• 1
  • 2
2022-12-21, 23:29
Medlem
Hej,

Jag är i behov av en planhyvel då jag ska ta gammalt material och försöka förädla. Men det börjar kosta rejält nu, och jag är osäker på om jag kan försvara en planhyvel till 9k.

Jag har alla verktyg i Milwuakee. Men här tror jag nog jag får kompromissa lite.

Jag ser att Cocraft har en planhyvel för 3,5k som hyllas bland användarna.

Någon som har erfarenhet?

KAN man göra samma jobb med el-hyvel om man blir vass på den?
Citera
2022-12-21, 23:34
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Hej,

Jag är i behov av en planhyvel då jag ska ta gammalt material och försöka förädla. Men det börjar kosta rejält nu, och jag är osäker på om jag kan försvara en planhyvel till 9k.

Jag har alla verktyg i Milwuakee. Men här tror jag nog jag får kompromissa lite.

Nej, du kan inte göra samma jobb med en handhållen el-hyvel.

Räcker det en planhyvel? Det är inte så att du behöver en rikt- och planhyvel?
Citera
2022-12-21, 23:50
Medlem
BOBSAGETs avatar
Du kan ju hyra/låna om det bara är ett jobb. Kolla appen Hygglo, finns massor med planhyvlar (iaf i större städer)
Citera
2022-12-21, 23:51
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Du har inte möjlighet att hyra in dig hos någon med en planhyvel? Jag antar då att virket inte har minsta tillstymmelse till metall eller sten inbäddat som kan skada stålet.

Annars går det ju alltid att leta begagnat.
Citera
2022-12-22, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej, du kan inte göra samma jobb med en handhållen el-hyvel.

Räcker det en planhyvel? Det är inte så att du behöver en rikt- och planhyvel?

Kan hända. Kan du förklara skillnaden? Är noob
Citera
2022-12-22, 00:11
Medlem
Istället för att lägga dom pengarna på något du verkar osäker om du ska använda desto mer, så åker du förbi en snickeri firma bara och frågar om dom kan fixa det åt dig. Vilket dom flesta brukar ställa upp med för en liten slant eller lite ficka.
Citera
2022-12-22, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Istället för att lägga dom pengarna på något du verkar osäker om du ska använda desto mer, så åker du förbi en snickeri firma bara och frågar om dom kan fixa det åt dig. Vilket dom flesta brukar ställa upp med för en liten slant eller lite ficka.

Men jag vill ju kunna göra det för mer än en gång.

Jag KAN lägga 10k på det. Har råd. Men frågan är om jag kan få OK resultat för mitt användande genom att köra på Cocrafts variant?
Citera
2022-12-22, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOBSAGET
Du kan ju hyra/låna om det bara är ett jobb. Kolla appen Hygglo, finns massor med planhyvlar (iaf i större städer)

Nja är ju något jag har lust att göra kontinuerligt och utveckla mig. Enkla möbler och om något/några år mer avancerade. Kunna ge bort / göra till familj och vänner.

Surrar mycket i mitt huvud. Har nog en obehandlad adhd diagnos och detta hjälper mig att tysta surret.. :-)
Citera
2022-12-22, 03:14
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Hej,

Länkar till verktygen? Generellt är det kutterns diameter som påverkar resultatet, större är bättre.
Citera
2022-12-22, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Länkar till verktygen? Generellt är det kutterns diameter som påverkar resultatet, större är bättre.

https://www.clasohlson.com/se/Planhy.../p/Pr309439000
Citera
2022-12-22, 09:09
Medlem
olasvenssons avatar
Hur på Hygglo.
Citera
2022-12-22, 10:27
Medlem
Använd en handöverfräs, finns massor av videor på nätet, inte lika snabbt men nästan bättre.
Sedan kan du slipa med exenterslip

https://www.youtube.com/watch?v=Z9ECXZulTDU
Senast redigerad av batshake 2022-12-22 kl. 10:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in