• 1
  • 2
2022-12-23, 17:25
Medlem
Craiggs avatar
Long story short, hamnade hos inkasso. Ringde och frågade om en 3 månaders avbetalning och blev beviljad. Nu har jag dock fått lite mer skit inskickat hos samma inkassobolag på totalt 2500 spänn (ja, min ekonomi är skit just nu men är på bättringsväg åtminstone). Enda sättet för mig att betala detta är att inkludera dem i min redan befintliga avbetalningsplan, så jag ringde inkasso nyss men fick telefonsvarare på att de har stängt nu fram till nästa arbetsdag.
Är dock rädd att de nu i julhelgen ska skicka vidare ärendet till kronofogden. Tror sista betalningsdagen skulle ha varit igår eller idag (deras sida är så rörig så det står inte, sjukt nog) men någon påminnelse har jag iaf inte fått än på sms, har fått det innan. Kundtjänst må vara stängd, men kommer högsta chefen skicka ärendet vidare till kronofogden i helgen?
Citera
2022-12-23, 17:37
Medlem
Har de stängt skickar de väl inget vidare, vem skulle göra det? Ligg på dem så fort de öppnar. Ta inga nya skulder!
Citera
2022-12-23, 17:51
Medlem
Så fort du har pengar, betala in direkt. Lev supersnålt och skulderna avtar snabbare. Kapa så utgifter det bara går.
Enligt din text att döma, så gör du inte allt för att sänka skulderna.
Citera
2022-12-23, 18:33
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Long story short, hamnade hos inkasso. Ringde och frågade om en 3 månaders avbetalning och blev beviljad. Nu har jag dock fått lite mer skit inskickat hos samma inkassobolag på totalt 2500 spänn (ja, min ekonomi är skit just nu men är på bättringsväg åtminstone). Enda sättet för mig att betala detta är att inkludera dem i min redan befintliga avbetalningsplan, så jag ringde inkasso nyss men fick telefonsvarare på att de har stängt nu fram till nästa arbetsdag.
Är dock rädd att de nu i julhelgen ska skicka vidare ärendet till kronofogden. Tror sista betalningsdagen skulle ha varit igår eller idag (deras sida är så rörig så det står inte, sjukt nog) men någon påminnelse har jag iaf inte fått än på sms, har fått det innan. Kundtjänst må vara stängd, men kommer högsta chefen skicka ärendet vidare till kronofogden i helgen?

Tveksamt. Det brukar alltid vara någon dags fördröjning och över julhelgen händer det inte mycket.

Men ligg på som en igel det första du gör när dom öppnar igen annars kan det nog vara klippt.

Sen kan du ju ha oturen att någon nitisk jäkel skickade in det till fogden precis innan de gick hem för att äta julskinka och dricka glögg. Men som sagt, jag är tveksam.
Citera
2022-12-23, 18:50
Medlem
Citat:
. Kundtjänst må vara stängd, men kommer högsta chefen skicka ärendet vidare till kronofogden i helgen?

Råkar vara vän med högsta chefen och han hälsar att han har annat att tänka på nu under julhelgen.

Men blir det ändå problem så ta bara första bästa dag och snacka med inkasso, fogden.
Brukar kunna lösa sig bra har jag hört.
Citera
2022-12-23, 18:53
Medlem
darkSkyes avatar
Sen när har inkasso fakturor gått till kronofogden så snabbt? För mig tog det 3.5 år innan det gick till kronofogden. Vissa saker har ALDRIG gått till kronofogden ens...
Så varför oroar du dig? Det är inget dom gör under ett par månader, dom vill ju såklart tjäna så mycket pengar som möjligt på dig så att dom drar ut det i några år är inte konstigt. Sen släpper dom det till kronofogden så det blir värre för dig.
Citera
2022-12-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkSkye
Sen när har inkasso fakturor gått till kronofogden så snabbt? För mig tog det 3.5 år innan det gick till kronofogden. Vissa saker har ALDRIG gått till kronofogden ens...
Så varför oroar du dig? Det är inget dom gör under ett par månader, dom vill ju såklart tjäna så mycket pengar som möjligt på dig så att dom drar ut det i några år är inte konstigt. Sen släpper dom det till kronofogden så det blir värre för dig.
Sedan när behöver man gå via inkasso överhuvudtaget? Svar sedan aldrig. Inkasso är en kassako för inkompetenta människor som ts. Bolagen använder inkasso för att tjäna extra pengar
Citera
2022-12-23, 18:58
Medlem
Citat:

Nej, det lär inte hända. Sverige stannar på Jul. Ring på tisdag och prata med dem bara.
Citera
2022-12-23, 19:05
Medlem
Tror inte inkassobolagen skickar till KF över jul nyår. Dessutom är det inte kört även om det går till KF. Då får du papper och betalningskrav från KF betalar du då när du ska får du ingen betalningsanmärkning. Det är dock en del avgifter pålagda.
Ring eller skicka mail till inkassobolagen och be om lite mer tid för att vara på sälra sidan.
Citera
2022-12-23, 21:41
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Kundtjänst må vara stängd, men kommer högsta chefen skicka ärendet vidare till kronofogden i helgen?

Ja tyvärr. Högsta chefen kommer imorgon som är en lördag och dessutom julafton skicka vidare ditt ärende till kronofogden, gissningsvis runt klockan tre. Eftersom posten inte går då så kommer han antagligen ringa till en chef på Kronofogden, inte högsta chefen, det vore ju larvigt, han jobbar ju inte på julafton, och se till att ditt ärende omgående blir infört i systemet. Söndag, juldagen, kommer fogden och allt du äger och har, inklusive alla äckliga praliner i Paradis-asken, är utmätta. Nytt år, nytt liv, nu som hemlös. God jul.
Citera
2022-12-23, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkSkye

Det där med att inkasso inte skickar vidare skulden till kronis, så gör dem när de tror att du inte har några pengar eller tillgångar.

Istället så ligger den vilandes men kommer upp då och då, och när de får för sig att du har pengar så skickar de ut räkningen igen.
Citera
2022-12-23, 21:52
Medlem
Citat:

Du kan ju alltid logga in hos inkassobolaget och skriva ett meddelande där, och sen ringa när de öppnar på tisdag.

De brukar skicka en påminnelse först, och de kollar heller inte av om du har betalat in samma dag, utan det kan ju ta några bankdagar innan räkningen är registrerad hos dom, beroende på hur du betalade in den.
Så en räkning som dras den sista varje månad, brukar de ha öppen typ en vecka efter.

Men de lägger på förseningsavgift sen när de märker att det kom in sent såklart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in