• 1
  • 2
2022-12-24, 01:53
Medlem
Hej,

Befinner mig i Australien och här får man inte tag på vissa saker lika lätt som hemma i Sverige. Jag ska göra toast skagen idag till jul och har endast fått tag i gråa färska räkor. Vad jag egentligen letar efter är ju räkor i lag (brine) men nu har jag slut på tid också att springa och leta efter det.

Hur tillagar jag detta bäst för att komma så nära en klassisk skagen? Ska jag koka de i saltat vatten? Steka och sen skära upp?

Kommer det kanske bli bättre med mina räkor?

Tack för era synpunkter
Citera
2022-12-24, 01:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Runtom
Hej,

Befinner mig i Australien och här får man inte tag på vissa saker lika lätt som hemma i Sverige. Jag ska göra toast skagen idag till jul och har endast fått tag i gråa färska räkor. Vad jag egentligen letar efter är ju räkor i lag (brine) men nu har jag slut på tid också att springa och leta efter det.

Hur tillagar jag detta bäst för att komma så nära en klassisk skagen? Ska jag koka de i saltat vatten? Steka och sen skära upp?

Tack för era synpunkter
Krabba, hummer, languster...ta det du hittar.
Citera
2022-12-24, 01:59
Medlem
peterZiipens avatar
Alla snofsiga kockar som Mannerström skulle säga att färska räkor är det enda som gäller, så du behöver nog inte trixa till det så mycket.
Citera
2022-12-24, 02:02
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Alla snofsiga kockar som Mannerström skulle säga att färska räkor är det enda som gäller, så du behöver nog inte trixa till det så mycket.

Man lär nog trixa till det med hyggligt mycket salt och lite socker iaf. Eventuellt lite dill om det ska smaka som hemma. Sen koka i några minuter, hellre för lite än för mycket.
Citera
2022-12-24, 02:04
Medlem
LemPicas avatar
Snabb "uppkokning" i välsaltat vatten.
Med snabb menar jag snabb.
Låt vattnet koka upp och lägg sedan räkorna i det redan kokande vattnet.
Räkor blir sega om dom kokas för länge.
Är du orolig för att dom inte skall bli kokta rakt igenom så låt dom ligga kvar i det varma vattnet ett par minuter efter att du tagit kastrullen från spisen eller ännu hellre lägg dom i folie några minuter efter snabb uppkokning.
Stek INTE !
Citera
2022-12-24, 02:13
Medlem
Tack för alla svar så snabbt! Jag gör som sistnämnda skrev, kokar upp vatten med salt och dill. Tar bort den från plattan. Kör i räkorna och låter det stå i 1 eller 2 minuter (får väll titta på färgen) sen låter jag det svalna och slänger ihop min skagen. På receptet jag utgår ifrån så står det bara att man ska ha majonäs. Men jag köpte lite sour cream också för bara majjo låter ju lite fett? Tror ni det blir bra? Bara en matsked kanske. Detta ska jag bjuda på till icke-svenskar så jag vill att det ska bli väldigt gott
Citera
2022-12-24, 02:48
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Tack för alla svar så snabbt! Jag gör som sistnämnda skrev, kokar upp vatten med salt och dill. Tar bort den från plattan. Kör i räkorna och låter det stå i 1 eller 2 minuter (får väll titta på färgen) sen låter jag det svalna och slänger ihop min skagen. På receptet jag utgår ifrån så står det bara att man ska ha majonäs. Men jag köpte lite sour cream också för bara majjo låter ju lite fett? Tror ni det blir bra? Bara en matsked kanske. Detta ska jag bjuda på till icke-svenskar så jag vill att det ska bli väldigt gott

Pröva själv men ska du bjuda på riktig skagen så är det ju majo som gäller. Tänk på att inte snåla med räkorna så blir det inte så fett.
Citera
2022-12-24, 02:52
Avstängd
En jävla massa dill ska till.
Citera
2022-12-24, 04:17
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Helt rätt sätt att koka räkorna på.
Men ta lite i taget för om du kastar i många räkor så kyls vattnet ner väldigt snabbt.
När mormor kokar räkor / kräftor mm har hon många grytor med kokande vatten.

Prova att blanda en liten mängd majo och sour, låter som att det kan skära sig om du har otur.

Gör som Gordon Ramsay och smaka på allt och se till att inte använda upp alla råvaror på samma gång så att du står där med massor av sega räkor.

Du måste kyla räkorna snabbt också, rekommenderar krossad is.
Glöm inte rödlök, citron och dill för den ultimata smaken!

Det blir säkert jättegott!
Lycka till och God Jul!
Citera
2022-12-24, 05:44
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Hej,

Tack för era synpunkter

Har ni ”fake crab” och sånt i aus? Funkade riktigt bra i räksallad. Gubbtips om man vill slippa laga. Hoppas det blir bra! Tyvärr kommer de säkert inte gilla det God Jul!
Citera
2022-12-24, 09:04
Bannlyst
Citat:
Hej,

Tack för era synpunkter

3 liter vatten, 7 matskedar salt, motsvarande 1 sockerbit, 1 flaska porter (svenskt mått), rejält med dill.

Koka upp, låt lagen koka 5-10 min.
I med två grabbnävar räkor i taget, koka ett par min. till räkorna flyter upp.
Kyl snabbt, helst under en fläkt eller direkt in i kylen, kylskåpet pallar den nedkylningen.

Kyl koklagen, häll lagen lver räkorna och låt stå så tills du ska använda dom.
Skala och kör.

Majjo + sour blir jättebra.
Citera
2022-12-24, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Pröva själv men ska du bjuda på riktig skagen så är det ju majo som gäller. Tänk på att inte snåla med räkorna så blir det inte så fett.

Wretmans original innehöll faktiskt inte majonnäs.
Men naturligtvis ska det vara majonnäs i skagenröra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in