• 1
  • 2
2022-12-20, 23:13
Medlem
Amanites avatar
Någon som vet hur utsikterna ser ut att få igenom en stark laserpekare genom tullen?
Om den dessutom inte deklareras som laserpekare utan som som ficklampa?
Och vad händer med paketet om det fastnar?
Får man som mottagare hem en trevligt papper från polisen som ber en förklara saken eller vad sker?
Går det isf att påstå att man inte vet vad det hela handlar om? Med andra ord. Hur långt går polisen för att ta reda på vem som beställt och betalat för laserpekaren om den t.ex. är köpt på Ebay eller liknande?
Rörig frågeställning jag vet men någon kanske kan reda ut lite.
Citera
2022-12-20, 23:23
Medlem
Musik.mannens avatar
Jag vet inte om kontrollerna har blivit högre men jag köpte för över 10år sedan en starkare laserpekare från internet och ingen kontroll.
På senare år så har kompisar till mig köpt laserpekare modell starkare via exempelvis wish men ingen kontroll där heller.

Jag tror att så länge som du handlar inom EU och att du då slipper betala tull så kommer ingen att kontrollera vad du har beställt.
Polisen lägger troligtvis inte så stora resurser på en sån här sak så vidare du inte lyser dom i ögonen med laserpekaren!
Senast redigerad av Musik.mannen 2022-12-20 kl. 23:35.
Citera
2022-12-21, 00:56
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Jag vet inte om kontrollerna har blivit högre men jag köpte för över 10år sedan en starkare laserpekare från internet och ingen kontroll.
På senare år så har kompisar till mig köpt laserpekare modell starkare via exempelvis wish men ingen kontroll där heller.

Jag tror att så länge som du handlar inom EU och att du då slipper betala tull så kommer ingen att kontrollera vad du har beställt.
Polisen lägger troligtvis inte så stora resurser på en sån här sak så vidare du inte lyser dom i ögonen med laserpekaren!

Problemet är väl att de flesta pekare kommer från Kina och då är det kanske större jontroll av paketen. Undrar ju främst hur mycket polisen nu "gräver" i vem som är avsändare och beställare ifsll nu paketet skulle fastna i tullen.
Citera
2022-12-21, 03:18
Medlem
Man kan aldrig vara säker med dagens tull. Försökte beställa Melatonin från USA nyligen men gick ju sådär
Citera
2022-12-21, 04:22
Medlem
Har man tillstånd så får man inneha en laserpekare.
Hur skall tullen veta ifall mottagaren har ett tillstånd?
Citera
2022-12-21, 06:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Har man tillstånd så får man inneha en laserpekare.
Hur skall tullen veta ifall mottagaren har ett tillstånd?
Antingen via register eller polisen. Är du helt tappad?
Citera
2022-12-21, 13:13
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRullgardin
Man kan aldrig vara säker med dagens tull. Försökte beställa Melatonin från USA nyligen men gick ju sådär

Vad hände?
Citera
2022-12-21, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid1337
Antingen via register eller polisen. Är du helt tappad?

Du verkar vara helt tappad.
Polisen ger inte ut tillstånd för laserpekare. Det är Strålsäkerhetsmyndigheten som sköter den biten.

Menar du att tullen skall söka på varje enskilt paket? Hur skall de få tid till detta hade du tänkt dig?
Dessutom så är det väl fraktfirmorna själva som sköter mycket av tullhanteringen?
De lär aldrig sitta o slå på vad enskilda medborgare har för tillstånd eller om de saknar ett.
Citera
2022-12-21, 20:21
Bannlyst
Citat:
Polisen ger inte ut tillstånd för laserpekare. Det är Strålsäkerhetsmyndigheten som sköter den biten.

Menar du att tullen skall söka på varje enskilt paket? Hur skall de få tid till detta hade du tänkt dig?
Dessutom så är det väl fraktfirmorna själva som sköter mycket av tullhanteringen?
De lär aldrig sitta o slå på vad enskilda medborgare har för tillstånd eller om de saknar ett.
Tullen gör slagningar på var enskilt fall jo. Jävla amatör
Citera
2022-12-22, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid1337
Tullen gör slagningar på var enskilt fall jo. Jävla amatör

Nej!
För i så fall så skulle ju allt fasta i tullens filter.
Det gör det inte.
Citera
2022-12-22, 07:42
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Om tullen hittar en för stark laserpekare så kommer de så klart utreda. Om det då är Pelle svensson i jönköping så kommer tullen självklart kolla om personen får köpa. Kan vara så att Pelle då får bekräfta att han får inneha sådan klass av pekare.
Citera
2022-12-22, 10:55
Bannlyst
Citat:
Nej!
För i så fall så skulle ju allt fasta i tullens filter.
Det gör det inte.
Varför skulle allt fastna? Du verkar ju efterbliven
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här