2022-12-22, 08:35
Medlem
GrillTeknikers avatar
Har ni kollat på Kontrollrummet (Svenska Kraftnät)?

De har ett diagram som i hyfsat realtid visar frekvensen på nätet. Den ska ligga så nära 50.00 Hz som möjligt. Går den över 50.10 eller under under 49.90 så går mätare n in på rött område. Har haft koll på denna den senaste veckan, och den har vad jag sett aldrig varit in på rött under förra veckan.

Idag har den varit på rött 3 gånger: kl 01.00, 06.05 och 07.15

Ska man tolka det som att nätoperatörernas har svårt att få upp produktionen tillräckligt för att matcha efterfrågan?

Noterar också (på samma sida) att man i morse var tvungna att öka upp vattenkraften rejält och snabbt, och hur varierande vindkraften är om man stegar bak några dagar/veckor. Samtidigt noterar jag också att vi exporterade mycket effekt även när frekvensen var inne på det röda området. Kan det vara andra länders obalans som påverkar frekvensen även i vårt nät?
Citera
2022-12-22, 08:40
Medlem
En kort historia från jobbet förklarar delvis varför Sverige ser ut som det gör.

Överhörde ett telefonsamtal mellan en kollega och dennes partner;

Kollega: -Huvudsäkringarna löste ut igen innan jag åkte till jobbet men jag bytte dem igen.

Partnern: - Bra

Kollega: - Vet inte varför det händer, kanske är det för att det är så lite ström i ledningen? Du vet det där om elbrist alla pratar om nu.

---------

Är man så dum och ändå har rösträtt så fattar jag varför Sverige är där vi är.
Citera
2022-12-22, 08:41
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
En korrupt ledare som med hjälp av Ryssland bombar ihjäl sin egna befolkning. Men Sverige... Sverige pumpar in pengar som föder kriget.
Varför kan man liksom inte bara låta landets befolkning sköta sina egna affärer och istället se till att den egna befolkningen kan leva?

Det som får blodet att koka i mig är när Johan Pehrson och andra landsförrädare står och säger att "svenskar har det jobbigt, men i Ukraina, där är det kris på riktigt".

Ge mig då tillbaka de 50 % av min inkomst jag har betalat i skatt, om ni ändå inte tänker se till att de går till MIG, utan till korrupta U-LÄNDER.
Citera
2022-12-22, 08:47
Medlem
polagoms avatar
Jag tror framförallt företag och vissa offentliga byggnader kan dra ned på elen enormt. Många sånna som står tomma men med fullt ljus på. Allt är påslaget fullt över helger som ledigheter.

Sen kan Svensson säkert spara mer. Men annars så får man väl stänga av elen först i MP, S, V och C områden från offentligt röstdata.
Citera
2022-12-22, 08:56
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Det som får blodet att koka i mig är när Johan Pehrson och andra landsförrädare står och säger att "svenskar har det jobbigt, men i Ukraina, där är det kris på riktigt".

Ge mig då tillbaka de 50 % av min inkomst jag har betalat i skatt, om ni ändå inte tänker se till att de går till MIG, utan till korrupta U-LÄNDER.

Sveriges enade politikerkår säger ”Vi ska ge dina skattepengar till Voldemort Zelensky”.
Grattis!
Citera
2022-12-22, 08:57
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Har ni kollat på Kontrollrummet (Svenska Kraftnät)?

De har ett diagram som i hyfsat realtid visar frekvensen på nätet. Den ska ligga så nära 50.00 Hz som möjligt. Går den över 50.10 eller under under 49.90 så går mätare n in på rött område. Har haft koll på denna den senaste veckan, och den har vad jag sett aldrig varit in på rött under förra veckan.

Idag har den varit på rött 3 gånger: kl 01.00, 06.05 och 07.15

Ska man tolka det som att nätoperatörernas har svårt att få upp produktionen tillräckligt för att matcha efterfrågan?

Noterar också (på samma sida) att man i morse var tvungna att öka upp vattenkraften rejält och snabbt, och hur varierande vindkraften är om man stegar bak några dagar/veckor. Samtidigt noterar jag också att vi exporterade mycket effekt även när frekvensen var inne på det röda området. Kan det vara andra länders obalans som påverkar frekvensen även i vårt nät?

Varför sker det i så fall nu och inte förra veckan när det var mkt kallare?
Citera
2022-12-22, 09:20
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom

Men annars så får man väl stänga av elen först i MP, S, V och C områden från offentligt röstdata.

En mycket bra idé.
Men jag är rädd för att när det gäller om miljöingenjörerna på Söder får er så dom kan tanka sin elmoppe jämte att släcka ned Umeå så har dom en pantlapp som går före. Ty dom besitter rätt "väredgrund" och tror på "alla människor lika värde" och deras nya fina cykelbanor som den feministiska regeringen byggde i Stockholm måste faktiskt vara upplysta och snöröjda. Detta även om vindsnurrorna står stilla så det så! Dom går faktiskt före för dom vill ha en bättre värld!
Citera
2022-12-22, 09:34
Medlem
varför ska man tappa upp vatten om det blir strömlöst? har då aldrig märkt att vattentillgång påverkas av att man inte får ström. låter som trams.
Citera
2022-12-22, 09:39
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Enbart 5 minuter utan el och vi stormar Rosenbad. Jävla tramsande, har vi ingen el är det för att vi exporterat den.
Citera
2022-12-22, 09:40
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoraStenar
Vad bra att allt är digitaliserat.

Det är ju nästan bra hela det här scenariot. Att AI kommer ta två steg tillbaka i utvecklingen. Det är så jävla skrämmande med AI. Folk talar om tipping points vad gäller miljön, men tipping points vad gäller AI då?! Den sekunden AI börjar rationalisera bort människan kommer att komma. Det är inte en fråga om om, utan om när och hur.

Ontopic: AI är beroende av el (just nu). Därför är det bra att elen blir en bristvara. Vad gäller uppvärmning av hus så är det dåligt att vi inte har el. Då kommer vi frysa ihjäl i jul.
Citera
2022-12-22, 09:44
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Varför sker det i så fall nu och inte förra veckan när det var mkt kallare?

Ja exakt, det är det jag också undrar.
Citera
2022-12-22, 09:45
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Så går det när vissa inte sparar på elen. Använd råden. Förvara mat ute, stäng av kylskåpet vintertid. Micra maten istället för spisen. Vrid ner värmen så kommer vi klara detta utmärkt. Ta det kallt! Den blåbruna regeringen är snart ett minne blott. Då får V, S , Mp och C ordna upp det som denna regeringen förstört. Dom blåbruna har tappat kontrollen fullständigt! Det måste vara ett rekord att orsakat detta på 8 veckor.

Så du menar att dom partierna som lagt ned sex av Sveriges kärnkraftsreaktorer skall vända skutan på rätt köl?
De rödgröna partierna vill föra Sverige tillbaka till medeltiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in