2022-12-25, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Klart dom kan börja undra när det inte går åt några pengar för dig. Från att ha gjort av med pengar på daglig basis, till nästan att spara 60%, är en stor förändring.

Men samtidigt kan dom ingenting göra för pengarna du får in/har på banken, är deklarerade. Så där kan dom ingenting röra.

Så självklart kan det bli misstankar om att du rör dig med svarta pengar. Men dom har fortfarande ingenting att gå på, så dom kan bara sitta där och vänta, och hålla tummarna att du helt plötsligt börjar äga ett hus eller en bil som är värd 200 000kr. Och inga pengar har dragits från konto.

Så du kan andas ut och känna lugnet.

Tack 😊 jag kan redovisa varenda spänn jag äger. Det jag möjligtvis skulle ha svårt att redovisa är några värdesaker jag sparat ihop till under årens lopp, köper oftast på auktionssajter och där får jag ner priserna rejält men man får ju inga kvitton av privatpersoner som säljer. Däremot köpa kåk eller dyr bil är uteslutet, jag kommer få Sveriges sämsta pension så här slösas det inte, måste kunna käka efter 70 också
Citera
2022-12-25, 07:35
Medlem
scoremaxs avatar
Edit:
Äsch, skitsamma.
Senast redigerad av scoremax 2022-12-25 kl. 07:39.
Citera
2022-12-25, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Banken (eller snarare deras algoritmer) reagerar om ditt beteende börjar avvika från hur det såg ut tidigare. Så skaffa ett kreditkort som du handlar med och betala fakturan hos banken, så blir det en ”icke-suspekt” förändring.

Mm, det är de där jävla algoritmerna som skrämmer mig. De ser ju inte om jag käkar på extrapris dag ut och dag in för att spara ihop pengar till nåt, eller om jag lyckas få två paket havregryn till priset av ett och därmed ökar mitt sparutrymme. AI är inte så jädra smart ändå
Citera
2022-12-25, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag utgår från att du inte sparar på något konto?

Jodå, har sparkonto men där får jag ingen större avkastning. Om jag däremot köper värdesaken X så går den upp i värde mer än inflationen, därav att jag gjorde ett större köp i höst och blev granskad, vad nu det skulle vara bra för.
Citera
2022-12-25, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det är som dom andra säger inga som helst problem.

Det räcker ju att du åker utomlands ett år, eller folk som ligger döda i lägenheter.
Händer inget.

Jag antar att du ämnar avsluta din livsstil med förråd, annars hade du ju handlat ersättningsvarorna oavsett.

Eller så har jag förråd som räcker betydligt längre än 6-8 månader och bedömer att jag klarar mig med mindre. Men som du skriver, kan folk åka utomlands ett år kan väl jag få spara järnet en period utan att få problem. Tack för den 😊
Citera
2022-12-25, 08:01
Medlem
Duerfs avatar
Banken bryr sig inte om transaktioner du inte gör. Däremot kan banken ställa frågor om transaktioner du gör eftersom banken har en skyldighet att ha kundkännedom nuförtiden. Detta har delvis att göra med den nya penningtvättslagen.

Det finns inga algoritmer som bevakar varför du inte köpt mat med ditt kort på ett halvår.
Citera
2022-12-25, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Banken bryr sig inte om transaktioner du inte gör. Däremot kan banken ställa frågor om transaktioner du gör eftersom banken har en skyldighet att ha kundkännedom nuförtiden. Detta har delvis att göra med den nya penningtvättslagen.

Det finns inga algoritmer som bevakar varför du inte köpt mat med ditt kort på ett halvår.

Då är det med andra ord lugnt 😊 tack, då ska jag köra på min plan och utgår ifrån att det är lugnt.
Citera
2022-12-25, 09:20
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Kort bakgrund: jag har lackat ut ordentligt på inflationen, är less på allt vad konsumtion heter och har dessutom behov av att rotera mitt prepperförråd så matvaror mm inte blir för gamla. Har ett överflöd av basvaror och annat nödvändigt hemma och funderar nu på att leva av det 6-8 månader nästa år. Det innebär att jag inte kommer behöva handla alls fram till minst midsommar-23, utom möjligtvis lite färskvaror då, grönsaker och mejeriprodukter typ. Personligen ser jag detta som ett perfekt tillfälle att spara, kanske lägga lite pengar i fonder osv MEN då är frågan hur banken mfl reagerar. Numera kan man knappt ta ut kontanter eller än värre sätta in kontanter, göra ett större köp på någon auktionssajt etc utan att nån aktör ska in och granska varifrån pengarna kommer . . Låt säga nu att jag bara gör av med nån tusenlapp varje månad efter att räkningarna är betalda och sparar resten. Får jag problem då?

Kan tillägga att jag bara har vita inkomster och är en jävel på att leva snålt, men jag fattar ju att det kan se märkligt ut om jag plötsligt börjar spara 60% av min inkomst en längre tid, som om jag hade nåt annat att leva på vid sidan av. Är jag fel ute eller hur ska jag tänka för att slippa dra på mig ogrundade misstankar?

Den enda som bryr sig är din bank som kommer att gilla att få tjäna på mer av dina pengar.
Citera
2022-12-25, 09:36
Medlem
No problemas jag sparar mer än 80% av lönen varje månad och det reagerar aldrig banken på. De ser att jag har en vit lön, så inga konstigheter alls.
Citera
2022-12-25, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
No problemas jag sparar mer än 80% av lönen varje månad och det reagerar aldrig banken på. De ser att jag har en vit lön, så inga konstigheter alls.

👍
Citera
2022-12-25, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Kort bakgrund: jag har lackat ut ordentligt på inflationen, är less på allt vad konsumtion heter och har dessutom behov av att rotera mitt prepperförråd så matvaror mm inte blir för gamla. Har ett överflöd av basvaror och annat nödvändigt hemma och funderar nu på att leva av det 6-8 månader nästa år. Det innebär att jag inte kommer behöva handla alls fram till minst midsommar-23, utom möjligtvis lite färskvaror då, grönsaker och mejeriprodukter typ. Personligen ser jag detta som ett perfekt tillfälle att spara, kanske lägga lite pengar i fonder osv MEN då är frågan hur banken mfl reagerar. Numera kan man knappt ta ut kontanter eller än värre sätta in kontanter, göra ett större köp på någon auktionssajt etc utan att nån aktör ska in och granska varifrån pengarna kommer . . Låt säga nu att jag bara gör av med nån tusenlapp varje månad efter att räkningarna är betalda och sparar resten. Får jag problem då?

Kan tillägga att jag bara har vita inkomster och är en jävel på att leva snålt, men jag fattar ju att det kan se märkligt ut om jag plötsligt börjar spara 60% av min inkomst en längre tid, som om jag hade nåt annat att leva på vid sidan av. Är jag fel ute eller hur ska jag tänka för att slippa dra på mig ogrundade misstankar?
De kommer inte att reagera överhuvudtaget. Vad trodde du själv, de knackar på dörren och undrar varför du inte gör sv med pengar?
Citera
2022-12-25, 10:17
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Lol jag har gått över 12 månader utan att en enda spänn försvinner från kontot.

Aldrig hört nåt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in