• 1
  • 2
2022-12-24, 12:23
Medlem
Har en bil från 2016, ej många mil eller så. Är lite fundersam kring om jag skall ha helförsäkring eller halv?

En kompis säger att halv räcker, detta eftersom försäkring täcker om jag är involverad i en olycka? Oklart.

Har även garanti från firman jag köpte bilen, vad gäller motor, växellåda m.m.

Kan någon har förklara utförligt vilket är bäst?
Citera
2022-12-24, 12:30
Medlem
tastass avatar
Försäkringsbolaget kan tala om vad som ingår i de olika avtalen.
Vad som är bäst beror på omständigheter du ej listat i trådstarten.
Citera
2022-12-24, 12:37
Medlem
Ja..Smäller du bilen och är vållande och har bara halvförsäkring så får du ju inte en krona om den blir skrot.. Är väl den stora skillnaden

Edit: Eller såklart får du den ju inte reparerad heller även om den inte blir skrot
Citera
2022-12-24, 12:41
Medlem
VoktorDodkas avatar
Har du nyss tagit körkortet och det är din första bil så kanske du borde börja med att ha helförsäkring, åtminstone så länge att du känner dig säker på att inte krocka, köra på stolpar, backa in i saker osv.
Citera
2022-12-24, 12:42
Medlem
NyaHenriksss avatar
Om du råkar ut för en singelolycka och inte har helförsäkring så får du ingen ersättning.
Tex halt ute och du åker av vägen och krockar med ett träd.
Citera
2022-12-24, 12:49
Medlem
Tänk så här. Om du nu i vinter kör av vägen eller på annat vis krockar med annan eller ett träd. Felet är ditt eller åtminstone inte någon annan. Bilen blir skrot. Har du då råd att köpa ny bil eller ivf i förhållande till vad försäkringen plus självrisk skulle kostat dig? Man säkrar sin ekonomi och fortsatta leverne bra med försäkring på både sig själv, bostad, fordon, djur och annat!
Citera
2022-12-24, 12:54
Medlem
Prisskillnaden mellan hel och halvförsäkring motiverar ju sällan en halvförsäkring.

Räkna ut din egen smärtgräns och välj självrisk därefter, istället för att sänka priset på helförsäkringen. (Väljer du en högre självrisk på typ 3000kr så kan det ju va smart att lägga undan 3K som buffert för mindre saker än så)
Citera
2022-12-24, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Om du råkar ut för en singelolycka och inte har helförsäkring så får du ingen ersättning.
Tex halt ute och du åker av vägen och krockar med ett träd.
OM OM OM, ja detdär jäkla OM !
Jag kör med en över 20 år gammal häck och har BARA trafikförsäkring eftersom jag inte kör som taxi eller busschaufför eller andra här på Fb..
Kör man som man ska , håller rejält avstånd och är hänsynsfull gentemot andra, så råkar man inte illa ut..
Däremot kan man inte hindra att man blir påkörd av han med OM, men då slipper ju jag betala..
Citera
2022-12-24, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somaliya
Har en bil från 2016, ej många mil eller så. Är lite fundersam kring om jag skall ha helförsäkring eller halv?

En kompis säger att halv räcker, detta eftersom försäkring täcker om jag är involverad i en olycka? Oklart.

Har även garanti från firman jag köpte bilen, vad gäller motor, växellåda m.m.

Kan någon har förklara utförligt vilket är bäst?

Om man har vagnskadegaranti vilket du inte har på en 2016 så räcker det med halvförsäkring.
Trafikförsäkring täcker skador på annans egendom som du orsakar.
Halvförsäkring täcker Brand, Stöld, Skadegörelse och sådant (om jag mins rätt..)
Om du är vållande så behöver du helförsäkring för att få ersättning för skadorna på din bil.

Sådana där garantier som man brukar få av bilfirmor är egentligen mest säljtricks då du ändå alltid har 6 månaders konsumentköplag för dolda, ej varudeklarerade fel som inte orsakats av dig som konsument. Men det kan vara jobbigt att driva sådant juridiskt om bilhandlaren är mindre nogräknad.
Citera
2022-12-24, 13:01
Medlem
yz44s avatar
Trafikförsäkringen som är minimikravet täcker skador på andra.

Med halvförsäkring är du även försäkrad mot bl.a. brand (om den inte är anlagd) och stöld.

Helförsäkringen täcker skador på det egna fordonet vid en olycka/krock.

Mitt råd är att välja helförsäkring, jämför priser innan för det kan skilja en hel del.
Citera
2022-12-24, 13:29
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Jag kör med en över 20 år gammal häck och har BARA trafikförsäkring eftersom jag inte kör som taxi eller busschaufför eller andra här på Fb..
Kör man som man ska , håller rejält avstånd och är hänsynsfull gentemot andra, så råkar man inte illa ut..
Däremot kan man inte hindra att man blir påkörd av han med OM, men då slipper ju jag betala..

Jo alla försäkringar handlar just om det. OM!
Det är upp till var och en att avgöra om man vill ha försäkringar.
Citera
2022-12-24, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1

Om huset brinner så är det bra med en försäkring. I övrigt är det en ekonomisk belastning .

Samma sak gäller en bil försäkring. Man betalar lite mer för att ha en trygghet om något händer.

Även om du är den bästa föraren i Sverige så kan du vara trött en dag och göra ett misstag som gör att du orsakar en olycka och din bil blir skrot.

Kör man en 20 år gammal bil kanske det inte är några problem för dig men för mig är det åtminstone skönt att veta att jag får en slant om bilen blir inlöst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback