• 1
  • 2
2022-12-27, 00:06
Medlem
L_a_z_e_rs avatar
Halloj!

Har blivit en gammal gubbe och hänger inte alls med längre med vad man ska kolla efter när det kommer till att få ihop en dator. Vill därmed gärna slänga ihop en bra gamingdator via Inet som då bygger ihop den till mig för en liten peng då jag inte har varken tid eller ork att göra det själv.

Vill som sagt ha en gamingdator som håller bra ett antal år framöver och titlar som jag vill kunna köra utan några begränsningar är Apex legends, Path of Exile 2, Baldur's gate 3 för att nämna några men blickar även fram mot titlar som exempelvis Starfield och liknande. Vill även ha en dator som kan klara flera processer utan problem samtidigt. Som att gamea, se på film, lyssna på musik med mera, samtidigt.

Slängde ihop några komponenter hos Inet som mer kunniga gärna får kommentera på. Vad som är overkill, vad är onödigt, vad för alternativ finns, kan man få ner kostnaden på ett smart sätt?

http://www.bilddump.se/bilder/202212...5.4.128.70.png

Alla typer av tips mottages varmt!
Citera
2022-12-27, 01:06
Medlem
Vad har du för budget? & i vilken upplösning har du tänkt spela?
Citera
2022-12-27, 05:22
Medlem
beaver_ses avatar
Du kan ringa supporten på INET och få hjälp,

"Behöver du hjälp?
Är du fortfarande inte helt säker eller har frågor och funderingar om ditt bygge får du gärna höra av dig till vår kundservice."

https://www.inet.se/info/175/kundservice
"Välkommen till vår kundservice!
Här sitter ett härligt gäng teknikentusiaster som är redo att guida dig genom teknikdjungeln oavsett om det handlar om att hitta rätt produkter, stötta dig i en felsöknings/installationsprocess eller hjälpa dig med beställnings- och orderrelaterade frågor.

Vissa frågor är vanligare än andra och just dessa samt tillhörande svar har vi valt att lista i vår FAQ för att möjliggöra att du hittar svaret på din fråga direkt; om du inte hittar svaret du söker eller rent av föredrar att kontakta oss så är du självklart välkommen att göra det!"

Tel nummer finns längst ner på sidan.
Citera
2022-12-27, 06:54
Medlem
Niskalaukauss avatar
Du kan ju alltid prova att bli medlem på Sweclockers forumet.
Väldigt bra forum för folk med dator frågor.
Citera
2022-12-27, 08:04
Medlem
AM4 är vid slutet av sin livslängd så då är det svårt att rekommendera det vid ett nybygge då du inte kan uppgradera processorn längre fram utan att också uppgradera moderkortet. Det är förmodligen smartare att köpa ett nyare AM5 moderkort och en 7700X för lite mer pengar men också möjlighet att uppgradera, alternativt gå Intel spåret med 13600K, eller 13700K för lite mer prestanda. Ska du ha AM4 trots det är ändå 5800X3D en snäppet vassare processor för gaming än 5900X om du kan få tag på den.

1000W nätagg är overkill för ett 3070Ti. 750W bör räcka, alternativt 850W om du trors allt vill ha lite marginal.
Citera
2022-12-27, 14:40
Medlem
https://www.proshop.se/Grafikkort/Po...aign=pricesite

23% Rea fram till nyår. Byt upp dig ~20-30% prestandamässigt på grafikkortet, ligger dock ~0-10% efter i raytracing om det vore väldigt viktigt med ray tracing för dig. Red devil korten har dessutom Powercolors bättre kylare för svalt och tyst kort.

Du har valt ett Mini-ITX moderkort men fullstort ATX chassi. Välj förslagsvis ATX moderkort till ATX chassi, Mini-ITX är för att spara plats och således har den kanske mindre usb uttag eller annan I/O osv.

AMD's processorer tycker om snabbt ram, välj ett ram på 3000mhz-3200mhz så får du lite gratis prestanda för samma krona. Spelar mindre roll om du byter cpu till 5800x3d som någon annan föreslog då 5800x3d har "3d stacked cache" som hjälper vid vissa arbetslaster(många spel älskar cache).

Finns andra 1000w nätaggregat lite billigare. 1890kr https://www.inet.se/produkt/6905501/...-rm1000e-1000w corsair har varit med länge på nätagg, själv haft flera av deras rm750x som varit lite av en standard att mäta sig mot. Klarar dig nog fint på 750w också men med tanke på hur datordelar bara verkar vilja dra mer och mer ström så kanske 1000w inte är så dumt till nästa bygge då ett nätagg ofta klarar sig närmare 10år, 7-10år garantitid är inte ovanligt.

Windows kan du köpa för 150kr på diverse hemsidor.
Citera
2022-12-27, 15:10
Köp bättre fläktar. Skulle även gå för 64 GB ram.

Snyggare chassi men det är ju en smaksak.

Windows skulle jag inte ha köpt då man kan fixa det gratis.
Citera
2022-12-28, 09:01
Medlem
L_a_z_e_rs avatar
Tack alla er som kommit med konstruktiv feedback hittills, uppskattas verkligen!

Var i kontakt med Inets support men dessvärre landade jag i att paketet blev dyrare.

Som han på Inet uttryckte det, att går jag ner ett hack på antingen processor, grafikkort så kommer det vara en markant steg nedåt. Han hjälpte mig anpassa lite fläktar och RAM-minnen men paketet är fortfarande saftigt.

Vad tycker folket? Har han krämat i för mycket, finns det fortfarande korrigeringar att göra för att kanske justera priset nedåt något?

Citera
2022-12-28, 09:52
Medlem
Ta bort Windows 11. Installera Windows 10 på datorn (gratis) och när detta är klart så klickar du bara på "Uppdatera till Windows 11" under uppdateringsfliken i Windows så har du 11:an helt utan kostnad.
Citera
2022-12-28, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L_a_z_e_r
Tack alla er som kommit med konstruktiv feedback hittills, uppskattas verkligen!

Var i kontakt med Inets support men dessvärre landade jag i att paketet blev dyrare.

Som han på Inet uttryckte det, att går jag ner ett hack på antingen processor, grafikkort så kommer det vara en markant steg nedåt. Han hjälpte mig anpassa lite fläktar och RAM-minnen men paketet är fortfarande saftigt.

Vad tycker folket? Har han krämat i för mycket, finns det fortfarande korrigeringar att göra för att kanske justera priset nedåt något?

Ta bort vattnet för en Noctua cpu fläkt för ca 800kr istället, köp win 11 nyckel överallt utom där, Tradera tex för 75kr
Citera
2022-12-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L_a_z_e_r

Spara minst 1000kr på din m.2 disk, en billigare under 1000 lappen märker du exakt 0 skillnad i prestanda
Citera
2022-12-28, 15:24
Medlem
Generellt kan man säga att du framförallt ska satsa pengarna på GPU för en gamingdator. Desto högre upplösning du spelar i desto mer får GPU jobba medan CPU inte bryr sig om upplösning. Den nya burken du fått hjälp med kostar 2k mer men kommer inte ge dig mer prestanda då den har samma grafikkort och grafikkortet kommer vara flaskhalsen vid gaming.

Helt absurt att betala 3700kr för ett moderkort som passar till nyaste intel generationen men fortfarande använder DDR4, DDR5 är det nyaste och bör användas till nyaste generationen annars kan du likväl gå på en äldre generation och spara pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in