2022-12-21, 11:49
Medlem
Blir förvirrad av bolånekalyler som visar kostnad både före och efter räntravdrag.
Jag har läst av att avdraget sker automatiskt varje månad. Varför visas då kostnaden före avdraget i dessa kalkyler?
Det skapar förvirring hos mig då jag inte vet vilken kostnad som är den jag ska ta hänsyn till.

En annan fråga. Om jag vill räkna på hur många år det tar att betala av ett lån, vilken kostnad är det jag ska ta hänsyn till? Är det bara amorteringskostanden eller är det amortering plus räntekostnaden?
Citera
2022-12-21, 11:52
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lollo94
Blir förvirrad av bolånekalyler som visar kostnad både före och efter räntravdrag.
Jag har läst av att avdraget sker automatiskt varje månad. Varför visas då kostnaden före avdraget i dessa kalkyler?
Det skapar förvirring hos mig då jag inte vet vilken kostnad som är den jag ska ta hänsyn till.

En annan fråga. Om jag vill räkna på hur många år det tar att betala av ett lån, vilken kostnad är det jag ska ta hänsyn till? Är det bara amorteringskostanden eller är det amortering plus räntekostnaden?

Om nu ränteavdraget skulle försvinna så är det bara att även se den uträkningen.

Du ska givetvis betala både ränta och amortering så räkna på båda...
Citera
2022-12-21, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om nu ränteavdraget skulle försvinna så är det bara att även se den uträkningen.

Du ska givetvis betala både ränta och amortering så räkna på båda...

Tack!

Är det smart att gå in med en högre kontantinsats än vad som krävs, även om det fortfarande innebär en amorteringskostand?
Citera
2022-12-21, 12:34
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

Avdraget sker inte automatiskt varje månad, du måste göra en jämkning hos skatteverket för detta.
Citera
2022-12-21, 12:37
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tack!

Är det smart att gå in med en högre kontantinsats än vad som krävs, även om det fortfarande innebär en amorteringskostand?

Det beror på hur din ekonomi ser ut. Just nu är lån inte ”gratis” som för ett tag sen så kan det absolut löna sig att lägga in en större insats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in