• 1
  • 2
2022-12-24, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Inte utan att Windows blåskärmar. Du har försökt dej på detta? Eller vill du bara vara låtas att du kan någonting?

Jo det går utmärkt, det är inte som på Windows XP tiden.
Jag har en ssd jag använder till felsökning av datorer och den har suttit i tiotalet olika datorer med samma Windows 10 installation. Utan blåbilder, har nog inte fått en blåbild i Windows 10 eller 11 på flera år.

Så det fungerar utmärkt.
Citera
2022-12-24, 08:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtstark
Jo det går utmärkt, det är inte som på Windows XP tiden.
Jag har en ssd jag använder till felsökning av datorer och den har suttit i tiotalet olika datorer med samma Windows 10 installation. Utan blåbilder, har nog inte fått en blåbild i Windows 10 eller 11 på flera år.

Så det fungerar utmärkt.

Nu blåskärmar även Windows 7 när man klonar.
Citera
2022-12-24, 09:16
Medlem
Klonar du till en Samsung SSD kan du använda Samsung Data Migration Software som är gratis och enkelt att använda. https://semiconductor.samsung.com/co...support/tools/
Citera
2022-12-24, 09:26
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Klonar du till en Samsung SSD kan du använda Samsung Data Migration Software som är gratis och enkelt att använda. https://semiconductor.samsung.com/co...support/tools/
Jag köpte en evo till min laptop och använde den mjukvaran och satte evon i ett chassi för 2,5" diskar, gick hur smidigt som helst och nemas problemas efter att ha satt i den nya disken i datorn, blixtrans snabb jämfört mot den gamla.
Citera
2022-12-24, 10:43
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Den där fungera dåligt. Man kan faktiskt kopiera data som chrome lagra ifrån gamla till den nya

Kan du utveckla ditt svar lite mer än att den bara "fungera dåligt"? Bra för mig och andra som sitter i samma sits.

Säkert kan man det men jag slipper mycket annat jobb om jag bara klonar och allt ser likadant ut för henne när det är klart.
Citera
2022-12-24, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Kan du utveckla ditt svar lite mer än att den bara "fungera dåligt"? Bra för mig och andra som sitter i samma sits.

Säkert kan man det men jag slipper mycket annat jobb om jag bara klonar och allt ser likadant ut för henne när det är klart.

Om du gör ren installation, så kan man antingen "Synca" chrome emot ett google konto eller göra kopia på lokal chrome data
Citera
2022-12-24, 10:53
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Norton Ghost finns inte längre, men finns andra verktyg som kan klona disken och man kan ta bort och lägga till partitioner. Dock kan man inte flytta Windows installationer hur som helst. Du kan t.ex inte flytta en Windows installation ifrån AMD dator till en intel dator.

I detta fall handlar det om att flytta från ryzen-laptopen till extern ssd och sedan åter tillbaka till laptopen.

God jul alla!
Citera
2022-12-24, 11:50
Moderator
memymos avatar
Går kanonbra och klona.

Så som jag gör det är att jag kör ett program som heter partition magic. (finns i gratis variant samt betalvariant. men klonings delen är gratis)

Plocka ur disken ur den dator som du ska klona.

Anslut den disken i din dator med t.ex en sata till usb docka.
Skaffa en destinations disk. Anslut även den med en usb docka.

I partition magic markera källdisken välj clone disk. Markera destinations disken. Ändra partitionerna om du vill välj apply vänta.

Sen har du en klonad disk.

Windows 10 och 11 fungerar utmärkt att flytta mellan olika typer av hårdvara så lyssna inte på den falska informationen.
Citera
2022-12-24, 11:53
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
I detta fall handlar det om att flytta från ryzen-laptopen till extern ssd och sedan åter tillbaka till laptopen.

God jul alla!

Se inlägg #12.

God jul.
Citera
2022-12-24, 12:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark

"Den", fungerar utmärkt!
Det är så man gör det, man köper den sladden om man har egen disk eller en extern disk i kassett med inbyggd sladd.

Med Macrium, som jag tipsade om i inlägg #12, kan man förutom att klona, även ompartitionera det man klonar så man kan förändra diskens storlek.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in