2022-12-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Precis som det också framgår i artikeln så handlar det om att känslor som förträngts kommer upp till ytan. Om man tar chansen att bearbeta och hantera dessa känslorna så blir det hela ju bättre.

Ibland i den flummiga världen så pratas det om "utrensningssymptom" och det är väl lite det det handlar om. Ibland kallas det även healingkris och allt möjligt annat.

Det är ju lite samma fenomen bakom när man börjar med antidepressiva att det många gånger blir lite värre innan det blir bättre.

Sedan så beror det ju lite på vilken typ av meditation du menar och huruvida den förstärks med diverse preparat eller så.

Allt med måtta brukar man väl säga.
Man får inte psykos av att rensa, ventilera och analysera.

Vi lever däremot i ett samhälle som påstår att vi mår som vi gör -inte för att vi lever i en för oss onaturligt strukturerad vardag - utan för att vi måste ha upplevt en massa skrämmande övergrepp som mycket små som vi inte minns. Det är totalt vansinnigt eftersom vartenda barn inte har psykopater som skadar dem och hela världen består inte av sjuka barnplågare.

Jag har haft psykisk ohälsa och "rest" genom alla upplevelser, kroppsliga såsom märkliga drömmar, känslor osv. Detta har gett mig lugn och ro. Jag har då insett att min hjärna "letar fel där de aldrig förekommit" om du inte kan det utan tolkar allt som verkligt, kan det bli extremt obehagligt. Kroppsförnimelser är t.ex. vanligt vid psykoser och psykisk ohälsa. Jag drabbades efter att ha slagits ner och slagit i huvudet mot trottoaren eller dess kant. Extremt obehagligt, men tecken på en traumatiserad hjärna, inte traumatiserat psyke. Såklart, att jag i samband med skador mot huvudet fått utskrivet medicin mot ADHD var nog mycket påfrestande.

Många som håller på med flum, är sociopatiskt utövande. Omedvetet kanske de istället orsakar skador på andra genom att påtvinga dem saker som är falska. Detsamma gäller psykiatrin. Många blir sämre när de får "vård". I te för att vård, mindfulness etc är det onda i sammanhanget utan inkompens vi kan kalla den mänskliga faktorn .
Citera
2022-12-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaniquaKoolaidria
Att det används i tron att man kan sitta och blunda bort sina problem. Stort grattis till de som lyckas "kapa bort negativa tankebanor" kring saker som fortfarande är ett problem för dem.

Visst att man kan sänka stressen och få bukt med brainfog men det lärs ju ut som en sorts bedövningsteknik.

Skulle snarare säga att meditation hjälper att få bort onödig ångest och stress. Bara för att man mediterar så försummar man inte sina plikter och slutar matar sina barn. Utan man stoppar negativa tankebanor som "jag är inte tillräcklig" eller "jag förtjänar inte och må bra". Man blir mer medveten om diskursen som pågår i hjärnan utan grund, och kan ändra kursen till en mera positiv riktning.
Citera
2022-12-22, 13:34
Medlem
Om en sjuk människa är din guide, kommer även du att bli sjuk.
Citera
2022-12-22, 13:40
Citat:
Ursprungligen postat av Kaizashman
Skulle snarare säga att meditation hjälper att få bort onödig ångest och stress. Bara för att man mediterar så försummar man inte sina plikter och slutar matar sina barn. Utan man stoppar negativa tankebanor som "jag är inte tillräcklig" eller "jag förtjänar inte och må bra". Man blir mer medveten om diskursen som pågår i hjärnan utan grund, och kan ändra kursen till en mera positiv riktning.
Nej men ger inte mat på bordet heller.

Ibland är man faktiskt inte tillräcklig och ibland förtjänar man inte allt.

Är du överviktig så motionera, tjänar du dåligt så studera.

De bygger upp luftslott som de sedan inte fixar, det är ett koncept man hämtat ifrån Asien med sedan applicerat helt utan kulturella kontexten kring den. Ett fåtal har lagt tid och energi på att förstå wu-wei, ziran, tao och de eller sanbao i detta. Istället lär man ut ett hopp-plock av vad som låter bra.

Vi lever inte ens i en konfucianistisk kultur eller samhälle, vet du inte vad du gör så blir du överkörd om du ensam lever efter detta systemet. Med eller utan dina vulkanstenar.
Citera
2022-12-22, 13:46
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Man får inte psykos av att rensa, ventilera och analysera.

Vi lever däremot i ett samhälle som påstår att vi mår som vi gör -inte för att vi lever i en för oss onaturligt strukturerad vardag - utan för att vi måste ha upplevt en massa skrämmande övergrepp som mycket små som vi inte minns. Det är totalt vansinnigt eftersom vartenda barn inte har psykopater som skadar dem och hela världen består inte av sjuka barnplågare.

Jag har haft psykisk ohälsa och "rest" genom alla upplevelser, kroppsliga såsom märkliga drömmar, känslor osv. Detta har gett mig lugn och ro. Jag har då insett att min hjärna "letar fel där de aldrig förekommit" om du inte kan det utan tolkar allt som verkligt, kan det bli extremt obehagligt. Kroppsförnimelser är t.ex. vanligt vid psykoser och psykisk ohälsa. Jag drabbades efter att ha slagits ner och slagit i huvudet mot trottoaren eller dess kant. Extremt obehagligt, men tecken på en traumatiserad hjärna, inte traumatiserat psyke. Såklart, att jag i samband med skador mot huvudet fått utskrivet medicin mot ADHD var nog mycket påfrestande.

Många som håller på med flum, är sociopatiskt utövande. Omedvetet kanske de istället orsakar skador på andra genom att påtvinga dem saker som är falska. Detsamma gäller psykiatrin. Många blir sämre när de får "vård". I te för att vård, mindfulness etc är det onda i sammanhanget utan inkompens vi kan kalla den mänskliga faktorn .

Ja jag håller väl till viss del med dig. Jag har också lidit av psykisk ohälsa och blivit bättre genom att ta tag i det på olika sätt. Både flummigare och mer traditionellt vetenskapliga och balans är bra.
Citera
2022-12-22, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaniquaKoolaidria
Nej men ger inte mat på bordet heller.

Ibland är man faktiskt inte tillräcklig och ibland förtjänar man inte allt.

Är du överviktig så motionera, tjänar du dåligt så studera.

De bygger upp luftslott som de sedan inte fixar, det är ett koncept man hämtat ifrån Asien med sedan applicerat helt utan kulturella kontexten kring den. Ett fåtal har lagt tid och energi på att förstå wu-wei, ziran, tao och de eller sanbao i detta. Istället lär man ut ett hopp-plock av vad som låter bra.

Vi lever inte ens i en konfucianistisk kultur eller samhälle, vet du inte vad du gör så blir du överkörd om du ensam lever efter detta systemet. Med eller utan dina vulkanstenar.

Ja men varför skulle meditation stanna upp ens personliga utveckling? Tvärtom, det kan hjälpa. Har du t ex missbruksproblem så kan man lättare få grepp om sina mönster och avsluta dåliga vanor om man mediterar. Det är lättare att göra "tråkiga saker" som träna/städa, eftersom man finner ett inre lugn som gör att det känns okej oavsett vilken situation man finner sig i. Man blir medveten om psyket på en annan nivå. Det betyder inte att man per automatik sätter sig på en kudde och chantar "AUUMMM" hela dagen. Påfrestande situationer blir lättare att hantera helt enkelt, varför skulle det vara fel?
Citera
2022-12-22, 17:45
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Flummigt och onödigt. Lägg dig soffan eller sängen och ta en tupplur om du känner att du behöver ladda batterierna eller vila upp dig.
Annan nackdel: Det ser töntigt ut, väldigt orocknroll att meditera.
Citera
2022-12-23, 16:02
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Någon som upplevt negativa effekter av meditation? Meditation säljs ju ofta in som något positivt som ska hjälpa en mot ångest och depression. Men studier visar att för vissa kan det istället skapa ångest och depression att meditera. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...och-depression

Meditation hjälper människor med 0 problem. Allt är bra, livet leker men du är lite nere några minuter varje dag....

Då kan du sitta och andas ett tag och allt blir sedan toppen på snoppen.
Citera
2022-12-23, 16:37
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Flummigt och onödigt. Lägg dig soffan eller sängen och ta en tupplur om du känner att du behöver ladda batterierna eller vila upp dig.
Annan nackdel: Det ser töntigt ut, väldigt orocknroll att meditera.

Du är 50+ va
Citera
2022-12-23, 17:11
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Du är 50+ va
Du är rätt nära iaf. Vi kan säga att jag klokhets-mässigt REDAN är 50+
Citera
2023-01-01, 11:30
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Japp, majoriteten av de som mediterar lever i ett tillstånd av akut ignorrans.
Inte nog med att de försöker meditera bort sitt undermedvetna, vilket antagligen skriker för full hals att de snedseglar kraftigt. Så pysslar de med lika korkad självskadeverksamhet som yoga, aiurveda mm. mm.

Om meditation hade fungerat bra, då hade vi inte haft en så massiv våg av kognitiv dissonans mm.
Majoriteten av de som drivit de sentida vågerna av kognitiva massfelslut, har varit mediterande hippies utan verklighetskontakt.

Den enda uppsidan är att de blir så bräckliga inför verkligheten att de principiellt alltid bekämpar sina egna positioner och därmed ger bort mer av sitt funktionella lebensraum, till oss kritiska som lyssnar på vad vårt undermedvetna har att säga.
Citera
2023-01-01, 11:37
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaizashman
Ja men varför skulle meditation stanna upp ens personliga utveckling? Tvärtom, det kan hjälpa. Har du t ex missbruksproblem så kan man lättare få grepp om sina mönster och avsluta dåliga vanor om man mediterar. Det är lättare att göra "tråkiga saker" som träna/städa, eftersom man finner ett inre lugn som gör att det känns okej oavsett vilken situation man finner sig i. Man blir medveten om psyket på en annan nivå. Det betyder inte att man per automatik sätter sig på en kudde och chantar "AUUMMM" hela dagen. Påfrestande situationer blir lättare att hantera helt enkelt, varför skulle det vara fel?

Idiot!!!
Du löser bara din subjektiva knytning för tillfället, istället för att lösa det verkliga(objektiva) problemet.
Därmed lär du meditera bort allt mer funktioneltt genom livet.

Man kan argumentera för att det finns de som funnit objektiva lösningar på verkliga problem medelst meditation.
Då står man istället inför att de tillhör gruppen undantag.

Ni mediterande kommer tillhöra förtruppen av de som äger ingenting och är totalt passiviserade i WEF's dystopi
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2023-01-01 kl. 11:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in