2022-12-23, 03:01
Medlem
Har haft ett Gigabyte Aorus z370 Gaming 5. Varit super nöjd med den, speciellt ljudkortet den haft.

Nu har den gått sönder, så jag letar efter ett nytt för mitt I7 8700K som jag ska bygga. Med mig gamla Z370 har jag inte riktigt varit nöjd med hastigheten. Haft bara 16GB installerat RAM, så jag tänkte införskaffa ytterligare 16GB från följande "VENGEANCE® RGB PRO 16GB (2 x 8GB) DDR4 DRAM 3600MHz C18 Memory Kit — Black". Så jag kommer ha 32GB av dessa liknande.

Mitt I7 8700K kommer jag överklocka något för att som sagt, jag är ute efter hastighet.
Kommer ha en vattenkylning på CPU.

Nu till mitt nya moderkort.

Vilket bör jag köpa för maximal hastighet, och med något bättre ljudkort.

Vad rekommenderas?
Citera
2022-12-23, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Har haft ett Gigabyte Aorus z370 Gaming 5. Varit super nöjd med den, speciellt ljudkortet den haft.

Nu har den gått sönder, så jag letar efter ett nytt för mitt I7 8700K som jag ska bygga. Med mig gamla Z370 har jag inte riktigt varit nöjd med hastigheten. Haft bara 16GB installerat RAM, så jag tänkte införskaffa ytterligare 16GB från följande "VENGEANCE® RGB PRO 16GB (2 x 8GB) DDR4 DRAM 3600MHz C18 Memory Kit — Black". Så jag kommer ha 32GB av dessa liknande.

Mitt I7 8700K kommer jag överklocka något för att som sagt, jag är ute efter hastighet.
Kommer ha en vattenkylning på CPU.

Nu till mitt nya moderkort.

Vilket bör jag köpa för maximal hastighet, och med något bättre ljudkort.

Vad rekommenderas?

Den processorn är minst 5 år gammal så det finns nog inget vettigt nytt moderkort, blir begagnat då, detta tex
https://www.tradera.com/item/120308/...s-prime-z390-p
Citera
2022-12-23, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyAbbekos
Den processorn är minst 5 år gammal så det finns nog inget vettigt nytt moderkort, blir begagnat då, detta tex
https://www.tradera.com/item/120308/...s-prime-z390-p

Bör jag uppgradera CPU kanske?
Citera
2022-12-23, 04:40
Medlem
Citat:
Bör jag uppgradera CPU kanske?
Beror på vad du använder datorn till, ny cpu = nytt mkort med
Citera
2022-12-23, 10:40
Medlem
Citat:
Beror på vad du använder datorn till, ny cpu = nytt mkort med

Just nu bara driva E-handel, Amazon o.s.v. behöver snabb dator.
Citera
2022-12-24, 04:07
Medlem
Citat:
Just nu bara driva E-handel, Amazon o.s.v. behöver snabb dator.
Då räcker det med ett beg mkort
Citera
2022-12-24, 04:08
Medlem
Citat:
Då räcker det med ett beg mkort
Du behöver inte mer minne heller
Citera
2022-12-29, 10:30
Medlem
Citat:
Du behöver inte mer minne heller

Ju, ibland har jag så många Fikar uppe, så jag ser att minne håller på bli fullt. Ska uppgradera ytterligare med 16GB.

Nu är min fråga, då jag redan har 16gb av ett märke, kan jag lägga till ytterliggare 16GB av exakt samma märke utan problem?
Citera
2022-12-29, 19:37
Medlem
Citat:
Ju, ibland har jag så många Fikar uppe, så jag ser att minne håller på bli fullt. Ska uppgradera ytterligare med 16GB.

Nu är min fråga, då jag redan har 16gb av ett märke, kan jag lägga till ytterliggare 16GB av exakt samma märke utan problem?
Ja, lägg till vad du vill, är de inte i samma hastighet går de efter de slöaste, men samma som du har är ju att föredra
Citera
2022-12-29, 19:49
Medlem
Så länge du inte spelar på datorn så klarar du dig gott med det du har med ett nytt likvärdigt moderkort.

Antar att det är socket 1151 på den processorn?
Här finns ett ASRock kort i lager hos amazon exempelvis,

https://www.amazon.se/dp/B09NNPMYWC/ref=asc_df_B09NNPMYWC1671787500000/?tag=prisjakt05-21&creative=380333&creativeASIN=B09NNPMYWC&linkCod e=asn&smid=ANU9KP01APNAG

Du behöver inte mer ram för dina ändamål, oavsett om du har 200 flikar öppna, det är nog helt enkelt en ominstallation som gäller och fixar dina prestandaproblem. Men det åker du ju på ändå iom ett nytt moderkort.

men en 16gb sticka på amazon ligger väl på runt 350kr så det kan du unna dig.
Märke behöver du inte bry dig om, men kolla gärna så att dom går i samma hastighet för bästa resultat.

Om du inte kör på SSD idag så är det nog din bästa upgrade du kan göra för övrigt.
Citera
2022-12-29, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Så länge du inte spelar på datorn så klarar du dig gott med det du har med ett nytt likvärdigt moderkort.

Antar att det är socket 1151 på den processorn?
Här finns ett ASRock kort i lager hos amazon exempelvis,

https://www.amazon.se/dp/B09NNPMYWC/ref=asc_df_B09NNPMYWC1671787500000/?tag=prisjakt05-21&creative=380333&creativeASIN=B09NNPMYWC&linkCod e=asn&smid=ANU9KP01APNAG

Du behöver inte mer ram för dina ändamål, oavsett om du har 200 flikar öppna, det är nog helt enkelt en ominstallation som gäller och fixar dina prestandaproblem. Men det åker du ju på ändå iom ett nytt moderkort.

men en 16gb sticka på amazon ligger väl på runt 350kr så det kan du unna dig.
Märke behöver du inte bry dig om, men kolla gärna så att dom går i samma hastighet för bästa resultat.

Om du inte kör på SSD idag så är det nog din bästa upgrade du kan göra för övrigt.

Behöver jag inte mer ram?
- Men när jag har många fikar uppe, (jätte många) så ser jag i aktivitets hanteraren att RAM är nästan 100%.

Det Moderkortet du delade med dig är för mining som syfte. Tror inte det blir optimalt om jag ska använda det för Photoshop och annat. Vet ej.

Just nu har jag 2x8 3800Mhz Tänkte köpa två såna ytterligare.

Och kanske överklocka CPun något.
Citera
2022-12-30, 18:10
Medlem
Citat:
Behöver jag inte mer ram?
- Men när jag har många fikar uppe, (jätte många) så ser jag i aktivitets hanteraren att RAM är nästan 100%.

Det Moderkortet du delade med dig är för mining som syfte. Tror inte det blir optimalt om jag ska använda det för Photoshop och annat. Vet ej.

Just nu har jag 2x8 3800Mhz Tänkte köpa två såna ytterligare.

Och kanske överklocka CPun något.

Förbrukar du allt minne för du har flikar uppe är det ngt fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in