• 1
  • 2
2022-12-24, 01:06
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Tja, en polare vill klona hårddisken på laptopen. PC.
Alltihopa alltså. Hela disken med Windows och allt.
Han kan inte datorer och jag kan mer men har inte koll på detta.
Hur löser man detta stabilt och enkelt?
Citera
2022-12-24, 01:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Använd Norton Ghost eller Clonezilla, den förra har du en guide här. https://www.ubackup.com/articles/how...host-0040.html

Till dvd (brukar bli tre DVD eller så) Till usb minne, lite bökigare eller till en extern disk, skall disken in i datorn sen behövs en docka alt. man bryter upp det externa chassit. Docka finns på Classe för ca 200kr.
Citera
2022-12-24, 01:57
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Använd Norton Ghost eller Clonezilla, den förra har du en guide här. https://www.ubackup.com/articles/how...host-0040.html

Till dvd (brukar bli tre DVD eller så) Till usb minne, lite bökigare eller till en extern disk, skall disken in i datorn sen behövs en docka alt. man bryter upp det externa chassit. Docka finns på Classe för ca 200kr.

Kan man inte bara koppla en extern ssd-disk via USB och klona över på den?
Citera
2022-12-24, 02:02
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Javisst kan du det. Tänkte fel, Julölen har gjort sig påminda Har gjort det ett antal gånger, jag brukar alltid spara systemet på "orginaldisken" ifall något skiter sig när man kör klonen från den externa och då behövs en tredje disk. Men det behövs ju egentligen inte.
Senast redigerad av Onanikrem 2022-12-24 kl. 02:05.
Citera
2022-12-24, 02:05
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ghostklonen blir som en imagefil. "en dvdskiva" som man sedan kör.... så systemet kommer inte att ligga öppet på den externa disken utan det visas en imagefil som är kopian. Hur det var på Clonzilla minns jag inte, men i princip likvärdigt men ett annat program bara
Citera
2022-12-24, 03:33
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2022-12-24, 07:27
Bannlyst
Norton Ghost finns inte längre, men finns andra verktyg som kan klona disken och man kan ta bort och lägga till partitioner. Dock kan man inte flytta Windows installationer hur som helst. Du kan t.ex inte flytta en Windows installation ifrån AMD dator till en intel dator.
Citera
2022-12-24, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Norton Ghost finns inte längre, men finns andra verktyg som kan klona disken och man kan ta bort och lägga till partitioner. Dock kan man inte flytta Windows installationer hur som helst. Du kan t.ex inte flytta en Windows installation ifrån AMD dator till en intel dator.

Det går utmärkt att flytta installationer mellan amd och intel datorer. Har fungerat bra de senaste tio åren typ.
Citera
2022-12-24, 07:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtstark
Det går utmärkt att flytta installationer mellan amd och intel datorer. Har fungerat bra de senaste tio åren typ.

Inte utan att Windows blåskärmar. Du har försökt dej på detta? Eller vill du bara vara låtas att du kan någonting?
Citera
2022-12-24, 07:54
Medlem
ost-e-knarks avatar
https://www.kjell.com/se/produkter/d...kloning-p61315

Detta verkar smidigt, jag blir faktiskt lite sugen själv då min frus dator fortfarande har en mekanisk hårddisk och hon är så glömsk så att hon låter mig inte bara göra en ren installation på SSD eftersom hon inte kommer kunna logga in på olika ställen automatiskt då.
Citera
2022-12-24, 08:05
Bannlyst
Den där fungera dåligt. Man kan faktiskt kopiera data som chrome lagra ifrån gamla till den nya

Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
https://www.kjell.com/se/produkter/d...kloning-p61315

Detta verkar smidigt, jag blir faktiskt lite sugen själv då min frus dator fortfarande har en mekanisk hårddisk och hon är så glömsk så att hon låter mig inte bara göra en ren installation på SSD eftersom hon inte kommer kunna logga in på olika ställen automatiskt då.
Citera
2022-12-24, 08:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Valfritt backupprogram kan numera klona en disk.
Använd Macrium Reflect vilket är ett av de bästa, pålitligaste, i att klona samt återställa. Alla är inte lika bra, underligt nog, på att återställa densamma.

Info - https://www.macrium.com/cloning-a-di...ium-reflect-v8
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in