2023-01-22, 23:37
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzypuff
Verkligen inte, men det är inte som att andras åsikter kommer få mig att ändra uppfattning. Förstår inte riktigt vad folk stör sig på, det är bara jag som blir drabbad om saker skulle gå fel.
Vad hade du räknat med för kommentarer då?
Många är de kvinnor som haft ihop det med våldsamma män och som fått ångra det bittert.

Varför bli ännu en siffra i våldsstatistiken?
Citera
2023-01-22, 23:51
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laggiore
Tror du har missat helt vad det handlar om, jag har inte vuxit upp med någon som har problem och ej heller själv haft problem, tvärtom, haft långa förhållanden som har givit mig mycket, bl.a. flera barn.
Men vill inom förhållande ha mer då mina sexuella preferenser är såna, det är inte svårare än så

Jag har svårt att tro att det enbart handlar om sexuella preferenser. Långa förhållanden och barn är ingen garanti för normalitet.

Har du däremot levt ett helt lyckligt och normalt liv, fram till idag, kanske du bara är fruktansvärt naiv.
Citera
2023-01-23, 00:05
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varför SÖKA UPP problemen, när så många kvinnor, som redan halkat dit, så desperat försöker komma ifrån dessa män..? Man hamnar inte på rättspsyk utan en anledning, utan då är det något grovt personen har gjort.

Tycker du ska googla på historier om kvinnor som börjat brevväxla med män i fängelser och på institutioner. Det finns hur mycket som helst, och det är samma historia varje gång: kvinnan ångrar sig. Hon önskar så mycket, att hon kunde backa i tiden och aldrig skicka iväg det där första brevet.

Dessutom skulle det inte vara den verkliga personen du lärde känna ändå, ens om det skulle lyckas för dig att få igång en brevväxling. För mannen vet att han kan få fördelar av att ha en tjej på utsidan. Därför försöker han att ställa sig in, visa sina bästa sidor - eller rentav goda sidor som han inte har i verkligheten. Och han har hur mycket tid som helst på sig, att fila på de där breven och skriva precis det som du vill höra.
Man behöver verkligen inte begå grova brott för att hamna på rättspsyk. Det räcker med vilket brott som helst och att man hade en allvarlig psykisk störning vid tillfället samt under undersökningen.
T.ex kan du vara schizofren och ha stulit på ICA.
Citera
2023-01-23, 01:46
Medlem
Laggiores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag har svårt att tro att det enbart handlar om sexuella preferenser. Långa förhållanden och barn är ingen garanti för normalitet.

Har du däremot levt ett helt lyckligt och normalt liv, fram till idag, kanske du bara är fruktansvärt naiv.

Nä, jag vet vad jag vill, vet du vad du vill?
Citera
2023-01-23, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Vad hade du räknat med för kommentarer då?
Många är de kvinnor som haft ihop det med våldsamma män och som fått ångra det bittert.

Varför bli ännu en siffra i våldsstatistiken?

Förslagsvis svar på trådens fråga, och att tråden sen hade dött ut. Det behöver ju inte bli så, finns värre dårar än TE som sitter inlåsta. Men visst, ska tänka ett varv till, eller tjugo. Och ta ett par till terapitimmar.
Citera
2023-01-24, 03:52
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Man behöver verkligen inte begå grova brott för att hamna på rättspsyk. Det räcker med vilket brott som helst och att man hade en allvarlig psykisk störning vid tillfället samt under undersökningen.
T.ex kan du vara schizofren och ha stulit på ICA.
Du hamnar knappast på rättspsyk om du snattar på ICA och råkar vara schizofren. Såvida du inte drar kniv och slaktar någon när du blir ertappad.
Citera
2023-01-24, 07:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Du hamnar knappast på rättspsyk om du snattar på ICA och råkar vara schizofren. Såvida du inte drar kniv och slaktar någon när du blir ertappad.

Jag tänkte detsamma, men orkade inte gå i clinch...
Citera
2023-01-24, 09:40
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Jaså? Det finns inga krav på att ett brott ska vara grovt för att rättspsykiatrisk vård ska kunna utdömas.
Jag har egna erfarenheter av rättspsykspatienter och en påfallande låg andel av dem jag träffade var dömda för att ha tagit livet av en annan människa.

Från domstol.se:
Citat:
För att kunna dömas till rättspsykiatrisk vård måste den tilltalade fortfarande lida av en allvarlig psykisk störning och ha behov av psykiatrisk tvångsvård. Det krävs också att brottet är så allvarligt att straffet i normala fall skulle bli fängelse.

Snatteri (Ringa Stöld) har fängelse i straffskalan.
Citera
2023-01-24, 12:25
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Jaså? Det finns inga krav på att ett brott ska vara grovt för att rättspsykiatrisk vård ska kunna utdömas.
Jag har egna erfarenheter av rättspsykspatienter och en påfallande låg andel av dem jag träffade var dömda för att ha tagit livet av en annan människa.

Från domstol.se:

Snatteri (Ringa Stöld) har fängelse i straffskalan.
Jag kan inte tänka mig att en enda psykiskt sjuk person döms till rättspsyk i Sverige pga snatteri. Du får gärna bevisa motsatsen.
Citera
2023-01-24, 12:30
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Jag kan inte tänka mig att en enda psykiskt sjuk person döms till rättspsyk i Sverige pga snatteri. Du får gärna bevisa motsatsen.
Varsågod:
Citat:
Alla brott med fängelse i straffskalan kan ge rättspsykiatrisk vård. Detta ledde för ett par år sedan till att en tjej med adhd som ”snattat” en dyr parfymflaska fick spendera ett år i sluten rättspsykiatrisk vård.
Länk: https://www.svd.se/a/0ea62530-b312-3e98-97ba-4aeeb2efecc0/straffen-ar-orimliga-inom-rattspsykiatrin
Citera
2023-01-24, 12:47
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Varsågod:

Länk: https://www.svd.se/a/0ea62530-b312-3e98-97ba-4aeeb2efecc0/straffen-ar-orimliga-inom-rattspsykiatrin
Var det det enda hon gjorde sig skyldig till? Det måste ju rimligen vara en extremt ovanlig dom.
Citera
2023-01-24, 12:49
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Varsågod:

Artikeln är ju en argumentativ text. Jag vet faktiskt inte om jag litar på att någon dömts till rättspsykiatrisk vård pga snatteri. Det låter helt absurt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in