2022-12-22, 20:02
Medlem
Lysepinnes avatar
Fick rätt nyligen ett erbjudande från en konkurrerande verksamhet som erbjöd en bättre tjänst och högre lön (c:a 15%). Är inte något jag sökt utan blev headhuntad. Trivs bra där jag är idag men en högre lön lockar.

Så, frågan är om jag bör använda erbjudandet för att försöka förhandla upp min nuvarande lön? Eller riskerar jag med största sannolikhet att få ett "vi matchar inte löner" och hamna i dålig dager hos min nuvarande arbetsgivare?
Senast redigerad av Lysepinne 2022-12-22 kl. 20:38.
Citera
2022-12-22, 20:13
Medlem
Knastratts avatar
Be om en femtonprocentig löneökning utan att nämna att du har fått ett erbjudande. Får du nej kan du ju börja fundera, och om du överväger att byta kan du ju nämna att du blivit headhuntad med den löneskillnaden. Men att du skulle föredra att jobba kvar fast löneökningen skulle göra skillnad i din situation.
Citera
2022-12-22, 20:16
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Fick rätt nyligen ett erbjudande från en konkurrerande verksamhet som erbjöd en bättre tjänst och högre lön (c:a 15%). Är inte något jag sökt utan blev headhuntad. Trivs bra där jag är idag men en högre lön lockar.

Så, frågan är om jag bör använda erbjudandet för att försöka förhandla upp min nuvarande lön? Eller riskerar jag med största sannolikhet att få ett "vi matchar inte löner" och hamna i dålig i dager hos min nuvarande arbetsgivare?
Dålig dager över vad? Du ger dem ju en chans att möta erbjudandet och behålla dig.

Är du så attraktiv att du blir headhuntad så vill de säkert ha dig kvar. Det är kostsamt att hitta rätt och bra folk.
Citera
2022-12-22, 20:43
Medlem
Lysepinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Dålig dager över vad? Du ger dem ju en chans att möta erbjudandet och behålla dig.

Är du så attraktiv att du blir headhuntad så vill de säkert ha dig kvar. Det är kostsamt att hitta rätt och bra folk.

Upplevas som illojal, flyktig och inte värd att satsa på?

Men ja, de är ju ett spontant erbjudande från dem och om jag var i min chefs skor så hade jag velat få chansen att möta erbjudandet. Men gubbar 50+ är ju av en annan generation och kanske har en annan uppfattning.
Senast redigerad av Lysepinne 2022-12-22 kl. 20:53.
Citera
2022-12-22, 21:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Så, frågan är om jag bör använda erbjudandet för att försöka förhandla upp min nuvarande lön? Eller riskerar jag med största sannolikhet att få ett "vi matchar inte löner" och hamna i dålig dager hos min nuvarande arbetsgivare?

Högst sannolikt lär du få nej, man får större löneökningar i samband med just jobbyten så om du trivs så pass mkt får du överväga vad du värderar högst då du innan samtalet bör vara beredd på att de inte kan matcha erbjudandet. Även om det är en chansning att byta kan du ju stortrivas även där. Sedan ska du nog titta på hur marginalskatten slår, ligger du över brytgränsen så får du inte behålla så mkt själv.
Citera
2022-12-22, 21:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Men ja, de är ju ett spontant erbjudande från dem och om jag var i min chefs skor så hade jag velat få chansen att möta erbjudandet. Men gubbar 50+ är ju av en annan generation och kanske har en annan uppfattning.

Handlar inte så mkt om den biten utan mer om hur lönebudgeten sätts, de kan nog inte trixa så mkt själva med en given budget om alla skulle begära högre löner med "hot" om att byta.
Citera
2022-12-22, 22:10
Medlem
Spela med öppna kort och säg att du vill ha 15% löneförhöjning för att stanna. Får du inte det så byter du jobb till det andra stället och höjer lönen med 15%.

Är det från McDonalds till MAX?
Citera
2022-12-23, 00:48
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:

Vadå dålig dager? Nappar inte din nuvarande så tar du bara erbjudandet. Dom som har headhuntat dig är nog väl medvetna om att många trivs på sina jobb och försöker få en likadan deal där innan dom går vidare, dom lär inte ta illa upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in