och sen motsvarande illamående, men aldrig upplevt liknande efteråt, ens efter åratal av uppehåll och "för" stor mängd nikotin.

Det var ju lite av en chock när jag gick i sjuan och en kille i nian gjorde en enorm prilla till mig. Jag blev ganska snurrig och kallsvettig. Dessutom tog jag in den inför en fysisk ansträngning med att bära upp gitarrförstärkare, trumset med mera i flera omgångar upp för flera trappor. Men jag lyckades hålla minen inför de äldre killarna, vilket ju var viktigast i den ålder.

Jag har inte fått en liknande kick fler gånger, förutom en euforikänsla jag brukade få av första ciggen när jag hade tvingats låta bli att röka ett tag.

TS, kan hon gå på någon medicin? När jag en gång (inte sista gången) slutade röka, så testade jag Zyban och den tog helt bort nikotinkicken. Alternativt är hon som min sambo, som tjuvröker och håller det hemligt för de flesta hon känner.
Citera
2022-12-28, 13:19
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det var ju lite av en chock när jag gick i sjuan och en kille i nian gjorde en enorm prilla till mig. Jag blev ganska snurrig och kallsvettig. Dessutom tog jag in den inför en fysisk ansträngning med att bära upp gitarrförstärkare, trumset med mera i flera omgångar upp för flera trappor. Men jag lyckades hålla minen inför de äldre killarna, vilket ju var viktigast i den ålder.

Jag har inte fått en liknande kick fler gånger, förutom en euforikänsla jag brukade få av första ciggen när jag hade tvingats låta bli att röka ett tag.

TS, kan hon gå på någon medicin? När jag en gång (inte sista gången) slutade röka, så testade jag Zyban och den tog helt bort nikotinkicken. Alternativt är hon som min sambo, som tjuvröker och håller det hemligt för de flesta hon känner.

Tur du lyckades hålla dig på benen i alla fall, det är viktigt i alla åldrar, om man går i trappor
Citera
2022-12-28, 13:56
Medlem
Tror om denne hade testat en vape med lagom mycket nikotin i så hade denne inte kunnat masken lika lätt. Lika så var det ju barnsnus som det bjöds på. Langa upp en dosa "Siberia" eller likvärdigt så får man se på resultat.
Citera
2022-12-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Krister
Hon kanske har testat utan att berätta för er, är det möjligt?
Citat:
Ursprungligen postat av Europe

Nej är helt säker på att det var första gången, ingen tjuvrökning och inga betydande mediciner.

Citat:
Ursprungligen postat av Wittex
Tror om denne hade testat en vape med lagom mycket nikotin i så hade denne inte kunnat masken lika lätt. Lika så var det ju barnsnus som det bjöds på. Langa upp en dosa "Siberia" eller likvärdigt så får man se på resultat.

Ja det får väl vara nästa steg. Hon testade veckan efter igen och samma sak då, men då var det inte med starkare dos iofs.
Citera
2022-12-28, 14:23
Medlem
Ja verkligen, vet inte hur många som varit kaxiga på mitt nikotin intag och sedan provat själv och därtill chokat alternativt mått riktigt illa
Citera
2022-12-28, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittex
Ja verkligen, vet inte hur många som varit kaxiga på mitt nikotin intag och sedan provat själv och därtill chokat alternativt mått riktigt illa

Det kan jag tänka mig, men frågan kvarstår ändå tänker jag, kan man vara immun? Antar att du sakta höjt din tolerans eller började du på den nivån du är idag?
Citera
2022-12-28, 14:35
Medlem
Citat:
Det kan jag tänka mig, men frågan kvarstår ändå tänker jag, kan man vara immun? Antar att du sakta höjt din tolerans eller började du på den nivån du är idag?
Tror inte man kan vara immun helt ärligt, efter en viss mängd blir det ju dödligt så att vara immun mot nikotin går ju inte mao. Man kan vara mer tolerant än andra självklart.
Sedan så har jag minskat mitt dagliga intag av nikotin mer åren, jag satte ribban högt när jag väl började med nikotin, cigg utan filter, 32mg/ml e-juice vätska och stark lössnus.
Citera
2022-12-28, 15:21
Medlem
Rimners avatar
Citat:

Alkohol, är det något hon råkat smaka under kvällen?
"...i båda fallen stimuleras hjärnans belöningssystem via mottagare på nervcellernas yta som kallas nikotinreceptorer."
https://www.forskning.se/2006/11/29/...koholberoende/

Enkelt sagt så satt det redan en nyckel i låset snusen försökte låsa upp om det var alkohol inblandat så den kom inte in. Mycket roligare att bjuda muslimer på snus
Citera
2022-12-28, 15:26
Medlem
ManAvOrdnings avatar
Citat:

Aldrig kräkts eller fått någon nämnvärd kick av snus, inte ens i början första gångerna jag testade. Nikotinet utsöndras ju långsammare. Minns däremot att man kunde få nikotinkick som ung ifall man tog stora bloss på en cigg.
Citera
2022-12-28, 15:33
Medlem
Citat:

Ja jag.

Jag började min nikotinkarriär med cigaretter och fick och kan fortfarande få rejäla nikotinkickar av cigg om jag inte har rökt på länge.

Gick senare över till snus och är idag mest en feströkare eller kan ta en cigg om jag blir bjuden och de biter fortfarande.

Slutade dock att röka regelbundet och gick relativt snabbt över till snus och första gången jag tog en Tre ankare portion så kände jag inte ett skit och efter två timmar slängde jag in en till och nada nikotinkick.

Fortsatte dock med snuset främst för den goda smakens skull och att det höll röksuget borta men jag har under mina 20 år som snusare aldrig fått en nikotinkick av snus oavsett om det har varit portion eller lösnus.

Förklaringen tror jag ligger i att när du röker en cigg så får du i dig ca 1 mg nikotin relativt snabbt medans nikotinet i snus utsöndras långsammare under en längre tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in