• 1
  • 2
2022-12-26, 00:34
Medlem
Som rubriken lyder behöver jag hjälp.. har en imac med osx 10.8.5 som jag inte kan uppdatera då jag inte kan logga in i appstore. När jag försöker vill datorn öppna något i safari men det står nåt om osäker anslutning. Jag är helt ny i applevärlden och fattar inget om detta..

Mvh hjälplös
Citera
2022-12-26, 00:39
Medlem
Det finns en fb-grupp som heter ”Applebubblan support”. Gå med där så får du svar.
Citera
2022-12-26, 00:40
Medlem
Tack!
Citera
2022-12-26, 03:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ritualkenny
Som rubriken lyder behöver jag hjälp.. har en imac med osx 10.8.5 som jag inte kan uppdatera då jag inte kan logga in i appstore. När jag försöker vill datorn öppna något i safari men det står nåt om osäker anslutning. Jag är helt ny i applevärlden och fattar inget om detta..

Mvh hjälplös

Datorn är för gamla för att köra modern Mac OS version. Du kan installera Ubuntu 22.04 LTS på och den, så har du en utmärkt surfdator.
Citera
2022-12-26, 06:04
Medlem
megacrexs avatar
Citat:

Mvh hjälplös
Din Safari är för gammal för dagens internet. Du ska kunna uppgradera till åtminstonde OSX 10.13, kanske högre. Se om du kan få hem en modernare webläsare för att komma åt appstore. Det finns en version av firefox som kanske skulle fungera, tror den kallas nightly.
Citera
2022-12-26, 06:32
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:

Mvh hjälplös

Citat:
Ursprungligen postat av megacrex
Din Safari är för gammal för dagens internet. Du ska kunna uppgradera till åtminstonde OSX 10.13, kanske högre. Se om du kan få hem en modernare webläsare för att komma åt appstore. Det finns en version av firefox som kanske skulle fungera, tror den kallas nightly.
Det kan vara svårt för en nybörjare att uppgradera till rätt version, med en direktlänk ska man kunna ladda ner rätt och installera.

Kanske denna?
https://apps.apple.com/us/app/macos-...66841314?mt=12

Observera att till och med 10.15 numera är osupportad, gör inga bankärenden med datorn!
Citera
2022-12-26, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det kan vara svårt för en nybörjare att uppgradera till rätt version, med en direktlänk ska man kunna ladda ner rätt och installera.

Kanske denna?
https://apps.apple.com/us/app/macos-...66841314?mt=12

Observera att till och med 10.15 numera är osupportad, gör inga bankärenden med datorn!

Jag kan öppna länken men inte ladda ner catalina. det står att man måste ha 10.9 och jag har 10.8..
Citera
2022-12-26, 13:04
Medlem
Nu fick jag ett tips om att man kan klona med en annan mac.. Skulle det fungera tror ni?
Citera
2022-12-26, 13:06
Bannlyst
Citat:
Nu fick jag ett tips om att man kan klona med en annan mac.. Skulle det fungera tror ni?

Du kan köra in Cataline, det finns patchar på nätet.. Men den kan sluta fungera efter uppdatering. Vad skall du använda maskinen till?
Citera
2022-12-26, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Du kan köra in Cataline, det finns patchar på nätet.. Men den kan sluta fungera efter uppdatering. Vad skall du använda maskinen till?

egentligen har vi köpt den för att den minste här hemma ska lira lite enklare spel och träna på att skriva och surfa lite. Jag har hittat lite trådar om såna patchar men jag fattar inte ett smack av det
Citera
2022-12-26, 13:11
Bannlyst
Citat:
egentligen har vi köpt den för att den minste här hemma ska lira lite enklare spel och träna på att skriva och surfa lite. Jag har hittat lite trådar om såna patchar men jag fattar inte ett smack av det

Kör in Ubuntu 22.04 LTS och installera chrome, så får du en helt ok surf och streaming dator.

Det där med spel kanske går också. Varken Mac eller Linux är någon spelplattform av rang. Att börja köra fulpatchade Mac OS, det är något man skall göra bara om man gillar att leka.. Vill du ha något som fungera, så rekomenderas inte fulpatchade.

Har själv flera gamla "macar" , det är bara att glömma Mac OS när apple inte vill supporta din maskin längre. Rent hårdvaru mässig är din maskin helt ok många år till. Särskilt 27" iMac hade en underbar skärm.

Tyvärr är apple duktiga på att sluta supporta gamla Mac OS versioner väldig fort och man gör förändringar så t.ex Chrome sluta supporta High Sierra, då är man utelåst ifrån webben.

Då finns en lösning att köra Windows 10 eller köra in ubuntu / annan linux distrubtion. Bereonde på vad man skall ha datorn till och vad man har för budget, så kan man välja 2 olika vägar.

En windows 10 licens kostar runt 1200:- eller köra in t.ex Ubuntu 22.04 LTS kostar 0:-
Senast redigerad av PalmeKiller 2022-12-26 kl. 13:36.
Citera
2022-12-26, 13:14
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Jag kan öppna länken men inte ladda ner catalina. det står att man måste ha 10.9 och jag har 10.8..
Vi måste hjälpa dig att hitta direktlänken till Catalina.

Om det verkligen är så att du inte kan öppna denna länk på din mac, vad händer?
https://apps.apple.com/us/app/macos-...314?ls=1&mt=12

Då får du prova denna metod:
https://techrechard.com/download-macos-catalina-dmg/

Citat:
Det ska inte behövas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in