• 1
  • 2
2022-12-25, 10:30
Medlem
Vad är smartast anser ni? Att fortsätta amortera eller att spara och investera allt som går istället? Jag tänker, är det inte ändå bra att försöka att på lång sikt bli fri från skuld, så att man inte har några lån sen när man ska gå i pension?

Ni som kommit under 50% i belåningsgrad, hur mycket amorterar ni årligen numera, vilken takt är bäst att ha på det anser ni?
Citera
2022-12-25, 10:45
Medlem
girigfans avatar
vi andra tycker nog att det vore smart att du fortsatte amortera i alla fall
Citera
2022-12-25, 10:46
Medlem
Kione211s avatar
Jag tycker du ska försöka ta extra ledigt och roa dig för pengarna. I framtiden kanske det inte är tillåtet att flyga och köra bil i Europa blir förbjudet på fler ställen varje år.
Jag har sparat några miljoner och inte jobbat på två år. Men jag hade roligare när jag var yngre och kostade på mig att inte jobba på några månader.
Jag har aldrig amorterat varje månad utan betalat in klumpsumma då och då.

Dessutom är inflation hög nu så det borde bli billigare att amortera i framtiden!
Citera
2022-12-25, 10:47
Medlem
Rent generellt kan man ju väga in att i och med att priserna på villor och bostadsrätter gått ner så är det också så att rent tekniskt ligger man kanske inte ens under 50 % strecket längre. Kan ju vara värt att ha i åtanke det med !

Många verkar helt enkelt ha "låst" sitt värde på bostaden när det var som allra högst, och ser sitt lån utifrån detta.
Senast redigerad av Revolutions 2022-12-25 kl. 10:59.
Citera
2022-12-25, 10:56
Medlem
Gör både och.
Vi har amorterat bort lånet och nu är vi skuldfria vid 60, parallellt så här vi investerat på börsen så vi behöver inte jobba längre om vi skulle vilja sluta med det.

Det enda jag kan säga är att det känns otroligt gött!
Visst om vi lagt allt på börsen så hade det KANSKE varit ännu bättre men är det ju gott nog nu så jag är inte det minsta bitter
Citera
2022-12-25, 11:31
Medlem
Dakota74s avatar
Vi har fortsatt amortera. Det gäller ju att hitta investeringar som ger en avkastning som är högre efter skatt än bolånetränta på lång sikt.
Citera
2022-12-25, 12:32
Medlem
rolemodels avatar
Vilket värderings år går du på?
2020? I sånna fall är du nog på 100% belåningsgrad nu om banken börjar fråga.
Citera
2022-12-25, 14:33
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Vad är smartast anser ni? Att fortsätta amortera eller att spara och investera allt som går istället? Jag tänker, är det inte ändå bra att försöka att på lång sikt bli fri från skuld, så att man inte har några lån sen när man ska gå i pension?

Ni som kommit under 50% i belåningsgrad, hur mycket amorterar ni årligen numera, vilken takt är bäst att ha på det anser ni?

Har du bundit dina räntor till bra nivåer finns det ingen anledning att amortera.
Antingen spelar du på börsen eller sätter in pengarna kontinuerligt på ett
högräntekonto. Själv har jag 3.4% i sparränta och 1.5% o bostadslån.
Gratispengar är gott
Citera
2022-12-25, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Vilket värderings år går du på?
2020? I sånna fall är du nog på 100% belåningsgrad nu om banken börjar fråga.

Ta dina efterblivna påhittade idéer och försvinn.

Det är inte tal om några 50% tapp på bostadsmarknaden.
Citera
2022-12-25, 23:01
Medlem
2022

Bostadsvärde 5 msek
Lån 2.5 msek
Amortering 0 sek

2023

Bostadsvärde 4 msek
Lån 2.5 msek
Amortering 0 sek

2024

Bostad 3.2 msek
Lån 2.5 msek
Amortering?

Alltid bra med en likvid buffert men den där belåningsgraden på 50% ökar snabbt i en fallande marknad. Det påstås dock att amortering är en sparform, inte avbetalning på en skuld...
Citera
2025-05-17, 11:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Generellt bättre med ett långsiktigt aktiesparande i utdelningsaktier i etablerade bolag, då kan man i princip vara säker på att utdelningen är större än vad minskningen av räntekostnaden blivit om man amorterar.
Citera
2025-05-20, 15:45
Medlem
Jag tänker att du kan se på din amortering som en möjlig placering i ett tillgångsslag.

Låt oss säga för enkelhetens skull att du har tre alternativ för att placera din nästa krona:

- Räntekonto med 2,75% årlig ränta (Mangold)
- Aktiefonder med genomsnittlig avkastning på 7% per år (men kan vara mer eller mindre ett enskilt år)
- Amortering av bolån med runt 3% i årlig ränta (Ish snittränta Swedbank)

(Jag skippar att räkna med skatter, ränteavdrag för enkelhetens skull)

Var ska du placera pengarna? Det beror på när du förväntas behöva dem.

Kord tidshorisont:
Om du tänker använda dem inom något enstaka år (råden skiljer sig, men låt säga inom 12-24 månader) så vill du antagligen inte placera pengarna på en volatil aktiemarknad.

Om alternativet då är räntekonto, så har du högre avkastning i att minska ditt bolån istället (3% vs. 2,75%). Rent tekniskt kostar det dig 3%-2,75%=0,25% att behålla pengarna på ett räntekonto.

Nackdelen med amortering är att du inte har lika snabb tillgång till pengarna. Därför skulle jag i alla fall börja med att ha ungefär två-tre månadslöner på ett räntekonto, så att du snabbt kan lösa större problem som uppkommer. Ja, det kostar lite i form av räntan du betalar för att ha dessa pengar, men samtidigt är tillgänglig likviditet värdefullt för i alla fall mitt lugn i vardagen.

Längre tidshorisont
Om du däremot redan har tre månadslöner på kontot, inte tänker flytta på ett par år och inte räknar med att använda pengarna på länge så är antagligen en mer högavkastande tillgång bättre än att amortera.

Under en längre period kommer du att få en bättre avkastning (runt 7%, men det kan variera beroende på källa) av att istället placera pengarna i aktier eller motsvarande.

Det finns många om och men här, men generellt är det en fälla att placera sina pengar i fel tillgångar över tid. Däremot måste du vara bekväm med tidshorisonten och risken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in