Citat:
Man får inte psykos av att rensa, ventilera och analysera. Precis som det också framgår i artikeln så handlar det om att känslor som förträngts kommer upp till ytan. Om man tar chansen att bearbeta och hantera dessa känslorna så blir det hela ju bättre.
Ibland i den flummiga världen så pratas det om "utrensningssymptom" och det är väl lite det det handlar om. Ibland kallas det även healingkris och allt möjligt annat.
Det är ju lite samma fenomen bakom när man börjar med antidepressiva att det många gånger blir lite värre innan det blir bättre.
Sedan så beror det ju lite på vilken typ av meditation du menar och huruvida den förstärks med diverse preparat eller så.
Allt med måtta brukar man väl säga.
Ibland i den flummiga världen så pratas det om "utrensningssymptom" och det är väl lite det det handlar om. Ibland kallas det även healingkris och allt möjligt annat.
Det är ju lite samma fenomen bakom när man börjar med antidepressiva att det många gånger blir lite värre innan det blir bättre.
Sedan så beror det ju lite på vilken typ av meditation du menar och huruvida den förstärks med diverse preparat eller så.
Allt med måtta brukar man väl säga.
Vi lever däremot i ett samhälle som påstår att vi mår som vi gör -inte för att vi lever i en för oss onaturligt strukturerad vardag - utan för att vi måste ha upplevt en massa skrämmande övergrepp som mycket små som vi inte minns. Det är totalt vansinnigt eftersom vartenda barn inte har psykopater som skadar dem och hela världen består inte av sjuka barnplågare.
Jag har haft psykisk ohälsa och "rest" genom alla upplevelser, kroppsliga såsom märkliga drömmar, känslor osv. Detta har gett mig lugn och ro. Jag har då insett att min hjärna "letar fel där de aldrig förekommit" om du inte kan det utan tolkar allt som verkligt, kan det bli extremt obehagligt. Kroppsförnimelser är t.ex. vanligt vid psykoser och psykisk ohälsa. Jag drabbades efter att ha slagits ner och slagit i huvudet mot trottoaren eller dess kant. Extremt obehagligt, men tecken på en traumatiserad hjärna, inte traumatiserat psyke. Såklart, att jag i samband med skador mot huvudet fått utskrivet medicin mot ADHD var nog mycket påfrestande.
Många som håller på med flum, är sociopatiskt utövande. Omedvetet kanske de istället orsakar skador på andra genom att påtvinga dem saker som är falska. Detsamma gäller psykiatrin. Många blir sämre när de får "vård". I te för att vård, mindfulness etc är det onda i sammanhanget utan inkompens vi kan kalla den mänskliga faktorn .