Citat:
Ursprungligen postat av
Kaizashman
Yada yada. Läs på lite om meditation och vilka effekter det kan ha. Här har du något o börja med:
"It’s well-documented that our cortex shrinks as we get older – it’s harder to figure things out and remember things. But in this one region of the prefrontal cortex, 50-year-old meditators had the same amount of gray matter as 25-year-olds."
"Lazar: We found differences in brain volume after eight weeks in five different regions in the brains of the two groups. In the group that learned meditation, we found thickening in four regions..."
Men de skriver även följande, vilket jag försökt förmedla till dig:
"But, just like exercise, it can’t cure everything. So the idea is, it’s useful as an adjunct therapy. It’s not a standalone. It’s been tried with many, many other disorders, and the results vary tremendously – it impacts some symptoms, but not all. The results are sometimes modest. And it doesn’t work for everybody."
https://www.washingtonpost.com/news/...es-your-brain/
Personligen så jobbar jag gärna för att behålla hjärnans gråmassa och pigga sinnen. If that's not your cup of tea, then so be it.

Det är massor som är och inte är min kopp thé. Detta är något större än så.
När det kommer till kognition och påverkan av denna medelst medatition kan jag bara återge vad jag ser, när jag betraktar dess anhängare/utövare. Jag har gjort det länge och jag är den som med stormsteg ligger lååångt före i livet. Det enda livet vi har.
Ett praktexempel är Svenska kyrkan som organisation.
Den är proppfull av mediterande och "andliga" batikhäxor, oavsett kön.
De har nu gått så vilse att de inte ens förstår sig själva eller vad det innebär att vara religiös. Beviset för detta är att de inte ens kan lyssna på vad t.ex. islamister säger utan att aktivt modulera om det som sagts till något som passar en 12 årig flickas fantasier.
Min kopp thé:
Att höra vad som sägs, se vad som görs. Minnas detta ungefär till vi kan se resultatet av föregående företag. När resultatet är inne: Ljuger eller är aktören sann kring hela företaget. Vipps så vet man ungefär vart man/vi/de är och i vilken riktning det bär mot. Där har vi enkel men pricksäker kognitiv verksamhet kring relationer i största allmänhet.
Oftast är det superenkelt, verkligheten står och skriker åt oss. Vi behöver bara lyssna.
Mitt ego älskar att hitta små men tydliga fel/avvikelser framföralt där annat är påbjudet. De där grejerna det är något med, som får ens inre schäfer att "boffa" och markera. Sedan klura ut vad som händer mm. Något i den stilen. I samband med det hittar man massor av uppbygd potential och bra lärdommar när man har fel. Idag var jag t.ex. rasist, helt i onödan. Men det var intressant.