2022-12-25, 20:52
Medlem
Gavins-Friends avatar
Jag har inte ägt en dator på 7år ungefär. Har kört Smart TV, mobil, PS4 (som jag inte har kvar) och Switch.

Tänkt köpa en PS5 men orkar inte vänta tills den blir tillgänglig till normalt pris och saknar vissa grejer med PC som inte går på konsol, kanske ska plugga lite hemifrån osv.. Funderade på en Steam Deck men jag kommer spela mest på TVn. Vet att man kan koppla den till TVn men borde väl vara bättre med en stationär dator i samma prisklass då? Så kopplar jag den till TVn och köper trådlöst tangentbord och handkontroll.

Har som sagt inte ägt en PC på 7år så jag vet ingenting vad alla olika saker betyder.

Det spel jag mest vill spela som lär kräva en del bra komponenter är Elden ring annars gillar jag indiespel och är nöjd med grafiken på Switch hehe. För mig är inte grafiken superviktig. Klart det skulle vara nice med max grafikinställningar och så men inte på bekostnad av flera tusenlappar. Men om det ser ut som på en PS4 pro med 4K typ så är jag väl nöjd.

Eller ska jag köpa en Steam Deck med dock bara eller vänta tills PS5? Hmm.. Maxpris jag vill lägga är nog vad den dyraste Steam Deck kostar, alltså runt 7000kr. Helst under 5000kr om det är möjligt.
Citera
2022-12-26, 00:37
Medlem
VenturaCustoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Jag har inte ägt en dator på 7år ungefär. Har kört Smart TV, mobil, PS4 (som jag inte har kvar) och Switch.

Tänkt köpa en PS5 men orkar inte vänta tills den blir tillgänglig till normalt pris och saknar vissa grejer med PC som inte går på konsol, kanske ska plugga lite hemifrån osv.. Funderade på en Steam Deck men jag kommer spela mest på TVn. Vet att man kan koppla den till TVn men borde väl vara bättre med en stationär dator i samma prisklass då? Så kopplar jag den till TVn och köper trådlöst tangentbord och handkontroll.

Har som sagt inte ägt en PC på 7år så jag vet ingenting vad alla olika saker betyder.

Det spel jag mest vill spela som lär kräva en del bra komponenter är Elden ring annars gillar jag indiespel och är nöjd med grafiken på Switch hehe. För mig är inte grafiken superviktig. Klart det skulle vara nice med max grafikinställningar och så men inte på bekostnad av flera tusenlappar. Men om det ser ut som på en PS4 pro med 4K typ så är jag väl nöjd.

Eller ska jag köpa en Steam Deck med dock bara eller vänta tills PS5? Hmm.. Maxpris jag vill lägga är nog vad den dyraste Steam Deck kostar, alltså runt 7000kr. Helst under 5000kr om det är möjligt.

Tycker du kan handla en PS5 när den är tillgänglig för dig. Kommer rocka skiten ur Elden Ring m.m.

Jag kollade hur elden ring såg ut på steam deck och det var väl sådär med det, även om steam deck i sig är ballare än Switch. https://www.youtube.com/watch?v=OOajtLaVacU
Citera
2022-12-26, 05:23
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Men om det ser ut som på en PS4 pro med 4K typ så är jag väl nöjd.

Steam Decks grafikkort ligger prestandamässigt ungefär i nivå med ett GTX 1050, ett sex år gammalt grafikkort som kostade en dryg tusenlapp när det såldes. Den kan alltså inte på något sätt tävla mot moderna komponenter. En Steam Deck köper man för att man vill ha en handhållen enhet, ingenting annat.
Citera
2022-12-26, 07:22
Medlem
https://sharkgaming.se/stationara-datorer

Där finns det datorer för under 8000 kr.
Citera
2022-12-26, 08:14
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenturaCustom
Tycker du kan handla en PS5 när den är tillgänglig för dig. Kommer rocka skiten ur Elden Ring m.m.

Jag kollade hur elden ring såg ut på steam deck och det var väl sådär med det, även om steam deck i sig är ballare än Switch. https://www.youtube.com/watch?v=OOajtLaVacU
Mjo men tror jag vill ha en PC ändå. Behöver för mer än spel.

Att Steam Deck är "ball" är en av anledningarna till att jag vill ha den. Jag har som sagt en Switch och den tar jag aldrig med någonstans, den stannar alltid hemma och jag spelar mest på TVn. Är lite sugen på en Steam Deck ändå och spela handhållet på den tillsvidare.
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
https://sharkgaming.se/stationara-datorer

Där finns det datorer för under 8000 kr.
Faktiskt kollat just där. https://sharkgaming.se/max-bite-extreme-v2 duger en sån?

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Steam Decks grafikkort ligger prestandamässigt ungefär i nivå med ett GTX 1050, ett sex år gammalt grafikkort som kostade en dryg tusenlapp när det såldes. Den kan alltså inte på något sätt tävla mot moderna komponenter. En Steam Deck köper man för att man vill ha en handhållen enhet, ingenting annat.
Ah lite det jag misstänkte. Men ser ju att Steam Deck funkar bra som PC men kanske inte som gaming PC på TVn. Då borde alltså en billig dator prestera bättre än Steam Deck på TVn väl? Då borde jag ju bli jättenöjd med en dator för samma pris som en Steam Deck? Grafikkort och olika siffror säger mig tyvärr ingenting. Edit: men ser att grafikortet på den stationära jag skickade som ingår original är just ett GTX 1050. Så värt att betala extra för ett bättre då? De har lite olika om du klickar på länken men blir stor skillnad i pris då.
Senast redigerad av Gavins-Friend 2022-12-26 kl. 08:18.
Citera
2022-12-26, 11:06
Medlem
Är det bara jag som inte kan scrolla på sharkgaming?

Otroligt störande.
Citera
2022-12-26, 13:35
Medlem
Citat:

Att Steam Deck är "ball" är en av anledningarna till att jag vill ha den. Jag har som sagt en Switch och den tar jag aldrig med någonstans, den stannar alltid hemma och jag spelar mest på TVn. Är lite sugen på en Steam Deck ändå och spela handhållet på den tillsvidare.
Faktiskt kollat just där. https://sharkgaming.se/max-bite-extreme-v2 duger en sån?

Vet inte vad du ska spela men har själv beställt just den för att gibba CS:GO mestadels annars.

Du kan även kolla på denna guiden och se vilken dator som är mest anpassad https://sharkgaming.se/speldator-guide
Citera
2022-12-26, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emknaps
Är det bara jag som inte kan scrolla på sharkgaming?

Otroligt störande.
Funkar för mig
Citera
2022-12-26, 13:49
Medlem
Gavins-Friends avatar
Jag köpte en PS5 nu. Blir nog en Steam Deck och billig laptop (inte för gaming) i framtiden. Hade egentligen föredragit PC för har polare som mest spelar på just PC men jag kör mest single player ändå.
Citera
2022-12-26, 16:57
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ah lite det jag misstänkte. Men ser ju att Steam Deck funkar bra som PC men kanske inte som gaming PC på TVn.
Man måste ju acceptera massor med kompromisser för att kunna få en hel dator i ett så litet format. Vissa anser att kompromisserna är värt det, andra inte. Det är ju bara att läsa om hur folk använder sin Steam Deck. Många som sagt att de tidigare inte hade tålamod att sitta vid datorn och spela men att sjunka ner i soffan med en Steam Deck är en helt annat sak. Andra skaffar en ännu billigare Logitech G Cloud för att den är lättare och har bättre skärm och väljer att strömma alla spel från sin vanliga speldator.

De olika tillverkarna försöker att hitta sin nisch, går det inte att påstå att en dator/konsol är bäst för alla, utan det handlar om vad som fungerar för oss som individer.
Citera
2022-12-27, 06:44
Medlem
Citat:

Ah lite det jag misstänkte. Men ser ju att Steam Deck funkar bra som PC men kanske inte som gaming PC på TVn. Då borde alltså en billig dator prestera bättre än Steam Deck på TVn väl? Då borde jag ju bli jättenöjd med en dator för samma pris som en Steam Deck? Grafikkort och olika siffror säger mig tyvärr ingenting. Edit: men ser att grafikortet på den stationära jag skickade som ingår original är just ett GTX 1050. Så värt att betala extra för ett bättre då? De har lite olika om du klickar på länken men blir stor skillnad i pris då.

Kan ge dig ett litet tips om du vill komma undan lite billigare på den datorn du länkade till sharkgaming.

Bli medlem i deras VIP klubb sol är gratis, då får du 5 % i välkomstgåva på din mail.

Ta sen bort Windows installationen från beställningen, då blir det -1400 kr, detta kan du köpa för 100 kr.
Citera
2022-12-28, 00:00
Medlem
bl-gr-ns avatar
En bärbar speldator med RTX 1050 eller 1050Ti finns för under 8000kr.
Oftast är Lagringen på dessa bärbara budget speldator i underkant, även om 0,5-1 TB M2 lagring räcker långt... Fast vill man använda datorn för något mer än att spela på, så äts lagringsutrymmet snabbt upp.

Än värre är det med arbetsminnet... 8GB är för lite och av någon anledning, tar Win11 3-4GB som inte spelen kan använda... Se till att det går att utöka minnet till ex. 16GB RAM för att spelen ska flyta.

Skärmarna är pyttesmå (15") och styrplatta och tangentbord är allt annat än ergonomiskt utformade...
Fläktarna kommer höras...och ställ inte drycker som du önskar ha kalla... nära datorns ventiler för det blåser ut het luft.

Batteriet dräneras snabbt, vill man spela mer än en kvart... så måste nätsladden kopplas.

Extern skärm, mus och tangentbord (+spelkontroll) är rekommenderbart... Datorn måste iallafall var vara ansluten till elkontakt.
(Pang! Så är den bärbara, väldigt stationär men man kan trots allt koppla bort allt och bara ta datorn kortare perioder in på toa)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in