• 1
  • 2
2022-12-26, 13:49
Medlem
Jag går runt å är sugen på att börja köra enduro. Kör vanlig mc varje dag men aldrig testat vare sig cross eller enduro tidigare. Det känns dock som en jäkla investering innan man kommer till banan. Behöver införskaffa hoj, skydd, transportmöjligheter, sen ska man gå med i klubb och ta licens. Allt denna innan man kört en meter. Det lär väl gå på en 50k minst, å en hel del tid.

Finns det något bra sätt att testa på innan man lägger ner så mycket i det? Jag har sett att vissa ställen har prova på aktiviteter för barn men ser inget för vuxna.

Bor i en stor stad å känner ingen som håller på så det är inte heller så lätt att bara fråga någon om man får testa.
Citera
2022-12-26, 14:13
Bannlyst
https://www.upplevelse.com/prova-end...BoC_MwQAvD_BwE

Lycka till!
Citera
2022-12-26, 14:48
Medlem
Automatvapens avatar
Börja med en gruspiskare? typ xr650 och släng runt på små grusvägar/mindre skogsstigar i ditt närområde?
Citera
2022-12-26, 15:14
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramptraktor
Jag går runt å är sugen på att börja köra enduro. Kör vanlig mc varje dag men aldrig testat vare sig cross eller enduro tidigare. Det känns dock som en jäkla investering innan man kommer till banan. Behöver införskaffa hoj, skydd, transportmöjligheter, sen ska man gå med i klubb och ta licens. Allt denna innan man kört en meter. Det lär väl gå på en 50k minst, å en hel del tid.

Finns det något bra sätt att testa på innan man lägger ner så mycket i det? Jag har sett att vissa ställen har prova på aktiviteter för barn men ser inget för vuxna.

Bor i en stor stad å känner ingen som håller på så det är inte heller så lätt att bara fråga någon om man får testa.

Licens? Aldrig hört talas om någon som haft det som kört i skogen. På bana, visst...

Gå med i något nätforum, t.ex. https://forum.soe.se/ , där brukar det tipsas om slingor i skogarna runtom.

Bor du i stockholmstrakten finns det massor av spår i skogarna runt Arlanda.

Det brukar ofta arrangeras gemensamma körningar som annonseras i såna forum för de som inte vill köra ensamma.
Citera
2022-12-26, 17:44
Medlem
Nu var min plan just att köra enduro på bana, och då behövs licens. Jag har ingen som helst lust att bli jagad av polis och hyser inget agg mot dem överhuvud taget.

Klart man kan skaffa sig någon dual-sport hoj å åka grusväg men det lockar inte riktigt på samma sätt. Gör ju inte insatsen mycket mindre heller. Jag är nyfiken på det mer tekniska körandet som jag fått för mig ingår i enduro. Visst kan man ge sig ut på stigar men då hamnar man i gråzoner rent lagligt, och jag har verkligen ingen lust att stå å bråka med någon sur markägare eller svampplockare om man får/inte får köra där. Då gör jag hellre rätt för mig från början.
Citera
2022-12-26, 18:22
Medlem
INTPs avatar
Ta kontakt med någon lokal klubb som sysslar med sånt. Du kan säkert både få känna lite på någon av medlemmarnas hojar med lånade skydd etc, och anmäla dig frivillig som funktionär på deras tävlingar - ett sätt att kunna komma ut och se hur det går till utan att själv köra.
Citera
2022-12-26, 18:34
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Nu var min plan just att köra enduro på bana, och då behövs licens. Jag har ingen som helst lust att bli jagad av polis och hyser inget agg mot dem överhuvud taget.

Klart man kan skaffa sig någon dual-sport hoj å åka grusväg men det lockar inte riktigt på samma sätt. Gör ju inte insatsen mycket mindre heller. Jag är nyfiken på det mer tekniska körandet som jag fått för mig ingår i enduro. Visst kan man ge sig ut på stigar men då hamnar man i gråzoner rent lagligt, och jag har verkligen ingen lust att stå å bråka med någon sur markägare eller svampplockare om man får/inte får köra där. Då gör jag hellre rätt för mig från början.

Man kör inte enduro på bana, då kör man motocross.
Citera
2022-12-26, 18:45
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Man kör inte enduro på bana, då kör man motocross.

Vill du hellre kalla det slinga? När du inte kör kåsan så brukar man väl träna på en en avlyst bana/slinga/stig? Oavsett så verkar dom ligga i anslutning till crossbanor häromkring, tyvärr stängde dom ner min lokala bana/slinga för både cross och enduro.

Skogsbönder är för aggressiva så jag tröttnade på att åka legal grusväg och sålde av min enduro.
Citera
2022-12-26, 21:19
Medlem
Citat:

Vad exakt är det du känner att du vill testa som du inte kan leva dig in genom att se andra åka?

Har du aldrig ens kört en liten cross?
Citera
2022-12-27, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vad exakt är det du känner att du vill testa som du inte kan leva dig in genom att se andra åka?

Har du aldrig ens kört en liten cross?

Jag tror det skulle vara skitkul, just baserat på att ha sett andra åka. Det jag vill undvika är ju att lägga en massa pengar å sen inse att det inte var såå kul som jag hade tänkt. Att grejerna bara blir stående. Just därför skulle jag vilja testa innan.

Sån prova på grej som Covid1337 skickade hade inte varit så dumt, bara det att den ligger i helt fel del av landet.
Citera
2022-12-27, 17:49
Medlem
Citat:
Jag tror det skulle vara skitkul, just baserat på att ha sett andra åka. Det jag vill undvika är ju att lägga en massa pengar å sen inse att det inte var såå kul som jag hade tänkt. Att grejerna bara blir stående. Just därför skulle jag vilja testa innan.

Sån prova på grej som Covid1337 skickade hade inte varit så dumt, bara det att den ligger i helt fel del av landet.

Det ÄR svinkul. Framförallt finns det knappast något som är så kul samtidigt som det ger konditionsträning som få andra aktiviteter kommer nära. Skulle möjligtvis vara snöskoter i så fall.

Men jag vet också att det inte passar alla. Jag vet vänner som kört mycket cross men som inte gillar enduro för att det är lite "brötigt" att man kör fast, ligger och studsar på stenar, rötter osv. Vill man bara "gasa" och komma åt fartupplevelse och acceleration kan man nog bli lite besviken. Sen beror det så klart var i landet man kör och hur bana och terräng ser ut. Är det i den kallare delen av landet blir det en extra dimension så här års att köra dubbat, är det inte så mycket snö är det E20 genom hela skogen.

Om du är lite händig skulle du ju kunna börja med något billigare också och inte köpa så mycket utrustning förrens du vet att det är kul.

Men enklast är väl att via forum försöka hitta nån nära där du bor och fråga om du får testa lite mot betalning. Kanske nån MC firma kan göra en specialare och hyra ut en dag.

Hoppas du tycker det är kul och börjar.
Citera
2022-12-27, 18:10
Medlem
Fogmaker83s avatar
Licens behövs bara om man tävlar. Dock så måste du köra på en godkänd cruss/endurobana. Har kört cross
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in