• 1
  • 2
2022-12-20, 18:52
Medlem
Jag swishade en anhörig igår, men upptäckte först efteråt att favoritnumret var utbytt till ett tillfälligt utländskt nummer. Inte av mig, jag hade lagt in det ordinarie numret. Pengarna kom fram ändå, vilket är märkligt i sig. Hur fasen kunde Swish koppla ihop det utländska numret med rätt mottagare? För att det var samma favorit som innan, med rätt nummer? Jag trodde Swish var beroende av mobilnummer och att det är registrerat av banken. Min anhörige fick inget Swishmeddelande, men pengarna kom till rätt bankkonto.

Så hur gick det här till?
Dels att numret byttes ut i Swish-appen, dels hur pengarna kom fram trots att numret var ”fel”?
Citera
2022-12-20, 19:07
Medlem
Står det rätt eller fel nummer i historiken inne i Swish?
Citera
2022-12-20, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
Jag swishade en anhörig igår, men upptäckte först efteråt att favoritnumret var utbytt till ett tillfälligt utländskt nummer. Inte av mig, jag hade lagt in det ordinarie numret. Pengarna kom fram ändå, vilket är märkligt i sig. Hur fasen kunde Swish koppla ihop det utländska numret med rätt mottagare? För att det var samma favorit som innan, med rätt nummer? Jag trodde Swish var beroende av mobilnummer och att det är registrerat av banken. Min anhörige fick inget Swishmeddelande, men pengarna kom till rätt bankkonto.

Dels att numret byttes ut i Swish-appen, dels hur pengarna kom fram trots att numret var ”fel”?

Borde inte kunna hända, numret är mer ett ID som kopplar mot konto. Hade ett länge som inte var mitt längre men "ägde" det fortfarande för banken. Störande för riktiga ägaren av numret så kopplade bort det till sist.
Citera
2022-12-20, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Står det rätt eller fel nummer i historiken inne i Swish?
Fel nummer.
Citera
2022-12-20, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Borde inte kunna hända, numret är mer ett ID som kopplar mot konto. Hade ett länge som inte var mitt längre men "ägde" det fortfarande för banken. Störande för riktiga ägaren av numret så kopplade bort det till sist.
Min teori är att favoriten som sådan har ett ID-nummer, men att favoriten behöver ett mobilnummer för att ge en avisering i Swish-appen. Det vore logiskt eftersom folk säkert som jag ofta just swishar en favorit. Frågan kvarstår dock varför numret byttes ut. Det verkar då kopplat till kontaktboken.
Citera
2022-12-27, 14:40
Medlem
Citat:

Det kan omöjligt ha fungerat som du skriver.
Citera
2022-12-27, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det kan omöjligt ha fungerat som du skriver.
Det är meningslöst att du svarar nähä och jag i så fall kontrar med joho.
Citera
2022-12-27, 17:10
Medlem
Jag har frågat banken, så får de svara. Postar, om möjligt, svaret här sedan.
Citera
2022-12-27, 18:24
Medlem
Citat:
Det är meningslöst att du svarar nähä och jag i så fall kontrar med joho.

Jo men för trådens andra läsare kan det vara bra att dom får veta att det inte fungerar så
Om det har skett någon form av fallback så är det nog att din kompis har båda numren kopplade till swish, har alltså inget att göra med din telefonbok.
Citera
2022-12-27, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jo men för trådens andra läsare kan det vara bra att dom får veta att det inte fungerar så
Om det har skett någon form av fallback så är det nog att din kompis har båda numren kopplade till swish, har alltså inget att göra med din telefonbok.
Därmed motsäger du dig själv att det inte kunde gå till som jag beskrev.
Citera
2022-12-27, 18:42
Kopplingen av telefonnumret och bankid är bara en fråga om identifiering, har swish och bankid installerat på en padda som helt saknar sim-kortsläsare och andra nätverksfunktioner utöver wifi.
Citera
2022-12-27, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Kopplingen av telefonnumret och bankid är bara en fråga om identifiering, har swish och bankid installerat på en padda som helt saknar sim-kortsläsare och andra nätverksfunktioner utöver wifi.
Min anhörig fick pengarna men inget meddelande i Swish, glömde skriva det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in