• 1
  • 2
2022-12-22, 20:10
Medlem
Flytta tråden om jag valt fel.

Nu höjer dom hyran rejält 6700kr till 8250kr, 1550kr
Jag är hyresgäst i en stor bostadsrättsförening och dom vill självklart bli av med mig.
Båda exempel nedan är centralt:
I min stad är 8250kr för 3or på 80-85kvm
Jag bor i en 2a 59kvm

Bor i en lgh med nästan noll ljudisolering mellan våning 1 o 2.
Nyser jag skäller grannens hund.
Går dom på övervåningen så skakar min taklampa och golvet knakar på 5-6 ställen vid varje steg.
Alla samtal på övervåningen hörs ner till oss, vi hör orden.
Lyssnar dom på musik får jag gå ut o gå eller sätta mig i köket 2-3timmar.

Någon som kan hjälpa mig med lite tips?
Citera
2022-12-22, 20:14
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum

Jag är hyresgäst i en stor bostadsrättsförening och dom vill självklart bli av med mig.
Jag bor i en 2a 59kvm

Går dom på övervåningen så skakar min taklampa och golvet knakar på 5-6 ställen vid varje steg.

Flytta låter väl som en bra lösning.
Citera
2022-12-22, 20:19
Medlem
Varför skriver du inte vad din hyra är och vad höjningen blev? Ditt ex är ju för en trea men du har ju en tvåa. Hyran ska väl spegla vad allmännyttan har med samma standard. Vi vet ju inget om din standard eller vad allmännyttan tar där du bor. Men OK du hyr av en bostadsrättsförening, det kan ju inte vara så säkert i längden. Har du ställt dig i bostadskö hos andra och/eller har du undersökt möjligheten att köpa bostaden du bor i?
Citera
2022-12-22, 20:20
Medlem
zjCztVys avatar
Låter inte helt orimligt eftersom inflationen ligger runt 9-10% (?) sedan om de inte höjt på ett tag så blir det så.

Värre kommer det bli. Vet inte hur du ska göra. Du kan börja med att sluta skrika när du nyser mitt i nätterna och väcker hunden.
Citera
Medlem
Vad ska folk hjälpa dig med? Betala eller flytta
Citera
Medlem
Citat:

Jag bor i en 2a 59kvm

Alltså, om det är en bostadsrätt så har den antagligen haft STORA utgifter för att berättiga en sådan höjning av AVGIFTEN (ej hyran).

Du måste ju kunna prata med någon i styrelsen och se vad som berättigar höjningen.

Men alltså, är det en bostadsrätt eller en hyresrätt?? För beloppet tyder på hyresrätt.
Citera
2022-12-22, 20:21
Medlem
zjCztVys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför skriver du inte vad din hyra är och vad höjningen blev? Ditt ex är ju för en trea men du har ju en tvåa. Hyran ska väl spegla vad allmännyttan har med samma standard. Vi vet ju inget om din standard eller vad allmännyttan tar där du bor. Men OK du hyr av en bostadsrättsförening, det kan ju inte vara så säkert i längden. Har du ställt dig i bostadskö hos andra och/eller har du undersökt möjligheten att köpa bostaden du bor i?

Har du varit på glöggen? TS skrev ju vad höjningen var och vad den höjdes ifrån.
Citera
2022-12-22, 20:23
Medlem
OBSERVERA att detta ENBART gäller för hyresrätt och om villkoret uppfylls för att överklaga hyran:
https://www.hyresgastforeningen.se/r...yheter/salana/
Citera
2022-12-22, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Nu höjer dom hyran rejält 6700kr till 8250kr, 1550kr... 6700, det är hyran nu.

Bra tips, jag har bara jämfört med 3or med 20kvm mer för att jag trodde det skulle vara mer visande på att hyran är för hög.

Ändrar det omgående i ansökan.
Citera
2022-12-22, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
OBSERVERA att detta ENBART gäller för hyresrätt och om villkoret uppfylls för att överklaga hyran:
https://www.hyresgastforeningen.se/r...yheter/salana/
Tack
Citera
2022-12-22, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
Alltså, om det är en bostadsrätt så har den antagligen haft STORA utgifter för att berättiga en sådan höjning av AVGIFTEN (ej hyran).

Du måste ju kunna prata med någon i styrelsen och se vad som berättigar höjningen.

Men alltså, är det en bostadsrätt eller en hyresrätt?? För beloppet tyder på hyresrätt.
Mm kanske men de har inte höjt sina egna hyror på 13år.
Har haft hyreshöjning 8år av 11år
Citera
2022-12-22, 20:35
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Nu höjer dom hyran rejält 6700kr till 8250kr, 1550kr... 6700, det är hyran nu.

Bra tips, jag har bara jämfört med 3or med 20kvm mer för att jag trodde det skulle vara mer visande på att hyran är för hög.

Ändrar det omgående i ansökan.

Men kommer inte de här treorna du jämför med också få hyreshöjningar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in